Primaire inhoud van de pagina
Entity view (Content)

Starten als arts
Je visum
Je visum: de eerste stap naar je officiële erkenning
Nadat je je masterdiploma hebt behaald, ontvang je automatisch een voorlopig artsenvisum van de FOD Volksgezondheid. Dit heb je nodig voor je inschrijving bij de Orde der Artsen, die je makkelijk online doet. Zorg voor je begint dat je volgende documenten klaar hebt staan op je computer:
- je diploma
- je artsenvisum
- het uittreksel uit het strafregister (maximaal drie maanden oud)
Je erkenningsaanvraag
Je erkenningsaanvraag: maar eerst stage
Wil je graag starten als huisarts of je specialiseren? Dan wacht er jou na het behalen van je masterdiploma en de inschrijving bij de Orde der Artsen nog een tweede traject:
- Optie 1: je werkt twee jaar lang in een huisartsenpraktijk als Huisarts In Opleiding (HAIO)
- Optie 2: je volgt een verdere beroepsopleiding inclusief stage van vier à zes jaar.
Ten vroegst drie maanden voor en ten laatste drie maanden na het einde van je traject dien je een erkenningsaanvraag in bij het Agentschap Zorg en Gezondheid. Hun beslissing volgt binnen de 30 dagen na je aanvraag
Je RIZIV-nummer
Je RIZIV-nummer: onmisbaar
In de meeste gevallen wordt je RIZIV-nummer automatisch toegekend. Dit is een uniek nummer dat je op alle officiële papieren moet vermelden. Je hebt dit nodig om jouw prestaties aan te geven en patiënten kunnen dankzij dit nummer hun kosten deels terugvragen van het ziekenfonds.
Verplichtingen
Verplichtingen voor zelfstandige artsen
Start je als zelfstandig arts met een eigen praktijk? Dan heb je nog steeds een vrij beroep, maar moet je je ook inschrijven in het KBO-register van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en ontvang je een ondernemingsnummer.
Maar wat is een ondernemingsnummer? Ook dit is een uniek nummer waarmee overheidsinstanties, leveranciers en patiënten jouw onderneming kunnen identificeren. Dit is niet hetzelfde als een btw-nummer. Als arts ben je niet btw-plichtig en moet je enkel in bepaalde gevallen een btw-nummer aanvragen, bijvoorbeeld als esthetisch arts. Bovendien activeren we voor jou gratis je btw-nummer (t.w.v. 75,02 euro).
Tot slot ben je wettelijk verplicht om je aan te sluiten bij een erkend sociaal verzekeringsfonds zoals Acerta. Ieder kwartaal betaal je sociale bijdragen, die wij voor jou berekenen en doorstorten naar de overheid. Zo ben je als zelfstandig arts in orde met je sociale zekerheid en bouw je rechten op voor bijvoorbeeld kinderbijslag en je pensioen. Je betaalt voor het beheer aan je sociaal verzekeringsfonds een administratieve kost en bij Acerta is dat de laagste op de markt.
Wees voorbereid
Wees voorbereid op elke verandering in je leven
Ben je langdurig ziek of zorgt een ongeval ervoor dat je tijdelijk niet kan werken? Creëer voor jezelf een extra vangnet via een verzekering gewaarborgd inkomen. Maar waarom? Je betaalt toch sociale bijdragen zodat je een uitkering krijgt van het ziekenfonds? Klopt, maar deze volstaat vaak niet om al je doorlopende kosten te dekken. Dankzij een verzekering gewaarborgd inkomen ontvang je maandelijks een extra uitkering.
Ook op vlak van pensioen is het een goed idee om wat extra te voorzien. Het wettelijk pensioen is helaas niet voldoende om de levensstandaard die je als arts hebt opgebouwd te behouden. Dankzij het Life Pension Plan - RIZIV gebruik je jouw RIZIV-toelage om je aanvullend pensioen te financieren. Maar ook een VAPZ of SVAPZ is voor zelfstandige artsen een goed idee. Dit Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen biedt zowel sociale als fiscale voordelen.
Tot slot mag een verzekering beroepsaansprakelijkheid niet ontbreken. Deze verzekering dekt de kosten voor fouten die eigen aan je beroep zijn. In deze verzekering is ook burgerlijke aansprakelijkheid voorzien: deze dekt de schade die je aan derden zou kunnen veroorzaken tijdens het uitoefenen van je beroep.
Laat je bijstaan
Wil je starten als zelfstandig arts? En heb je hulp nodig bij je inschrijving als zelfstandige, maar wil je ook een sociaal verzekeringsfonds waar je je volledige professionele carrière op kan rekenen? Dan is Acerta jouw ideale assistent.
Onze specialisten ondersteunen je van A tot Z bij je opstart. Ons ondernemingsloket staat in voor alle verplichtingen die bij een zelfstandige start komen kijken. Bijvoorbeeld je inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en de aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds van Acerta.
Moeiteloos starten als zelfstandig arts?
Acerta regelt het graag voor jou online. Liever een afspraak via videocall of op kantoor? Dat kan ook!