Vanaf 1 januari 2020 stijgt het belastbaar voordeel van alle aard van een aantal ‘valse’ plug-in hybride bedrijfswagens.
Waarover gaat het?
Plug-in hybrides zijn wagens die zowel op benzine of diesel als op een oplaadbare elektrische batterij rijden.
Bij een “valse” hybride heeft de elektrische batterij in praktijk echter onvoldoende capaciteit om ook aanzienlijk elektrisch te kunnen rijden. Hierdoor moet te vaak worden teruggevallen op de benzine – of dieselmotor.
Opgelet, het gaat hier enkel over plug-in hybrides. Met andere woorden waarbij de elektrische batterij wordt herladen door het voertuig aan te sluiten op een externe energiebron. Andere hybridevoertuigen, waarbij de elektrische batterij uitsluitend door middel van de verbrandingsmotor en/of remenergie wordt opgeladen, worden niet geviseerd door de regeling rond valse hybrides.
Volgende wagens worden geviseerd:
- plug-in/oplaadbare hybride voertuigen (personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen);
- die aangekocht, geleased of gehuurd werden vanaf 1 januari 2018 (d.w.z. dat de bestelling gebeurde of het lease- of huurcontract werd ondertekend na die datum);
- en die een elektrische batterij hebben met een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht, of met een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer.
Deze gegevens kan je terugvinden in rubriek 49 van het gelijkvormigheidsattest (CoC) of opvragen bij de leasemaatschappij.
Wagens die aangekocht, geleased of gehuurd werden voor 1 januari 2018 worden niet geïmpacteerd door deze wijziging.
Huidige regeling
Het voordeel van alle aard voor een bedrijfswagen wordt berekend door een bepaald CO2 percentage toe te passen op de cataloguswaarde van het voertuig.
Tot nu toe moest voor hybride bedrijfswagens steeds de CO2-coëfficiënt van de benzine – of dieselmotor vermeld op het inschrijvingsbewijs en/of op het CoC van de hybride bedrijfswagen zelf worden gebruikt. Nochtans houdt de CO2-uitstoot die aan deze wagens wordt toegekend rekening met een aanzienlijk deel elektrisch rijden.
Wijziging vanaf 1 januari 2020
In plaats van te kijken naar de CO2-uitstoot van de “valse” plug-in hybride bedrijfswagen, moet er vanaf 2020 rekening gehouden worden met de CO2-uitstoot van een overeenstemmend voertuig dat op benzine of diesel rijdt.
Is er geen overeenstemmend voertuig, dan wordt de CO2-uitstoot van het hybride voertuig vermenigvuldigd met 2,5.
Welke hybride wagen mag welke CO2- waarde gebruiken voor de berekening van het VAA ?
-
Energiecapaciteit elektrische batterij ≥ 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht en uitstoot ≤ 50 g/km CO2 /kilometer
-
CO2 van de hybride wagen
(waarde vermeld op het inschrijvingsbewijs/ gelijkvormigheidsattest)
-
-
Energiecapaciteit elektrische batterij < 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht of uitstoot > 50 g/km CO2 (waarde vermeld op het inschrijvingsbewijs/ gelijkvormigheidsattest)
- CO2 van de overeenstemmende niet-hybride wagen
-
CO2 van de hybride wagen x 2,5
Dezelfde CO2- uitstoot wordt ook gebruikt voor de berekening van de beroepskost die de werkgever kan aftrekken voor de bedrijfswagen.
Voor de RSZ wijzigt er voorlopig niets.
Hoe het overeenstemmend voertuig bepalen?
Het overeenstemmend voertuig moet worden vastgelegd door de autofabrikanten of, wanneer deze niet in België gevestigd zijn, door de importeurs van de voertuigen.
Voor nieuwe wagens vanaf 1 januari 2020 moeten zij deze gegevens overmaken aan de Federale Overheidsdienst Financiën op het ogenblik van de marktintroductie. Voor wagens die al op de markt zijn op 31 december 2019 hebben de fabrikanten/invoerders nog tijd tot 20 april 2020.
De Federale Overheidsdienst Financiën zal een informatieve lijst met deze overeenstemmende voertuigen publiceren op haar website.
Wij houden je op de hoogte van zodra deze lijst beschikbaar is.
Klant bij Acerta?
Heb je een wagenpark met één of meerdere hybride bedrijfswagens, aangekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2018, neem dan zo nodig nog contact op met je leasemaatschappij of kijk zelf na op het conformiteitsattest of bovenstaande voorwaarden van toepassing zijn. Bezorg deze informatie nog zo snel mogelijk aan je aanspreekpunt bij Acerta.
Klanten van Acerta met een bedrijfswagenpark, ontvangen binnenkort ook nog een afzonderlijke communicatie hieromtrent.
Je vindt ook meer informatie in sectie 24.II.D.3 van onze sociale gids op Trefzeker.
Meer weten? Volg dan de opleiding Van mobiliteitsbudget tot fietsvergoeding: alle regels in de praktijk
Onze beleidsmakers voorzien heel wat nieuwigheden rond mobiliteit voor werknemers. Tijdens deze opleiding leggen wij je de waaier aan mogelijkheden uit.
Schrijf in