Vorige

Nieuwe werknemers verwelkomen, hoe doe je dat?

29 augustus 2019 Nele Vandendriessche Werkgevers

September geeft niet alleen het startsignaal voor het nieuwe schooljaar, het is ook vaak de startperiode van nieuwe medewerkers op de werkvloer. Als werkgever besteed je best voldoende aandacht aan het onthaal van je nieuwe medewerkers. Een goed doordacht onboardingproces is daarbij cruciaal.

Leestijd: Later lezen?

Wanneer je nieuw talent in je onderneming verwelkomt, moet je volgens de welzijnswetgeving alle nodige maatregelen nemen om:

  • het onthaal en aanpassing van elke beginnende werknemer te organiseren in je onderneming;
  • een ervaren werknemer aan te duiden die hem of haar moet begeleiden (het peter- of meterschap).

Tijdens dit onthaal, ontvangen de nieuwe werknemers onder andere inlichtingen over hun arbeidsvoorwaarden, de werking en structuur van de onderneming, hun rol binnen het kader van de onderneming en de vakbondsafvaardiging. Je kan er voor kiezen om deze taak zelf op te nemen of een bevoegd personeelslid aan te duiden om dit te doen.

Eens het onthaal is afgerond, onderteken jij, of het bevoegde personeelslid, een document waaruit blijkt dat de nodige informatie en instructies over het welzijn op het werk geleverd werden. Daarna moet de preventiedienst dit document bewaren.

(Meer dan een) verplichting

Toch is onboarding meer dan louter een verplichting. Het is essentieel om je kersverse personeelslid te verwelkomen op zijn eerste dag, te steunen tijdens de inwerkperiode en te betrekken bij je bedrijf. Onboarding heeft tal van voordelen, voor zowel de werkgever als de werknemer: je nieuwe medewerker is meer gemotiveerd, beter geïntegreerd en blijft waarschijnlijk langer in je bedrijf. Inzetten op onboarding betekent trouwens ook bouwen aan een positieve bedrijfscultuur en bijdragen tot een omgeving van vertrouwen. Dankzij een goed georganiseerd onboardingproces geef je je medewerker dus het ideale welkomstgeschenk

Meer informatie over je wettelijke verplichtingen?

Je kan alles nog eens rustig nalezen in afdeling 36, III van de Sociale Gids op Trefzeker.

Trefzeker

Deel dit artikel

Nele Vandendriessche

Geschreven door Nele Vandendriessche

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Rekruteren met het oog op vandaag of met een blik op morgen?
Werkgevers

Rekruteren met het oog op vandaag of met een blik op morgen?

03 december 2019 Tom Vlieghe

Het belangrijkste criterium om bedienden aan te werven? ‘Potentieel’, volgens een bevraging van Acerta. Kennis en ervaring volgen op de tweede plaats. Een evolutie die we alleen maar kunnen toejuichen.

Lees meer
55-plussers als waardevolle medewerkers
Werkgevers

55-plussers als waardevolle medewerkers

19 juni 2019

Werknemers van 55 jaar of ouder zijn waardevolle medewerkers die niet uit het oog verloren mogen worden.

Lees meer
Jouw ex-medewerker keert misschien wel terug
Werkgevers

Jouw ex-medewerker keert misschien wel terug

17 juni 2019

Het komt soms hard aan wanneer je medewerker besluit om zijn professionele carrière verder te zetten bij een andere werkgever. In tijden van arbeidskrapte verlies je liever geen talent.

Lees meer