Vorige

Nieuwe werknemers verwelkomen, hoe doe je dat?

29 augustus 2019 Werkgevers
Nele Vandendriessche

September geeft niet alleen het startsignaal voor het nieuwe schooljaar, het is ook vaak de startperiode van nieuwe medewerkers op de werkvloer. Als werkgever besteed je best voldoende aandacht aan het onthaal van je nieuwe medewerkers. Een goed doordacht onboardingproces is daarbij cruciaal.

Leestijd: Later lezen?

Wanneer je nieuw talent in je onderneming verwelkomt, moet je volgens de welzijnswetgeving alle nodige maatregelen nemen om:

  • het onthaal en aanpassing van elke beginnende werknemer te organiseren in je onderneming;
  • een ervaren werknemer aan te duiden die hem of haar moet begeleiden (het peter- of meterschap).

Tijdens dit onthaal, ontvangen de nieuwe werknemers onder andere inlichtingen over hun arbeidsvoorwaarden, de werking en structuur van de onderneming, hun rol binnen het kader van de onderneming en de vakbondsafvaardiging. Je kan er voor kiezen om deze taak zelf op te nemen of een bevoegd personeelslid aan te duiden om dit te doen.

Eens het onthaal is afgerond, onderteken jij, of het bevoegde personeelslid, een document waaruit blijkt dat de nodige informatie en instructies over het welzijn op het werk geleverd werden. Daarna moet de preventiedienst dit document bewaren.

(Meer dan een) verplichting

Toch is onboarding meer dan louter een verplichting. Het is essentieel om je kersverse personeelslid te verwelkomen op zijn eerste dag, te steunen tijdens de inwerkperiode en te betrekken bij je bedrijf. Onboarding heeft tal van voordelen, voor zowel de werkgever als de werknemer: je nieuwe medewerker is meer gemotiveerd, beter geïntegreerd en blijft waarschijnlijk langer in je bedrijf. Inzetten op onboarding betekent trouwens ook bouwen aan een positieve bedrijfscultuur en bijdragen tot een omgeving van vertrouwen. Dankzij een goed georganiseerd onboardingproces geef je je medewerker dus het ideale welkomstgeschenk

Meer informatie over je wettelijke verplichtingen?

Je kan alles nog eens rustig nalezen in afdeling 36, III van de Sociale Gids op Trefzeker.

Trefzeker

Deel dit artikel

Nele Vandendriessche_acerta

Geschreven door Nele Vandendriessche

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer
Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer
Werkgevers

Hoe vaak denken werknemers nog aan een carrièreswitch?

21 mei 2024
Jochen Bessemans

Enkele jaren geleden speelden heel wat werknemers met het idee om hun job volledig om te gooien en in te ruilen voor een andere. Uit onze recente bevraging blijkt dit vandaag niet meer het geval. Wat zijn de redenen om wel of niet te switchen en hoe kan je hier als werkgever op inspelen?

Lees meer