Vorige

Wat je moet weten over thuiswerk als maatregel tegen het coronavirus

10 maart 2020 Werkgevers

De Nationale Veiligheidsraad raadt thuiswerk aan als efficiënte maatregel om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ondernemingen die al een thuiswerkbeleid hebben, moedigen hun werknemers aan hier volop gebruik van te maken. Andere organisaties die nog niet beschikken over een thuiswerkbeleid zien zich nu genoodzaakt om stappen te zetten. Daarbij gaan ze best doordacht te werk.

Leestijd: Later lezen?
Verschillende opties mogelijk

Het is belangrijk voor de organisatie om een duidelijk beleid uit te tekenen: hoe voorzie je de continuïteit van je onderneming? Voor welke functies kan je thuiswerk makkelijk organiseren? Voor welke functies moet je extra zaken voorzien?

Beslis je om thuiswerk in te voeren, dan kan dat op verschillende manieren. Je kan occasioneel of structureel thuiswerk voorzien of afspreken dat de plaats van tewerkstelling tijdelijk de thuisbasis van de werknemer is. In elk van deze gevallen is het aan te raden om goede afspraken te maken met je medewerkers. Welke uren moeten ze werken? Is er sprake van een kostenvergoeding voor elektriciteit, verwarming, internet? Hoe zit het met de arbeidsongevallenregeling? Ontbreken die afspraken, dan riskeer je in discussies terecht te komen over achterstallig loon of overloon of over verworven rechten.

Advies nodig over thuiswerk?

Het is duidelijk, een thuiswerkbeleid invoeren is geen sinecure. Vertrouw daarom op Acerta om je bij te staan. 

Laat je begeleiden door een jurist voor het opzetten van een thuiswerkbeleid en het opstellen van een policy of kom er alles over te weten tijdens het webinar 'coronavirus en thuiswerk'. 

Ontvang advies van een jurist Schrijf je in voor het webinar

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Wat verandert er in december 2022 voor werkgevers?
Werkgevers

Wat verandert er in december 2022 voor werkgevers?

01 december 2022 Miet Vanhegen

Wat verandert er in december op sociaal-juridisch vlak? Lees hier welke wijzigingen een impact kunnen hebben op jouw organisatie en personeelsbeleid.

Lees meer
Loonakkoord voor 2023-2024: wat houdt het in?
Werkgevers

Loonakkoord voor 2023-2024: wat houdt het in?

01 december 2022 Leen Smeets

De regering heeft een akkoord bereikt over het loonakkoord voor 2023-2024. Wat houdt het voorstel in? Wat zijn de volgende stappen?

Lees meer
Wat als je medewerker financiële problemen heeft?
Werkgevers

Wat als je medewerker financiële problemen heeft?

30 november 2022 Ellen Van Grunderbeek

Het zijn uitdagende tijden voor jou als werkgever, maar ook je medewerkers hebben vandaag financiële uitdagingen. Die uitdagingen kunnen aanleiding geven tot angst en bezorgdheid, wat een negatieve impact kan hebben op het psychosociale welzijn. Hoe herken je medewerkers met financiële problemen? En hoe kan je in je organisatie daarmee omgaan?

Lees meer