GDPR

Veelgestelde vragen over de GDPR

1. Welke stappen onderneemt Acerta in het kader van de GDPR?

2. Welke technische maatregelen neemt Acerta in het kader van de bescherming van persoonsgegevens?

3. Welke organisatorische maatregelen neemt Acerta in het kader van de bescherming van persoonsgegevens?

4. Welke maatregelen neemt Acerta om de rechten van de betrokkene te vrijwaren?

5. Welke maatregelen neemt Acerta voor het opsporen van datalekken?

6. Welke maatregelen neemt Acerta voor het rapporteren van datalekken?

Ga de uitdaging samen met Acerta aan!

1. Welke stappen onderneemt Acerta om GDPR compliant te zijn vanaf 25 mei 2018? Welke stappen onderneemt Acerta in het kader van de GDPR?

De GDPR is van toepassing op elke medewerker binnen Acerta en op elke verwerking van persoonsgegevens binnen Acerta. Daarom hebben we ervoor gekozen om onze compliance als een Acerta-breed project aan te pakken. We zetten daarbij in op verschillende domeinen en werken op basis van een roadmap die is opgesteld samen met een externe partij die ons ondersteunt.
Deze roadmap is gebaseerd op het dertienstappenplan zoals het door de Privacycommissie ontwikkeld werd om organisaties bij te staan in hun GDPR-compliance.

Onze roadmap bevat elementen zoals:

Actieplan GDPR [pdf - 906.1kb]

2. Welke technische maatregelen heeft Acerta genomen in het kader van de bescherming van persoonsgegevens?

Bij Acerta maken we veelvuldig gebruik van informatie die behoort tot de persoonlijke levenssfeer. We zijn ons ten volle bewust van het gevoelige karakter van die informatie.

In het verleden hebben we steevast de best mogelijke technische maatregelen ingevoerd om de privacy van personen met wie we in relatie staan (klant, medewerkers, leveranciers,…) zo zorgvuldig mogelijk en conform de wet te beschermen.

We besteden continu aandacht an het verbeteren van onze systemen. Dat was al zo voor de GDPR in werking trad. Naar aanleiding van de GDPR worden mogelijke verbeteringen extra onderzocht.

3. Welke organisatorische maatregelen heeft Acerta genomen in het kader van de bescherming van persoonsgegevens?

Bij Acerta maken we veelvuldig gebruik van informatie die behoort tot de persoonlijke levenssfeer. We zijn ons ten volle bewust van het gevoelige karakter van die informatie.

In het verleden hebben we als organsiatie altijd het best mogelijke gedaan om de privacy van personen aan wie we onze diensten aanbieden (klant, medewerkers, leveranciers,…) zo doeltreffend mogelijk en conform de wet te beschermen.

De komst van de General Data Protection Regulation (GDPR) of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zet ons ertoe aan om onze aanpak nog te verscherpen.

Volgende maatregelen zijn genomen:

4. Welke maatregelen neemt Acerta om de rechten van de betrokkene te vrijwaren?

Acerta erkent dat het recht op privacy een basisrecht is van elk individu en neemt dan ook de nodige maatregelen om dit recht te vrijwaren, conform de geldende wet- en regelgeving en haar hoedanigheid. Acerta zal volledig conform de wet handelen en daarvoor de nodige procedures en processen inrichten.

5. Welke maatregelen neemt Acerta voor het opsporen van datalekken?

Alle acties op onze systemen en op ons netwerk worden uitgebreid gelogd. Verder zijn er al een aantal controlemechanismen ingebouwd die onze IT-omgevingen monitoren en een eventuele inbreuk signaleren.

Acerta zal in de toekomst de middelen voor het opsporen van eventuele datalekken vergroten. We bouwen hiervoor op de best beschikbare technieken inzake ‘data loss’-preventie, security information and event management (SIEM), ‘behavior analysis’, ...

6. Welke maatregelen neemt Acerta voor het rapporteren van datalekken?

Acerta heeft een incident management proces waarin een escalatiekanaal is ingebouwd voor het rapporteren en beperken van incidenten die te maken hebben met het verlies van data en andere beveiligingslekken. Dit proces zal ook de meldingsplicht opvangen, conform de geldende wet- en regelgeving.