Vorige

Nieuwe werknemers verwelkomen, hoe doe je dat?

29 augustus 2019 Nele Vandendriessche Werkgevers

September geeft niet alleen het startsignaal voor het nieuwe schooljaar, het is ook vaak de startperiode van nieuwe medewerkers op de werkvloer. Als werkgever besteed je best voldoende aandacht aan het onthaal van je nieuwe medewerkers. Een goed doordacht onboardingproces is daarbij cruciaal.

Leestijd: Later lezen?

Wanneer je nieuw talent in je onderneming verwelkomt, moet je volgens de welzijnswetgeving alle nodige maatregelen nemen om:

  • het onthaal en aanpassing van elke beginnende werknemer te organiseren in je onderneming;
  • een ervaren werknemer aan te duiden die hem of haar moet begeleiden (het peter- of meterschap).

Tijdens dit onthaal, ontvangen de nieuwe werknemers onder andere inlichtingen over hun arbeidsvoorwaarden, de werking en structuur van de onderneming, hun rol binnen het kader van de onderneming en de vakbondsafvaardiging. Je kan er voor kiezen om deze taak zelf op te nemen of een bevoegd personeelslid aan te duiden om dit te doen.

Eens het onthaal is afgerond, onderteken jij, of het bevoegde personeelslid, een document waaruit blijkt dat de nodige informatie en instructies over het welzijn op het werk geleverd werden. Daarna moet de preventiedienst dit document bewaren.

(Meer dan een) verplichting

Toch is onboarding meer dan louter een verplichting. Het is essentieel om je kersverse personeelslid te verwelkomen op zijn eerste dag, te steunen tijdens de inwerkperiode en te betrekken bij je bedrijf. Onboarding heeft tal van voordelen, voor zowel de werkgever als de werknemer: je nieuwe medewerker is meer gemotiveerd, beter geïntegreerd en blijft waarschijnlijk langer in je bedrijf. Inzetten op onboarding betekent trouwens ook bouwen aan een positieve bedrijfscultuur en bijdragen tot een omgeving van vertrouwen. Dankzij een goed georganiseerd onboardingproces geef je je medewerker dus het ideale welkomstgeschenk

Meer informatie over je wettelijke verplichtingen?

Je kan alles nog eens rustig nalezen in afdeling 36, III van de Sociale Gids op Trefzeker.

Trefzeker

Deel dit artikel

Nele Vandendriessche

Geschreven door Nele Vandendriessche

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Aanwerven tijdens en na corona: zo maak je het verschil
Werkgevers

Aanwerven tijdens en na corona: zo maak je het verschil

06 mei 2020 Mieke ten Haaf

Veel organisaties blijven ook tijdens deze coronalockdown aanwerven. En gelijk hebben ze: ze hebben nu de kans om een verschil te maken. Hoe je aanwerft in crisistijd, lees je hier.

Lees meer
Resultaten Talent Pulse: Van jobmobiliteit naar job-immobiliteit
Werkgevers

Resultaten Talent Pulse: Van jobmobiliteit naar job-immobiliteit

21 april 2020

De tiende verjaardag van Acerta’s Talent Pulse, onze jaarlijkse werknemersbevraging, werd er ééntje om nooit te vergeten. Niet alleen omdat het onderzoek dit jaar in volle coronalockdown viel, maar ook omdat deze crisis een duidelijke impact op de resultaten.

Lees meer
Rekruteren met het oog op vandaag of met een blik op morgen?
Werkgevers

Rekruteren met het oog op vandaag of met een blik op morgen?

03 december 2019 Tom Vlieghe

Het belangrijkste criterium om bedienden aan te werven? ‘Potentieel’, volgens een bevraging van Acerta. Kennis en ervaring volgen op de tweede plaats. Een evolutie die we alleen maar kunnen toejuichen.

Lees meer