Vorige

Hybride en thuiswerken: verlies de GDPR niet uit het oog

03 september 2021 Werkgevers
Florence Cordonnier

Een tijdje terug lanceerden we een bevraging bij een panel van werkgevers. Ook de GDPR en thuiswerken kwamen daarbij aan bod. In hoeverre hebben kmo’s al maatregelen genomen rond de bescherming van persoonlijke gegevens? En in welke mate heeft COVID-19 en het verplicht thuiswerken hier een invloed op gehad?

Leestijd: Later lezen?

GDPR is ondertussen een gekend gegeven bij de meeste ondernemers. De General Data Protection Regulation, die op 25 mei 2018 in werking trad, biedt een kader voor het verzamelen, gebruiken en beveiligen van persoonsgegevens. Dat begrip mag je heel ruim bekijken: van de gegevens van je werknemers tot je klanten en prospecten. Het gaat ook niet enkel over de naam of het e-mailadres van je contacten, maar ook om alle andere gegevens van een persoon zoals foto’s, vaccinatie-informatie of de gegevens van de temperatuurscanner aan de receptie.

Extra aandacht voor cybersecurity

De meeste werkgevers zijn zich ondertussen bewust van de verordening. Terwijl dit eind 2018 nog een ver-van-mijn-bed-show was voor heel wat ondernemingen, toont de enquête dat meer dan de helft van de ondervraagde werkgevers (58,6%) ondertussen al geïnvesteerd heeft in een vorm van cybersecurity. Dat kan gaan van verplichte VPN-connecties om in te loggen van buitenaf, of extra scans op het gebruik van persoonsgegevens.

GDPR en thuiswerken: zorg voor een duidelijke policy

Telewerken werd het afgelopen jaar een noodzaak. Dat bracht voor heel wat ondernemers extra investeringen met zich mee. 53,6% van de ondervraagden gaf aan dat ze investeerden in bedrijfseigen IT materiaal met de nodige beveiligingen voor werknemers die van thuis uit werken.

Niet alleen het materiaal van je medewerkers dient op een correcte manier beveiligd te worden. Heel wat medewerkers hebben vaak te maken met bedrijfsgegevens en gevoelige data. Een duidelijke thuiswerk- en/of IT-policy bepaalt dan eensluidend op welke manier je die gevoelige data beschermt. In de bevraging gaf ongeveer de helft van de werkgevers (51,4%) aan dat ze hun IT-policy al hadden aangepast om veilig thuis- en telewerken mogelijk te maken.

Heb je vragen over de GDPR en wil je advies over een bepaald topic? Of wil je aftoetsen of de maatregelen die je nam in jouw onderneming voldoen aan de GDPR-verordeningen? Ook daarvoor kan je bij Acerta terecht.

Wil jij ook een GDPR-proof hr-beleid?

Met de GDPR-adviespakketten van Acerta ben je verzekerd van correct juridisch advies, duidelijke richtlijnen voor je hr-afdeling en andere medewerkers en de nodige (aangepaste) policies en actuele arbeidsreglementen.

Ontdek onze GDPR-adviespakketten

Deel dit artikel

Florence Cordonnier_acerta

Geschreven door Florence Cordonnier

Managing consultant

Gerelateerde artikels

Werkgevers

GDPR en personeelsgegevens: 4 praktische tips voor de hr-dienst

14 oktober 2022
Florence Cordonnier

De General Data Protection Regulation (GDPR) is een Europese Verordening ter bescherming van persoonsgegevens en gaat over de verzameling, het gebruik en de beveiliging van persoonsgegevens. Indien je niet in orde bent, riskeer je boetes die kunnen oplopen tot vier procent van je jaarlijkse omzet.​

Lees meer
privacy gdpr_acerta
Werkgevers

Vijf praktische tips die jouw organisatie GDPR-compliant maken

28 januari 2021
Florence Cordonnier

Heeft jouw organisatie alle GDPR-processen op orde? Een schending van de regels kan tot ernstige sancties leiden. Vermijd boetes met deze praktische tips.

Lees meer
Werkgevers

GDPR, ook in tijden van corona hyperrelevant

02 november 2020
Florence Cordonnier

GDPR verschoof wat naar de achtergrond door de huidige situatie. Toch blijven ook nu de algemene richtlijnen gelden, maar zijn er door corona ook enkele specificiteiten waarmee je rekening moet houden.

Lees meer