Vorige

Hoe de cruciale fases van het onboardingproces ondersteunen?

16 oktober 2018 Werkgevers

Je hebt wekenlang cv’s uitgepluisd, tientallen kandidaten ontmoet en stevige onderhandelingen gevoerd. Dat betekent helaas niet dat alles in kannen en kruiken is eens je die witte raaf binnenhaalt. Het selectie- en wervingsproces is een cruciale stap maar hetzelfde geldt voor de inwerking van jouw nieuwe medewerker. Met een goed doordachte onboardingstrategie boek je vrijwel onmiddellijk resultaat omdat jouw nieuwe medewerker zich vlotter in het nieuwe team integreert en sneller productief is. Aandacht voor een goede integratie van talent in jouw organisatie kan het verschil maken.

Leestijd: Later lezen?

De gemiddelde kost om een medewerker te vervangen loopt al snel in de duizenden euro’s. Naast de wervingskost zijn er nog de kosten van de opleiding en uiteraard de impact van het personeelstekort. Een strategisch onboardingtraject kan deze onnodige verliezen voorkomen. Daarom sluit ACERTA een exclusief partnership met onboardingsoftwarespecialist TALMUNDO om via een online applicatie de cruciale fases van het onboardingproces te ondersteunen.

Engageer jouw nieuwe medewerker nog voor de start

Heeft jouw toekomstige medewerker zijn contract ondertekend? Dan kan het vaak nog even duren voor hij effectief aan de slag gaat. Een typische valkuil is om gedurende die periode het contact met de medewerker op een laag pitje te zetten. Een jammere zaak want natuurlijk zou je graag het enthousiasme van de net aangeworven medewerker vasthouden. Deze periode leent zich namelijk perfect om bijvoorbeeld feedback te vragen over hoe de nieuwe medewerker de selectieprocedure ervaren heeft. Wil je de integratie met het team versnellen? Betrek de nieuwe collega dan al enigszins met wat er beweegt in jouw organisatie en/of het team. Help hem contact te leggen met zijn manager en toekomstige teamgenoten nog voor hij effectief op kantoor begint. Zo zal die eerste werkdag al meteen veel vertrouwder aanvoelen. De TALMUNDO applicatie waakt erover dat deze contactmomenten geïntegreerd worden in het onboardingstraject. En dat rendeert want betekenisvolle contactmomenten voor de effectieve startdatum, verlagen immers de kans dat nieuwkomers gedurende hun eerste jaar vertrekken met 80%.

De eerste werkdag

Een eerste werkdag vergeet je nooit. Het ideale moment om een goede indruk te maken, als werknemer maar ook als werkgever. Alles staat of valt met een goede voorbereiding. Zorg voor een vlekkeloze eerste dag door hem te informeren hoe hij jouw organisatie kan bereiken, waar hij kan parkeren en welke dresscode gangbaar is. Dankzij jouw strategische preboarding kent de nieuwkomer zijn collega’s, managers en de belangrijkste contactpersonen die zijn vragen kunnen beantwoorden. Ook hier biedt de TALMUNDO applicatie een platform om deze engagement-verhogende acties op een eenvoudige manier te ondersteunen. Een goede integratie zal ervoor zorgen dat je nieuwe medewerker sneller productief is en zich betrokken voelt bij de organisatie.

De eerste maanden

1 op 4 werknemers met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur zwaait zijn werkgever binnen het jaar na aanwerving alweer uit. In tijden van arbeidskrapte mogen jouw inspanningen dus zeker niet stoppen wanneer de juiste persoon op de juiste stoel zit. Medewerkers die binnen het jaar het bedrijf verlaten, betekenen een verlies voor beide partijen. Wilt je jouw vers aangeworven talent behouden, houd dan zeker ook de eerste maanden de vinger aan de pols. Maak informatie zo toegankelijk mogelijk en check regelmatig hoe de nieuwe collega het doet. Zo ben je zeker dat alles volgens plan verloopt en geen enkele vraag onbeantwoord blijft. Dat je jouw onboardingprogramma kan uitvoeren via een intuïtieve en innovatieve applicatie zoals TALMUNDO, zal jouw retentiegraad enkel ten goede komen.

Onboarding e-gids

Samen goed beginnen is zeker winnen. De e-gids van Acerta licht onboarding tot in het kleinste detail toe.

Download de e-gids

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Studio 100 sleept TMA Talent Award in de wacht
Werkgevers

Studio 100 sleept TMA Talent Award in de wacht

05 december 2019

Talentvolle medewerkers selecteren, ontwikkelen en beoordelen: het is niet altijd gemakkelijk. Sommige ondernemingen hebben echter al grote stappen gezet naar een succesvol talentmanagement.

Lees meer
Rekruteren met het oog op vandaag of met een blik op morgen?
Werkgevers

Rekruteren met het oog op vandaag of met een blik op morgen?

03 december 2019 Tom Vlieghe

Het belangrijkste criterium om bedienden aan te werven? ‘Potentieel’, volgens een bevraging van Acerta. Kennis en ervaring volgen op de tweede plaats. Een evolutie die we alleen maar kunnen toejuichen.

Lees meer
Hoe oud zijn werknemers gemiddeld in België?
Werkgevers

Hoe oud zijn werknemers gemiddeld in België?

12 november 2019

Voor het eerst in vijf jaar verjongt de Belgische arbeidsmarkt: de gemiddelde leeftijd van de Belgische werknemers in 2018 is 41,4 jaar. In 2017 was dat nog 42,3 jaar, zo’n 11 maanden ouder. De leeftijdsdaling doet zich op alle vlakken voor: arbeider of bediende, man of vrouw, in alle sectoren en alle regio’s.

Lees meer