Vorige

Evolutie van assessment center naar Human Digital

24 januari 2023 Werkgevers
Martijn Loyens

Is het assessment center nog mee met z’n tijd? Met de arbeidskrapte in het achterhoofd, rust er een grote verantwoordelijkheid op de schouders van assessoren om te zorgen voor een positieve kandidaat- en werkgeversbeleving. Hierbij moeten ze rekening houden met twee belangrijke trends: talentontwikkeling en digitalisering.

Leestijd: Later lezen?

1. Talent aan het stuur

Door de blijvende arbeidskrapte deinzen kandidaten er niet voor terug om hun eisen te stellen. Eisen die niet louter financieel zijn. Zoals: aandacht voor welzijn, een fijne werksfeer, goede werk-privébalans en ondersteuning in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Steeds meer werkgevers beseffen dat ontwikkeling niet alleen belangrijk is voor de kandidaat, maar ook voor het voortbestaan van de organisatie. Ze passen hun selectiecriteria aan en kijken verder dan diploma’s en werkervaring als voornaamste vereisten. ‘Potentieel’ is vandaag hét criterium om nieuwe werknemers aan te werven.

De trend rond werken met talent vergt een andere aanpak van assessoren: naast de beoordeling van competenties, moeten ze nu ook klaarheid scheppen in het groeipotentieel van de kandidaat. Op basis van deze analyse kunnen ze de werkgever adviseren over de mate waarin de kandidaat de functie duurzaam zal invullen.

2. Digitaal assessment center

Ook assessment centers ontsnappen niet aan de digitalisering. Met reden: in een wereld en arbeidsmarkt die continu veranderen, verwachten zowel werkgevers als kandidaten meer snelheid en flexibiliteit.

Een live assessment, waarbij de kandidaat bv. geconfronteerd wordt met een papieren postbakoefening, sluit niet meer aan bij de complexiteit van de hedendaagse werkvloer. Bovendien is het nefast voor de kandidaatbeleving: zij knappen af op ellenlange testbatches, haken af wanneer een aanwervingsprocedure te lang duurt en vinden het frustrerend om in het ongewisse te blijven over hun prestaties.

Bij een digitaal assessment wordt de kandidaat deels of volledig vanop afstand beoordeeld. Wat niet betekent dat interactie onmogelijk is: ook online bestaat de optie om begeleiding door een assessor te voorzien. Inhoudelijk is er dus weinig verschil met een klassiek assessment, behalve dat het efficiënter georganiseerd wordt. Zonder in te boeten aan betrouwbaarheid, kwaliteit en validiteit.

Human Digital is de toekomst

Een digitaal assessment center met talentgerichte focus combineert het beste van twee werelden. In samenwerking met externe partners ontwikkelde Acerta een assessment-platform dat hieraan voldoet:

  • Gamified: postbakoefeningen en andere assessments kunnen online afgenomen worden.
  • Realtime: kandidaat en werkgever kunnen de voortgang volgen en weten precies welke stappen nog ondernomen moeten worden.  
  • Sterker employer brand: een digitaal assessment draagt bij tot een positieve kandidaatbeleving en de perceptie die ze over jouw organisatie hebben.
  • Meer snelheid: een digitaal assessment is kosten- en tijdbesparend.
  • Betrouwbaar: onderbouwde onderzoeksmethoden, gevalideerde meetinstrumenten en de observaties van onze assessoren vergroten de objectiviteit van het assessment.

Nog meer dan een klassiek assessment, kan een digitaal assessment op maat worden ingevuld. Volledig vanop afstand of in hybride vorm: via persoonlijk contact blijven de assessoren van Acerta altijd trouw aan onze mensgerichte aanpak.

Assessments 2.0: what’s in it for you?

Hoe worden assessments vandaag ingezet en wat is het potentieel ervan in de toekomst? Kortom, what’s in it for you? Ontdek het tijdens het Acerta Panel Webinar op 16 februari van 12 uur tot 13 uur.

Schrijf je in

Deel dit artikel

Geschreven door Martijn Loyens

assessments expert, Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer
Werkgevers

Lange(re) loopbanen voor werknemers?

17 juni 2024
Miet Vanhegen

Werknemers blijven steeds langer bij dezelfde werkgever en dat is best positief. Maar zorg voor voldoende groei-en ontwikkelingskansen, zodat je werknemers op een duurzame manier doorstromen naar nieuwe of andere functies.

Lees meer
Werkgevers

Waarom een diversiteitsbeleid een must is

25 maart 2024
Sabine Goossens

Onze samenleving wordt steeds meer divers, dus ook onze werkvloer. Inzetten op diversiteit en inclusie is een win-win voor bedrijven, want het zet je op de kaart als maatschappelijk verantwoorde werkgever en je kan breder gaan rekruteren waardoor er meer kans is op het vinden van nieuwe, onontgonnen talenten.

Lees meer