Omgaan met ziekteverzuim

Leestijd: Later lezen?

Ziek worden kan iedereen overkomen. Een medewerker die niet in staat is om te werken, heeft het recht om thuis te blijven tot hij genezen is. Maar waar ligt de grens tussen terecht en onterecht ziekteverzuim? Hoe voorkom je te veel of te lang absenteïsme en hoe vermijd je pijnlijke financiële en organisatorische gevolgen?

De verschillende symptomen

Hoe ziek iemand zich voelt, is vaak moeilijk om te meten. De manier waarop iemand hiermee omgaat en of iemand al dan niet gaat werken hangt af van persoon tot persoon. En dat leidt tot verschillende soorten ziekteverzuim:

  • wit verzuim
  • grijs verzuim
  • roze verzuim
  • zwart verzuim

Wit verzuim

De medewerker kan onmogelijk werken: na een operatie of ongeval, bij griep of longontsteking, chemotherapie, een hartinfarct… Volgens Prevent vzw is ruim 30 % van het totale ziekteverzuim wit.

Grijs verzuim

Uit onderzoek van Prevent vzw blijkt dat in ruim 60 % van de gevallen er een fysieke klacht, is maar is het minder duidelijk of er sprake is van arbeidsongeschiktheid. Er is een verschil tussen het gevoel van de medewerker en zijn toestand. Dat kan zo bijvoorbeeld zijn bij maagklachten, pijnlijke maandstonden en hoofdpijn. De beslissingsruimte van het individu en de arts spelen hier mee. Hierbij is er niet per se sprake van kwade wil.

Roze verzuim

Hier is de medewerker ziek maar komt hij of zij toch werken. Op het eerste zicht knap, maar toch valt dit niet toe te juichen. Een lichaam geeft niet voor niks signalen. Deze medewerker gaat over zijn grenzen. Wat de productiviteit niet te goede komt en risico voor ernstigere aandoeningen of burn-out inhoudt. Bij griep bijvoorbeeld kan hij ook zijn collega’s besmetten…

Zwart verzuim

In 5 tot 10 % van de gevallen gaat het om frauduleus gedrag volgens Prevent vzw. De medewerker is niet ziek of niet ziek genoeg maar komt toch niet opdagen. Mogelijk is hij zelfs thuis aan het klussen. Dit gedrag moet je als werkgever resoluut aanpakken. Een controlearts inschakelen is een eerste stap.

Onderliggende oorzaken

Ligt het ziekteverzuim in je onderneming hoog of neemt de verzuimfrequentie zienderogen toe in één afdeling of bij één persoon? Negeer deze alarmbel niet. Ze geeft ernstige onderliggende problemen aan die om een goed gesprek en concrete oplossingen vragen.

Gaat het goed? Des te beter. Toch loont het sowieso de moeite voor je bedrijf om een preventief verzuimbeleid te voeren. Met welzijnsmaatregelen op psychosociaal en ergonomisch vlak.

Ziekteverzuim oplossen

Uit Acerta-onderzoek blijkt dat het kort ziekteverzuim de afgelopen vijf jaar gestegen is met zo’n 14,4%. Ook bij het middellang ziekteverzuim zien we dezelfde trend. In 2018 was er 9,5% meer ziekteverzuim tegenover 2016.

Aan wit verzuim kun je niets veranderen. Tenzij iemand ziek is door depressie of burn-out, dan is het zinvol om na te gaan welke veranderingen op werkvlak kunnen helpen. Zo ga je voor een succesvolle re-integratie.

Bij grijs, zwart en roze verzuim speelt het gedrag van de medewerker een rol. Dat wordt mogelijk beïnvloed door jobontevredenheid, demotivatie, een onevenwicht tussen werk en privé, stress, conflicten in de onderneming, pesten… Streng sanctioneren is geen goed plan. Open, constructieve en veilige gesprekken wel. Die kunnen naar oplossingen leiden waar iedereen wel bij vaart.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp