Vorige

Welke keuzes neem je in je cafetariaplan op?

22 maart 2022 Werkgevers
Ellen Van Grunderbeek

In een arbeidsmarkt in beweging blijft het maken van eigen keuzes door medewerkers een belangrijk speerpunt, vooral wanneer het op hun loon aankomt. Maar liefst 70% van de medewerkers zegt gebruik te willen maken van een verloningsplan op maat als hun werkgever dat aanbiedt. Zo kunnen ze een loonpakket samenstellen dat het best aansluit bij hun individuele wensen en noden. En ook als werkgever heb je er heel wat bij te verdienen: het is kostenneutraal en je krijgt er productievere en geëngageerde medewerkers voor in ruil.

Leestijd: Later lezen?

Met een cafetariaplan kom je aan deze wensen en noden tegemoet. Bovendien werkt het  motiverend én aantrekkelijk: je houdt gedreven medewerkers aan boord, en je wordt als werkgever extra aantrekkelijk voor nieuw talent. 

Wat bied je aan?

Denk je eraan om een cafetariaplan in te voeren, of komt je periodiek keuzemoment in een lopend cafetariaplan dichterbij? Volgende keuzes behoren dan tot de mogelijkheden.

Veelal kunnen vier categorieën van voordelen worden aangeboden:

  • Mobiliteit: bv. een (elektrische) bedrijfsfiets, bedrijfswagen of een deelabonnement voor auto of fiets.
  • Gezondheid en aanvullende sociale voordelen: bv. medische verzekeringen of de terugbetaling van het individueel pensioensparen.
  • Multimedia: bv. een smartphone, tablet of laptop.
  • Work-life balans: bv. extralegale vakantiedagen, sportfaciliteiten, kinderopvang of strijkdienst.

Enkele voordelen onder de loep

Als werkgever kan je een belangrijke rol spelen in het behalen van de klimaatdoelstellingen. Die rol kan je mee waarmaken in je cafetariaplan door duurzame en klimaatvriendelijke voordelen aan te bieden, zoals elektrische fietsen, wagens en/of laadinfrastructuur voor de medewerker thuis.

Daarnaast blijft het medewerkers bezighouden of ze voldoende inkomen tijdens hun pensioen gaan overhouden. Een manier om hieraan tegemoet te komen is de terugbetaling van het individueel pensioensparen door je medewerker. Houd er wel rekening mee dat je de terugbetaling moet beperken tot wat je medewerker zelf heeft gestort, wil je genieten van het gunstige RSZ-regime. Bovendien is deze terugbetaling niet vrij van belastingen en moet je er dus de bedrijfsvoorheffing op inhouden. Heeft je medewerker 990 euro gestort (inkomstenjaar 2022),dan moet je dus eerst bedrijfsvoorheffing inhouden op dat bedrag. 

Als je de terugbetaling van 990 euro aan de medewerker toch netto wil garanderen, dan moet je dat bedrag verhogen met de toepasselijke bedrijfsvoorheffing (het zogenaamde ‘bruteren’). Hou er dan wel rekening mee dat je dan geen beroep meer kan doen op de gunstige RSZ-behandeling. Volgens de RSZ is dan het hele bedrag van de terugbetaling (het gebruteerde bedrag) aan RSZ onderworpen.

Wat kost het mij als werkgever?

Het loon van je medewerkers krijgt meer waarde, zonder een stijging van jouw loonkost. Kortom: een slimme en sympathieke investering die tegemoetkomt aan de individuele wensen van je medewerkers en die voor jou als werkgever budgetneutraal is.

In de meeste gevallen zijn dit de loonelementen die langs budgetzijde in aanmerking komen voor het cafetariaplan:

  • eindejaarspremie
  • bonussen
  • bedrijfswagen
  • vakantiedagen
  • variabel loon

Voor wie en hoeveel?

Elke medewerker is vrij al dan niet in te stappen in het cafetariaplan. Je kunt op basis van het loon en de functie een onderscheid maken in het budget en de te kiezen voordelen. Je kan klein starten met enkele keuzes die je nadien uitbreidt of je kan meteen een ruimer keuzemenu aanbieden. Ook het aantal keuzemomenten kan je afstemmen op je visie en werking van jouw bedrijf.

Uit de startblokken

De invoering van een cafetariaplan start met inzicht in de wensen en noden van je medewerkers. Goede afspraken en heldere communicatie, ook met de leveranciers van deze voordelen, zijn belangrijk. Net als de correcte juridische en administratieve uitvoering. Acerta begeleidt en ontzorgt je van A tot Z.

Acerta helpt je op weg

Deel dit artikel

Geschreven door Ellen Van Grunderbeek

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Veranderen van sociaal secretariaat: interessant of niet?

10 april 2024
Angela Mastronardi

Is je bedrijf gegroeid, maar blijft de digitalisering van je loonadministratie achter? Word je niet snel geholpen bij vragen over loonberekening? Of ben je op zoek naar een ervaren dossierbeheerder die ook écht bereikbaar is? Dan is het hoog tijd om een nieuw sociaal secretariaat te overwegen.

Lees meer
Werkgevers

Verlonen, eerlijk en transparant duurt het langst

01 april 2024
Ellen Roelants

Een fair loon, een duidelijk groeitraject en transparante communicatie, werken het best. Maar hoe pak je dat precies aan?

Lees meer
Werkgevers

Panel Webinar Acerta Consult: Wat is ESG en waarom moet je hier als organisatie mee aan de slag?

27 februari 2024
Ellen Van Grunderbeek

ESG: een term die overal steeds vaker opduikt in het bedrijfsleven. Maar wat is ESG, hoe zit het met de verplichte rapportering en hoe integreer je dit in je strategie? De experten van Acerta Consult gingen in dialoog met enkele experten uit het bedrijfsleven tijdens het Panel webinar. Wij somden de belangrijkste zaken op.

Lees meer