Instructiepagina
Gewijzigde regels voor “valse” plug-in hybride bedrijfswagens
In 2018 ging de nieuwe fiscaliteit voor de bedrijfswagens van start. Deze omvat onder meer een nieuwe berekeningswijze voor het belastbaar voordeel van wat de fiscus “valse” plug-in hybride bedrijfswagens noemt vanaf 1 januari 2020.
“valse” plug-in hybride bedrijfswagens
Plug-in hybrides zijn wagens die zowel op benzine of diesel als op een oplaadbare elektrische batterij rijden. Bij een “valse” hybride heeft de elektrische batterij in praktijk echter onvoldoende capaciteit om ook aanzienlijk elektrisch te kunnen rijden. Hierdoor moet te vaak worden teruggevallen op de benzine- of dieselmotor.
Opgelet, het gaat hier enkel over plug-in hybrides. Met andere woorden waarbij de elektrische batterij wordt herladen door het voertuig aan te sluiten op een externe energiebron. Andere hybridevoertuigen, waarbij de elektrische batterij uitsluitend door middel van de verbrandingsmotor en/of remenergie wordt opgeladen, worden niet geviseerd door de regeling rond valse hybrides.
Huidige regeling
Het voordeel van alle aard voor een bedrijfswagen wordt berekend door een bepaald CO2 percentage toe te passen op de cataloguswaarde van het voertuig. Tot nu toe moest voor hybride bedrijfswagens steeds de CO2-coëfficiënt van de benzine- of dieselmotor vermeld op het inschrijvingsbewijs en/of op het gelijkvormigheidsattest (CoC) van de hybride bedrijfswagen zelf worden gebruikt. Nochtans houdt de CO2-uitstoot die aan deze wagens wordt toegekend rekening met een aanzienlijk deel elektrisch rijden.
Nieuwe regels vanaf 1 januari 2020
Welke bedrijfswagens?
De geviseerde hybride wagens voldoen aan de volgende voorwaarden:
- plug-in hybride voertuigen
(personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen); -
aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2018
(d.w.z. dat de bestelling gebeurde of het lease- of huurcontract werd ondertekend na die datum); - én die een elektrische batterij hebben met een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht, of met een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer. Deze gegevens kan je terugvinden in rubriek 49 van het CoC of opvragen bij de leasemaatschappij.
Voor de andere hybride bedrijfswagens wijzigt er niets.
Nieuwe berekeningswijze
In plaats van te kijken naar de CO²-uitstoot van de “valse” plug-in hybride bedrijfswagen, moet er vanaf 2020 rekening gehouden worden met de CO²-uitstoot van een overeenstemmend voertuig dat op benzine of diesel rijdt. Is er geen overeenstemmend voertuig, dan wordt de CO²-uitstoot van het hybride voertuig vermenigvuldigd met 2,5.
Hoe het overeenstemmend voertuig bepalen?
Het overeenstemmend voertuig moet worden vastgelegd door de autofabrikanten of, wanneer deze niet in België gevestigd zijn, door de importeurs van de voertuigen.
Voor nieuwe wagens vanaf 1 januari 2020 moeten zij deze gegevens overmaken aan de Federale Overheidsdienst Financiën op het ogenblik van de marktintroductie. Voor wagens die al op de markt zijn op 31 december 2019 hebben de fabrikanten/invoerders nog tijd tot 20 april 2020.
De Federale Overheidsdienst Financiën zal een informatieve lijst met deze overeenstemmende voertuigen publiceren op haar website.
Wat moet jij hiervoor ondernemen?
Beschik je over (een wagenpark met) één of meerdere hybride bedrijfswagens, aangekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2018 die ook privé gebruikt worden, neem dan contact op met je leasemaatschappij of kijk zelf na op het conformiteitsattest of bovenstaande voorwaarden van toepassing zijn. Neem in dat geval zo snel als mogelijk contact op met je aanspreekpunt.
Is het overeenstemmend voertuig op dat ogenblik al gekend, dan gebruiken wij uiteraard, onmiddellijk de correcte gegevens. Wordt het overeenstemmend voertuig pas later bekendgemaakt dan houden wij bij het berekenen van de bedrijfsvoorheffing voorlopig rekening met de huidige CO2-uitstoot vermenigvuldigd met factor 2,5, zoals de wet ons oplegt. Deze gegevens worden dan uiteraard automatisch aangepast van zodra het overeenstemmend voertuig is gekend. Je (werknemer) zal het teveel aan betaalde bedrijfsvoorheffing in dat geval recupereren via de belastingaangifte.
Vermijd correcties en bezorg Acerta uiterlijk 23 januari de gevraagde informatie.
Lijst met al gekende overeenstemmende voertuigen
De FOD Financiën heeft in februari een lijst met al gekende overeenstemmende voertuigen gepubliceerd op haar website. Deze lijst kan je hier raadplegen.
Meer informatie vind je in ons nieuwsbericht van 21 februari 2020.
Heb je ons de CO2-uitstoot van het overeenstemmend voertuig nog niet doorgegeven, bezorg deze informatie dan zo snel mogelijk aan je dossierbeheerder. Zolang wij de CO2-uitstoot van het overeenstemmend voertuig niet kennen, houden wij bij het berekenen van het voordeel van alle aard rekening met de huidige CO2-uitstoot vermenigvuldigd met 2,5.
Voor wagens die al op de markt waren op 31 december 2019, hebben de fabrikanten/invoerders nog tijd tot 20 april 2020 om deze lijst aan te vullen. Het kan dus zijn dat de voertuigen die met jouw bedrijfswagens overeenstemmen voorlopig nog niet in deze lijst voorkomen.
Gebruik je Connect of een extern pakket?
Connect-gebruikers en de gebruikers van een extern pakket kunnen deze gegevens zelf aanpassen. De precieze instructies voor Connect vind je hier.
Ben je gebruiker van een extern pakket, vraag dan instructies aan je pakketbeheerder.