Vorige

Als werk hebben werk vinden gemakkelijker maakt

21 september 2023 Werkgevers
Britt Winnepenninckx

Geven recruiters werkzoekenden dezelfde/meer/minder kansen dan wie actief is? Zijn werkzoekenden even goed in het solliciteren als werkenden? Hoe belangrijk is ervaring bij het solliciteren? Hoe belangrijk is een diploma? De Talent Pulse, een werknemersbevraging van Acerta en Stepstone, levert enkele tips op. Tip voor de werkzoekende: overschat het belang van ervaring niet. Tip voor werkgevers: geef constructieve feedback. Zo komt iedereen vooruit.

Leestijd: Later lezen?

Dilemma: vacatures worden eerder ingevuld door werkenden dan door werkzoekenden

Vers bloed dat instroomt op de arbeidsmarkt, in tijden van war for talent is het zeer welkom. Maar wat blijkt? Het is makkelijker voor iemand die werkt om (ander) werk te vinden, dan dat het is voor een werkloze werkzoekende om aan het eind van een sollicitatietraject de job te krijgen. Dat het steeds dezelfde mensen zouden zijn die roteren op de arbeidsmarkt zal de krapte niet oplossen en de werkzaamheidsgraad niet opkrikken. Terwijl een hogere werkzaamheidsgraad toch een doel is.

Werkzoekenden overschatten het belang van ervaring

Blijkbaar denkt een werkloze werkzoekende dat werkervaring de belangrijkste troef is om aan de slag te gaan. Niet alleen zou dat nefast zijn voor de activatie van werkzoekenden, het klopt ook niet. Werkgevers kijken zeker ook naar competenties, attitude en een goede match met het team. Door het belang van ervaring te overschatten, onderschatten werkzoekenden hun eigen kansen. Dat ze zichzelf onderschatten maakt niet alleen dat ze minder snel solliciteren, het maakt ook dat ze bijvoorbeeld meer aarzelen om te bellen over een sollicitatie-resultaat.
Waar werkzoekenden ook kansen laten liggen, zo blijkt verder uit de bevraging, is in de onlinekanalen waarlangs recruiters op zoek gaan naar geschikte kandidaten. Daarmee zijn werkzoekenden blijkbaar minder vertrouwd en dat zijn nochtans interessante kanalen.

Werkgevers onderschatten het belang van feedback

Het niet krijgen van feedback op een sollicitatie, bevordert het zelfvertrouwen van de werkzoekende uiteraard ook niet. Gemiddeld gaat het over bijna de helft van de werkzoekenden die geen feedback krijgt, een gemiste kans. Ook werkenden die solliciteren lopen daar tegenaan: van hen moet 17,4% het vaak stellen zonder feedback. Nochtans, zelfs al wordt een kandidaat niet geschikt bevonden voor de job, het contact kan waardevol zijn: wie een sollicitatie als positief ervaart, zal wellicht positief over jouw onderneming spreken, wat jouw employer brand ten goede komt. En de werkzoekende zelf, die geraakt met waardevolle feedback eindelijk echt vooruit op de arbeidsmarkt en een stap dichter naar werk.

Deel dit artikel

Geschreven door Britt Winnepenninckx

Experte Talent bij Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Flexi-jobbers aannemen: hoe begin je daaraan?

18 april 2024
Sophie Vantomme

Wil je graag beroep doen op een flexi-jobber, maar weet je niet hoe je hier precies aan begint? Er zijn een aantal voorwaarden waaraan zowel jij als de flexi-jobber moeten voldoen.

Lees meer
Werkgevers

Waarom een diversiteitsbeleid een must is

25 maart 2024
Sabine Goossens

Onze samenleving wordt steeds meer divers, dus ook onze werkvloer. Inzetten op diversiteit en inclusie is een win-win voor bedrijven, want het zet je op de kaart als maatschappelijk verantwoorde werkgever en je kan breder gaan rekruteren waardoor er meer kans is op het vinden van nieuwe, onontgonnen talenten.

Lees meer
Werkgevers

Buitenlandse werknemers inzetten in de zorgsector: positieve trend

14 maart 2024
Sabine Goossens

De zorgsector maakte de laatste jaren een heuse stap voorwaarts wat het aanwerven van werknemers met een niet-Belgische nationaliteit betreft. Daar waar knelpuntberoepen een uitdaging vormen, brengt dit type van rekrutering enkel voordelen.

Lees meer