Vorige

3 tips voor een succesvol onboardingtraject

03 mei 2018 Werkgevers

Wist u dat 1 op de 4 werknemers binnen het jaar na aanwerving zijn werkgever alweer uitzwaait? Dat stelde Acerta vast na analyse van de contracten van onbepaalde duur, afgesloten tussen 1 januari 2016 en 31 maart 2017. Hoewel de samenwerking ambitieus van start ging, besloot 29,23% van de arbeiders en 21,71% van de bedienden hun carrière elders verder te zetten.

Rekrutering is nochtans een dure investering. Een onboardingtraject kan ertoe leiden dat nieuw talent zich snel onderdeel zal voelen van de organisatie en een actieve bijdrage gaat leveren. Tom Vlieghe, Director Acerta Career Center, geeft 3 tips voor een succesvol onboardingstraject.

Leestijd: Later lezen?

1. Onboarding start met een realistische rekrutering

Onboarding of ‘instromen’ omvat het proces waarbij nieuwkomers begeleid worden tot geïntegreerde, geëngageerde en productieve medewerkers. Maar in feite start het proces veel vroeger, nog voor de organisatie en de medewerker “ja” tegen elkaar zeggen. “De selectie van een kandidaat is de eerste matching tussen de wederzijds verwachtingen. In eerste instantie is het dan ook belangrijk dat werkgevers inzetten op een kwalitatieve selectieprocedure.”

Schep tijdens de selectieprocedure een helder beeld van de organisatie en de jobinhoud, geef na het eerste gesprek snel feedback en zorg voor een efficiënte afhandeling van de contracten. Hoe duidelijker en positiever het beeld is dat de kandidaat over de organisatie heeft, des te groter de kans dat wanneer hij zich engageert, dit voor langere termijn is. “Als werkgever en werknemer met die ingesteldheid aan een samenwerking beginnen, is de kans op succes veel groter.”

2. Zorg voor een vlotte integratie

De eerste maanden zijn cruciaal voor een goede integratie van de nieuwe medewerker. “Een degelijk onboardingtraject begeleidt een nieuwe collega op allerlei vlakken: administratief, collegiaal, jobinhoudelijk, bedrijfscultureel, enzoverder. En het zet in op vertrouwen.”

Vaak ligt er een periode tussen de ondertekening van het contract en de effectieve opstart. Zorg ervoor dat u contact blijft houden met de nieuwe medewerker en betrek hem of haar al enigszins bij wat er beweegt in uw organisatie en/of het team. Op die manier voelt die eerste dag al heel wat vertrouwder.

Deel alle nodige informatie met de nieuwe medewerker, zoals login gegevens en hoe hij of zij een mailaccount kan verkrijgen, … Betrek ook de andere collega’s van het team bij de integratie, op die manier wordt de nieuwe collega ondergedompeld in de organisatiecultuur en weet hij/zij bij welke collega’s hij waarvoor terecht kan.

3. Evalueer

U heeft een onboardingtraject ingevoerd met een duidelijk doel voor ogen. Dat is een stap in de goede richting. Hoe plant u dat doel te bereiken? Wat loopt goed en wat kan beter? Neem zeker polshoogte bij de nieuwe collega’s. Welke opmerkingen hebben zij en hoe hebben zij die eerste maanden ervaren? Strookt hun functie met de verwachtingen die ze hadden? “Een werkgever die de feiten anders voorstelt dan ze zijn, ziet hierdoor een belangrijk aantal nieuwe werknemers op korte termijn afhaken. Met nieuwe rekruteringskosten tot gevolg.”

Onboarding e-gids

Samen goed beginnen is zeker winnen. De e-gids van Acerta licht onboarding tot in het kleinste detail toe.

Download de e-gids
Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Acerta Payroll Academy: het beste van twee werelden
Werkgevers

Acerta Payroll Academy: het beste van twee werelden

25 april 2019

Voor de werkgever die te maken heeft met een zogenoemde ‘mismatch’ tussen kandidaat en vacature is er goed nieuws: profielen zélf klaarstomen is de ideale manier om arbeidskrapte het hoofd te bieden.

Lees meer
HR is aan zet
Werkgevers

HR is aan zet

15 februari 2019 Chris Wuytens

Wanneer er een overvloed is aan beschikbaar talent, dan hoeven ondernemingen niet te onderscheiden. Vandaag is de situatie op de arbeidsmarkt van dien aard, dat je het verschil moet maken met een slim en creatief HR-beleid op maat van de organisatie.

Lees meer
Team Unplugged: voor teams die winst op lange termijn willen
Werkgevers

Team Unplugged: voor teams die winst op lange termijn willen

12 februari 2019

Van individu naar team, van plugged naar unplugged. Team Unplugged is een deugddoende workshop voor teams die frisse energie willen opdoen.

Lees meer