Vorige

Als werk hebben werk vinden gemakkelijker maakt

21 september 2023 Werkgevers
Britt Winnepenninckx

Geven recruiters werkzoekenden dezelfde/meer/minder kansen dan wie actief is? Zijn werkzoekenden even goed in het solliciteren als werkenden? Hoe belangrijk is ervaring bij het solliciteren? Hoe belangrijk is een diploma? De Talent Pulse, een werknemersbevraging van Acerta en Stepstone, levert enkele tips op. Tip voor de werkzoekende: overschat het belang van ervaring niet. Tip voor werkgevers: geef constructieve feedback. Zo komt iedereen vooruit.

Leestijd: Later lezen?

Dilemma: vacatures worden eerder ingevuld door werkenden dan door werkzoekenden

Vers bloed dat instroomt op de arbeidsmarkt, in tijden van war for talent is het zeer welkom. Maar wat blijkt? Het is makkelijker voor iemand die werkt om (ander) werk te vinden, dan dat het is voor een werkloze werkzoekende om aan het eind van een sollicitatietraject de job te krijgen. Dat het steeds dezelfde mensen zouden zijn die roteren op de arbeidsmarkt zal de krapte niet oplossen en de werkzaamheidsgraad niet opkrikken. Terwijl een hogere werkzaamheidsgraad toch een doel is.

Werkzoekenden overschatten het belang van ervaring

Blijkbaar denkt een werkloze werkzoekende dat werkervaring de belangrijkste troef is om aan de slag te gaan. Niet alleen zou dat nefast zijn voor de activatie van werkzoekenden, het klopt ook niet. Werkgevers kijken zeker ook naar competenties, attitude en een goede match met het team. Door het belang van ervaring te overschatten, onderschatten werkzoekenden hun eigen kansen. Dat ze zichzelf onderschatten maakt niet alleen dat ze minder snel solliciteren, het maakt ook dat ze bijvoorbeeld meer aarzelen om te bellen over een sollicitatie-resultaat.
Waar werkzoekenden ook kansen laten liggen, zo blijkt verder uit de bevraging, is in de onlinekanalen waarlangs recruiters op zoek gaan naar geschikte kandidaten. Daarmee zijn werkzoekenden blijkbaar minder vertrouwd en dat zijn nochtans interessante kanalen.

Werkgevers onderschatten het belang van feedback

Het niet krijgen van feedback op een sollicitatie, bevordert het zelfvertrouwen van de werkzoekende uiteraard ook niet. Gemiddeld gaat het over bijna de helft van de werkzoekenden die geen feedback krijgt, een gemiste kans. Ook werkenden die solliciteren lopen daar tegenaan: van hen moet 17,4% het vaak stellen zonder feedback. Nochtans, zelfs al wordt een kandidaat niet geschikt bevonden voor de job, het contact kan waardevol zijn: wie een sollicitatie als positief ervaart, zal wellicht positief over jouw onderneming spreken, wat jouw employer brand ten goede komt. En de werkzoekende zelf, die geraakt met waardevolle feedback eindelijk echt vooruit op de arbeidsmarkt en een stap dichter naar werk.

Deel dit artikel

Geschreven door Britt Winnepenninckx

Experte Talent bij Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer
Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer
Werkgevers

Lange(re) loopbanen voor werknemers?

17 juni 2024
Miet Vanhegen

Werknemers blijven steeds langer bij dezelfde werkgever en dat is best positief. Maar zorg voor voldoende groei-en ontwikkelingskansen, zodat je werknemers op een duurzame manier doorstromen naar nieuwe of andere functies.

Lees meer