Primaire inhoud van de pagina
Entity view (Content)

Starten als dierenarts
Je inschrijving
Je inschrijving bij de Orde der Dierenartsen
Nadat je je masterdiploma hebt behaald, kan je je inschrijven bij de Nederlandstalige Gewestelijke Raad van de Orde der Dierenartsen (NGROD). Je betaalt hiervoor jaarlijks lidgeld, behalve in het jaar dat je afstudeert en het daaropvolgende jaar.
Je officiële erkenning
Je officiële erkenning
Na je inschrijving moet je via e-mail of per post een aanvraag tot erkenning indienen bij de bevoegde dienst van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid Voedselketen en Leefmilieu. Bij je aanvraag voeg je volgende documenten toe:
- een kopie van inschrijvingsbewijs bij de NGROD
- je e-mailadres dat geactiveerd werd door de NGROD
- het uittreksel uit het strafregister (maximaal drie maanden oud)
Vervolgens krijg je een uitnodiging om de eed af te leggen op het hoofdkantoor van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid Voedselketen en Leefmilieu in Brussel. De eedaflegging is de laatste verplichte stap om erkend te worden als dierenarts.
Starten als zelfstandige?
Starten als zelfstandige? Dit moet in orde zijn:
Of je nu droomt van een eigen praktijk of in een bestaande praktijk instapt: wie een vrij beroep uitoefent, is zelfstandige. Maar voor je kunt starten als zelfstandig dierenarts moet je een aantal zaken in orde brengen:
- Ten eerste moet je je inschrijven in het KBO-register van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
- Hierna ontvang je een ondernemingsnummer, een uniek nummer waarmee overheidsinstanties, leveranciers en klanten jouw onderneming kunnen identificeren.
- Als zelfstandig dierenarts moet je ook een btw-nummer aanvragen omdat diergeneesmiddelen en andere middelen onder het btw-tarief vallen. Je bent dus btw-plichtig.
- Tot slot ben je wettelijk verplicht om je aan te sluiten bij een erkend sociaal verzekeringsfonds zoals Acerta.
Wat doet Acerta precies? Ieder kwartaal betaal je als zelfstandige sociale bijdragen. Werknemers betalen dit ook, maar bij hen wordt dit automatisch verrekend via hun maandelijks loon. Acerta berekent voor jou hoeveel je moet betalen en stort je bijdragen door naar de overheid. Je sociale bijdragen zijn niet alleen verplicht, maar ook belangrijk! Ze zorgen ervoor dat je in orde bent met je sociale zekerheid en dat je rechten opbouwt voor bijvoorbeeld kinderbijslag en je pensioen. Voor het beheer betaal je aan je sociaal verzekeringsfonds een administratieve kost en bij Acerta is dat de laagste op de markt.
Zorg dat er niets verandert als er iets verandert
Zorg dat er niets verandert als er iets verandert
Sommige dingen in het leven heb je niet in handen. Plots ben je langdurig ziek of sta je door een ongeval voor een lange revalidatieperiode. Op deze momenten vormt de maandelijkse bijkomende uitkering via het verzekering gewaarborgd inkomen een extra én welkom vangnet.
Net afgestudeerd en al bezig met je pensioen? Strak plan. Want als zelfstandige moet je vooral zelf je appeltje voor de dorst bijeen sparen. Naast je persoonlijk pensioenspaarplan kun je als zelfstandige extra sparen via het (Sociaal) Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen. Het VAPZ of SVAPZ biedt trouwens zowel sociale als fiscale voordelen. Zo win je nu, en later!
Vergeet bij de opstart van je praktijk niet om een verzekering beroepsaansprakelijkheid met burgelijke aansprakelijkheid af te sluiten. Natuurlijk hoop je dat je deze nooit zult nodig hebben. Maar als er een beroepsfout gebeurt, ben je maar beter goed verzekerd.
Liever geen kopzorgen? Wij nemen over!
Klaar om te starten als zelfstandig dierenarts? Maar kijk je op tegen de administratieve rompslomp? Onze specialisten staan klaar om je professioneel te ondersteunen van a tot z. Het ondernemingsloket van Acerta zorgt voor:
- De inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Heb je nog geen zakelijk bankrekeningnummer? Geen probleem. We doen de inschrijving met je huidige rekeningnummer en later kun je dit eenvoudig en gratis wijzigen.
- De aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds van Acerta.
- De aanvraag en activatie van je btw-nummer.
- Ondersteuning bij de aanvraag van vergunningen zoals SABAM (muziek in je wachtruimte).
Moeiteloos starten als zelfstandig dierenarts?
Acerta regelt het graag voor jou online. Liever een afspraak via videocall of op kantoor? Dat kan ook!