Primaire inhoud van de pagina
Entity view (Content)

Starten als zelfstandige IT-bedrijfsconsulent
Hoofdberoep of bijberoep?
1. Hoofdberoep of bijberoep?
Klaar om er meteen helemaal voor te gaan? Dan start je in hoofdberoep. Wil je echter jezelf de tijd en ruimte geven om je klantenbestand op te bouwen en je strategie te bepalen? En wil je financieel minder risico nemen? Als je voldoet aan één van de zes voorwaarden kan je ook starten in bijberoep.
Je ondernemingsvorm
2. Je ondernemingsvorm kiezen
Wie start als freelancer doet dit vaak onder een eenmanszaak. Maar soms is het verstandiger om een vennootschap op te richten. Hoe dan ook: elke ondernemingsvorm heeft zijn voor- en nadelen. Weet je niet welke ondernemingsvorm het beste bij je plannen past? Deze test van Acerta vertelt je welke ondernemingsvorm jij het beste kiest.
Je aansluiting
3. Je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds
Alle zelfstandigen, ook bijberoepers, zijn verplicht om zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds zoals Acerta. Waarom? Omdat je net zoals werknemers sociale bijdragen moet betalen aan de overheid. Zij betalen dit maandelijks via hun loon, jij betaalt dit per kwartaal via het sociaal verzekeringsfonds.
Op basis van je statuut en inkomen berekent het sociaal verzekeringsfonds hoeveel je precies moet betalen. In ruil zijn je sociale zekerheid zoals ziekteverzekering, pensioenopbouw en kinderbijslag gegarandeerd. Voor het beheer betaal je aan je sociaal verzekeringsfonds een administratieve kost en bij Acerta is dat de laagste op de markt.
Ben je zelfstandige in bijberoep? Dan betaal je elk kwartaal een solidariteitsbijdrage. Je sociale zekerheid wordt gegarandeerd via je job in loondienst.
Je ziekenfonds
4. Breng je ziekenfonds op de hoogte
Naast je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds, informeer je je ziekenfonds over je nieuw statuut. Kies je voor Acerta? Dan doen wij dit voor jou.
Je inschrijving
5. Je inschrijving bij de KBO
Als freelancer werk je bij de klant of in veel gevallen thuis. Je opent dan misschien wel geen fysieke zaak, maar dat verandert niets aan je verplichtingen. Zo moet je je inschrijven in het KBO-register van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Hierna ontvang je jouw ondernemingsnummer waarmee klanten en leveranciers je kunnen identificeren.
Opgelet: je ondernemingsnummer is niet hetzelfde als je btw-nummer. Ja, het zijn vandaag dezelfde cijfers, maar je btw-nummer moet je apart activeren. Start je klein? Dan kan je een btw-vrijstelling aanvragen.
Een vangnet voor nu en later
6. Een vangnet voor nu en later
Wanneer je start als zelfstandig IT-bedrijfsconsulent zijn je investeringen relatief klein tegenover iemand die een horecazaak of webshop opent. Handig, want zo kun je meteen investeren in een goed vangnet via verzekeringen en een aanvullend pensioen:
- De verzekering gewaarborgd inkomen beschermt je tegen inkomensverlies door ziekte of invaliditeit. Het is een extra maandelijkse uitkering die je ontvangt bovenop je uitbetaling van het ziekenfonds. Deze verzekeringspremie is trouwens volledig aftrekbaar van je beroepsinkomen.
- Het VAPZ of SVAPZ is een (Sociaal) Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen en altijd een goed idee. Want je wettelijk pensioen is vaak niet voldoende om je opgebouwde levensstandaard te behouden.
- De verzekering beroepsaansprakelijkheid met burgerlijke aansprakelijkheid is voor jou als freelancer niet verplicht, maar wel sterk aanbevolen. Zo ben je verzekerd bij eventuele schade (aan derden) door een fout of een nalatigheid eigen aan je beroep.
TIP! Via Acerta en onze partner KBC breng je al je verzekeringen in één keer in orde. |
Makkelijk kan ook!
Klaar om te starten als zelfstandig IT-bedrijfsconsulent? Maar focus je je liever op je projecten dan alle administratie? Het team van het ondernemingsloket van Acerta helpt je bij:
- De inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Heb je nog geen zakelijk bankrekeningnummer? Geen probleem. We doen de inschrijving met je huidige rekeningnummer en later kun je dit eenvoudig en gratis wijzigen.
- De aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds van Acerta.
- De aanvraag en activatie van je btw-nummer.
- De aanvraag van verzekeringen.
Moeiteloos starten als zelfstandig IT-bedrijfsconsulent?
Acerta regelt het graag voor jou online. Liever een afspraak via videocall of op kantoor? Dat kan ook!