Vorige

Bijberoeper? Deze 3 tools geven jou meer vat op je zelfstandige activiteit

20 juli 2021 Els Schellens Zelfstandigen

Of je nu al een hele tijd aan de slag bent als bijberoeper, of van plan bent om binnenkort te starten: het statuut van bijberoep kan best complex zijn. Laat je hierdoor niet afschrikken, want de voordelen zijn groter dan de nadelen. Bovendien kunnen volgende tools jou helpen meer grip te krijgen op je zelfstandige activiteit.

Leestijd: Later lezen?

Bereken je sociale bijdragen

De hoogte van de sociale bijdragen die je betaalt, kan nogal eens wijzigen. Er wordt onder andere rekening gehouden met je bruto inkomen en je jaarlijks aftrekbare kosten. Vraag je je af hoeveel je driemaandelijks en/of op jaarbasis moet betalen? Via deze tool bereken je jouw kwartaalbijdragen in een handomdraai.

Bepaal je sociaal statuut

Om zelfstandige in bijberoep te worden en te blijven, zijn er enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen. Ben je niet helemaal zeker of je nog steeds in orde bent met de vereisten die verbonden zijn aan het statuut van zelfstandige in bijberoep? In onze tool kom je het in slechts enkele muisklikken te weten.

Beheer je boekhouding en administratie

Hoe bescheiden de ambities met je bijberoep ook mogen zijn: van zodra je start in bijberoep, ben je officieel zelfstandige. Bij het zelfstandige statuut komen onvermijdelijk iets meer wettelijke, juridische en financiële aspecten kijken. Daarom is een boekhouder ook voor bijberoepers geen overbodige luxe. Je boekhouder is je rechterhand en adviseert je over je kosten en inkomsten, ondersteunt je bij je groeiplannen en zorgt ervoor dat je onderneming gezond en rendabel blijft.

Wil je dat je boekhouder zich nóg meer kan focussen op zijn of haar expertenrol? Schaf je dan een abonnement voor een online boekhoudplatform aan, zoals Dexxter. Dexxter is een digitale boekhoudtool die zich specifiek richt tot bijberoepers en student-ondernemers. Je beheert zelf je administratie, maar laat je boekhouder via een kijkaccount meekijken over je schouder. Op die manier krijgen ook ondernemers met een beperkte boekhouding de mogelijkheid hun administratie snel en handig te bewaren in een digitale omgeving, om facturen en offertes in een mum van tijd te maken, en om hun kosten te optimaliseren.

Bonus: antwoorden op al je vragen rond het statuut van zelfstandige in bijberoep

Zo, je weet nu hoe je je sociale bijdragen moet berekenen, welk sociaal statuut je hebt en hoe je je boekhouding efficiënt kan beheren. Zit je toch nog met vragen rond je activiteiten als zelfstandige in bijberoep? Dan hebben we een leuke extra voor jou in petto. Geen tool, maar wel een handig online platform waar je antwoorden op al je vragen rond het statuut van zelfstandige in bijberoep krijgt: op acerta.be/bijberoep hebben we alle relevante info voor zelfstandigen in bijberoep gebundeld. Je vindt er onder andere een stappenplan voor starters, een FAQ met veelgestelde vragen door bijberoepers en een overzicht van extra diensten die voor jouw activiteiten zinvol kunnen zijn.

Nood aan extra ondersteuning?

Neem contact op met Acerta. Informatie, advies of een paar extra handen en ogen nodig? Onze experts staan altijd voor je klaar.

Contacteer Acerta

Deel dit artikel

Els Schellens

Geschreven door Els Schellens

Director Starters en Zelfstandigen bij Acerta

Gerelateerde artikels

Moeite met het betalen van je sociale bijdragen? Deze maatregelen geven je financiële ademruimte
Zelfstandigen

Moeite met het betalen van je sociale bijdragen? Deze maatregelen geven je financiële ademruimte

25 februari 2021 Mieke Bruyninckx

Als zelfstandige betaal je elk kwartaal sociale bijdragen. Vind je het moeilijk om in deze uitzonderlijke periode je bijdragen te betalen? Dan zijn er enkele maatregelen waarop je beroep kan doen.

Lees meer