Voor zo goed als alles wat freelancers aanbieden is er interesse. De uitdaging voor jou is: jouw potentiële klanten in kaart brengen en ze snel bereiken.
Er zijn verschillende mogelijkheden om met bedrijven in contact te komen die met freelancers willen werken. De ene freelancer zal opdrachten vinden via het internet, voor een andere werkt mond-tot-mondreclame, voor nog een andere is regelmatig een e-mailing uitsturen nodig om de portefeuille van opdrachten gevuld te houden. Elk moet zelf uitzoeken wat bij zijn/haar persoonlijkheid, expertise, markt ... past.
Eenmaal een opportuniteit gespot, is het belangrijk dat je bedrijven overtuigt om met jou samen te werken. Besteed daarom ook aandacht aan je presentatie, een elevator-pitch, je uurtarief ...
Had je 10 gesprekken maar heb je geen enkele opdracht effectief binnengehaald, dan schort er wat. Het is aan jou om uit te vissen wat het is en dat op te lossen – als freelancer mag jij alle successen maar moet je ook alle mislukkingen op jouw conto schrijven.
Breng je eigen verkoopproces eens in kaart en ga na waar het mis zou kunnen lopen. Waarom heeft men niet voor jou gekozen? Vind je het moeilijk om de vinger op de wonde te leggen, schakel dan een coach in bv. via freelancenetwork.be.
Alle starters zitten met vragen. Dat is normaal. Een duidelijk antwoord is wat jij nu wil. Ook dat is normaal.
Bekijk alle startersvragen Bekijk alle startersvragen voor dit topic