Deel deze pagina

Met een toekomstgericht beleid

Maak van thuiswerk een succes

Van thuiswerken naar hybride werken

Wat met thuiswerk na corona? Gaan we met zijn allen terug voltijds naar kantoor? Als het van 1 op de 2 thuiswerkers afhangt, is dat niet het geval: uit onderzoek bij meer dan 3000 werknemers blijkt dat 47% van de Belgische werknemers een halftijds terugkeer wel ziet zitten. Het ziet er naar uit dat hybride werken, deeltijds thuis en deeltijds op kantoor het nieuwe normaal wordt.

Ook in jouw organisatie?

Dan maak je daar best goede afspraken rond: juridisch én praktisch. Ga voor een beleid dat nauw aansluit bij de identiteit van je bedrijf en betrek je personeel bij de vormgeving van die afspraken. Zo heeft jouw bedrijf straks een duurzaam én toekomstgericht hybride werkbeleid.

 

Thuiswerk en hybride werken: drie pijlers*

Wettelijk in orde

Heb je afspraken rond kostenvergoedingen en beschikbaarheid? Zijn ze gekend in je organisatie? Zijn de arbeidsovereenkomsten aangepast? Check alvast de verschillen tussen structureel en occasioneel telewerk.

> Ontdek het Acerta Thuiswerk Legal pack

Ingebed in je organisatie

Heb je een duidelijke visie over thuiswerk en hybride werkenn in je bedrijf? Past dit binnen je hr-policy en bij de waarden van je organisatie? Ligt die visie in lijn met de marktverwachtingen?

> Stel je thuiswerkbeleid op

Gedragen door je medewerkers en teams

Welke competenties en gedragsregels heb je nodig? Kan je de dienstverlening garanderen? Hebben je mensen de juiste tools en middelen? Wat zijn je actieplannen en kent iedereen ze?

> Bekijk onze opleidingen

*Voor opleidingen en advies rond thuiswerk kan je rekenen op steun van de kmo-portefeuille (tot 30%) en van werkbaarheidscheques (60%). Vraag ernaar bij onze consultants.

Juridisch in orde met het Acerta Thuiswerk Legal Pack

2

Met ondersteuning

Heb je specifieke vereisten in verband met je thuiswerkpolicy en arbeidsovereenkomsten? Heb je vragen over afspraken rond kostenvergoedingen? Vul de thuiswerk checklist in. Wij doen voor jou de juridische check en bezorgen je documenten en advies om verder aan de slag te gaan.

Prijs: 500 EUR (excl. BTW) - 20 tot 30% subsidie via kmo-portefeuille of tot 60% subsidie met de werkbaarheidscheques

Vraag voorstel ondersteuning
1

Doe-het-zelf

Volstaat een eenvoudige en algemene policy en een eenduidige arbeidsovereenkomst in het kader van structureel thuiswerk, die voor iedereen in je onderneming op dezelfde manier geldt? Ga dan zelf aan de slag met deze handige modeldocumenten.

Prijs: 95 EUR (excl. BTW)

Bestel doe-het-zelf
3

Volledig op maat

Heb je verschillende doelgroepen in je organisatie met elk hun eigen vereisten rond thuiswerk? Moet je ook rekening houden met zaken als weekendwerk, verschillen in kostenvergoedingen, diverse arbeidsovereenkomsten, enz. Schakel een juridische expert in die jouw dossier van a tot z onderzoekt en een telewerkbijlage en policy opstelt volledig op maat van je onderneming.  

Prijs op maat vanaf 795 EUR (excl. BTW) - 20 tot 30% subsidie via kmo-portefeuille

Vraag een voorstel op maat
1

Doe-het-zelf

Volstaat een eenvoudige en algemene policy en een eenduidige arbeidsovereenkomst in het kader van structureel thuiswerk, die voor iedereen in je onderneming op dezelfde manier geldt? Ga dan zelf aan de slag met deze handige modeldocumenten.

Prijs: 95 EUR (excl. BTW)

Bestel doe-het-zelf
2

Met ondersteuning

Heb je specifieke vereisten in verband met je thuiswerkpolicy en arbeidsovereenkomsten? Heb je vragen over afspraken rond kostenvergoedingen? Vul de thuiswerk checklist in. Wij doen voor jou de juridische check en bezorgen je documenten en advies om verder aan de slag te gaan.

Prijs: 500 EUR (excl. BTW) - 20 tot 30% subsidie via kmo-portefeuille of tot 60% subsidie met de werkbaarheidscheques

Vraag voorstel ondersteuning
3

Volledig op maat

Heb je verschillende doelgroepen in je organisatie met elk hun eigen vereisten rond thuiswerk? Moet je ook rekening houden met zaken als weekendwerk, verschillen in kostenvergoedingen, diverse arbeidsovereenkomsten, enz. Schakel een juridische expert in die jouw dossier van a tot z onderzoekt en een telewerkbijlage en policy opstelt volledig op maat van je onderneming.  

Prijs op maat vanaf 795 EUR (excl. BTW) - 20 tot 30% subsidie via kmo-portefeuille

Vraag een voorstel op maat

Stel je beleid rond thuiswerk en hybride werken op

Doe-het-zelf

Acerta Thuiswerkcharter

Je thuiswerkbeleid moet ook 100% duidelijk zijn voor je medewerkers. Hoe zorg je daarvoor? Met duidelijke afspraken.

Gebruik onze praktisch thuiswerkcharter: dit doe-het-zelfdocument vul je eenvoudig in volgens de noden en afspraken van je bedrijf.

  • Wat kan er thuis gebeuren? Welke taken moéten op de werkvloer uitgevoerd worden?
  • Welke samenwerkings- en communicatietools wil je integreren?
  • Hoe blijf je inzetten op de persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers?
  • Wat zijn de teamafspraken rond doelstellingen, resultaten en prioriteiten?

Dit charter is een hands-on invultemplate met praktische richtlijnen. In het pakket is één uur online consultancy inbegrepen.

Prijs€ 195 excl. btw

Bestel
Acerta workshop

Acerta hr-labo: zo creëer je een succesvol thuiswerkbeleid

Thuiswerken of op kantoor met goede resultaten? In dit praktische hr-labo werken we concreet en interactief aan het thuiswerkbeleid van jouw organisatie.

Na dit hr-labo bouw je een werkformule op maat van je bedrijf. De modules:

  • doelgroepanalyse: wie komt in aanmerking?
  • thuiswerk- en gedragspolicy: wat zijn de voorwaarden?
  • actieplan voor gedrag, kennis en competenties: wat zijn de doelen?
  • thuiswerktoolkit: wat is er nodig? Software, samenwerkingstools, ...
  • kosten-batenanalyse: (hoe) halen we de investering eruit?
  • impactanalyse-langetermijnvisie: wat is het effect? Hoe rollen we dit uit naar morgen?
Schrijf je in

Opleidingen voor succesvol thuiswerk en hybride werken

De nieuwe manier van werken is complex en divers. Volledig thuiswerk of een hybride vorm van samenwerken, deels op kantoor, deels thuis, vraagt nieuwe competenties. Acerta ondersteunt je leidinggevenden en medewerkers met opleidingen, training en coaching om hier een succes van te maken.

Gerelateerde artikels

Deconnecteren: vooral een kwestie van afspraken maken
Werkgevers

Deconnecteren: vooral een kwestie van afspraken maken

27 juli 2021 Kristel Minten

Volgens onderzoek van Acerta voorziet 1 op de 5 organisaties maatregelen om te deconnecteren van het werk. Welzijn op het werk wordt een belangrijke troef in een krappe arbeidsmarkt.

Lees meer
Acerta verwelkomt medewerkers opnieuw op kantoor
Werkgevers

Acerta verwelkomt medewerkers opnieuw op kantoor

13 juli 2021 Katrien Schrever

We mogen ondertussen de dagen van het verplichte thuiswerk achter ons laten, maar we laten niet alles achter. Laat je inspireren door de initiatieven die we bij Acerta nemen.

Lees meer
Hybride werken na corona: het vertrouwen is er
Werkgevers

Hybride werken na corona: het vertrouwen is er

08 juli 2021 Hannelore Van Meldert

De voordelen van thuiswerk zijn doorslaggevend om te kiezen voor een hybride vorm van werken. Organisaties hebben dankzij de coronapandemie een andere kijk op thuiswerk, en hebben meer vertrouwen in hun thuiswerkend personeel dan vroeger.

Lees meer