Vorige

Tijd voor een goede tijdsregistratie

14 november 2022 Sofie Michiels Werkgevers

We zijn flexibeler dan ooit. En dat is fantastisch, want op die manier kunnen werknemers werk en privé beter op elkaar afstemmen. Maar natuurlijk zijn aan die toenemende flexibiliteit ook valkuilen verbonden. Zoals: een correcte en overzichtelijke tijdsregistratie. 

Leestijd: Later lezen?

Meer flexibiliteit in werken

De traditionele werkdag van 9-to-5 is voor veel werknemers ondenkbaar geworden. We werken niet langer op vaste tijdstippen op kantoor, medewerkers krijgen steeds meer inspraak in hun werktijden en organisaties evolueren geleidelijk aan richting plaats- en tijdonafhankelijk werken. 

Ook in de arbeidsdeal komt flexibiliteit uitdrukkelijk aan bod: zo werd de bekendmakingstermijn van de werkroosters van werknemers die werken met onregelmatige uurroosters opgetrokken van 5 naar 7 dagen, krijgen werknemers de mogelijkheid om een voltijdse job in 4 dagen te presteren en kunnen ze gebruikmaken van een wisselend weekregime. 

Daarbovenop kondigde de regering aan dat het flexi-statuut zal worden uitgebreid. Voorlopig kunnen alleen horecazaken en detailhandelaars een beroep doen op de regeling. Daar komt vanaf januari 2023 verandering in: in de sectoren landbouw, tuinbouw, sport, cultuur, evenementen en zorg zullen flexi-jobs dan ook tot de mogelijkheden behoren.

Tijdsregistratie moet niet, maar is wel een must

Hoewel flexibel werken voordelen biedt voor werkgever en werknemer, brengt het extra uitdagingen met zich mee op vlak van personeelsplanning en -administratie. Een efficiënt en geautomatiseerd tijdsregistratiesysteem kan het overzicht helpen bewaren.

Momenteel is er nog geen algemene verplichting voor tijdsregistratie. In organisaties waar o.a. gewerkt wordt met glijdende uurroosters, is het gebruik van een systeem voor tijdsregistratie dan weer wel verplicht. 

Maar niet alleen voor bedrijven waar tijdschrijven verplicht is vormt het registreren van werkuren een meerwaarde, ook voor andere ondernemingen kan het een win-win zijn. Op voorwaarde dat het via een degelijke, geautomatiseerde tool gebeurt.  

Papieren registratie in digitaal tijdperk

Hoe registreren werkgevers vandaag de werkuren van hun medewerkers? En op welke manier stellen ze de personeelsplanning op? We vroegen het aan 550 organisaties. 

Op welke manier registreert jouw organisatie tijd?

Opvallend is dat vandaag meer dan een kwart (27%) van de werkgevers eenpapieren tijdsregistratie verkiest. Deze nostalgische manier om tijd te registreren maakt het voor medewerkers mogelijk om hun eigen uren te noteren. Op basis daarvan krijgen ze hun gewerkte uren uitbetaald. En hoewel je ervan kan uitgaan dat je personeel betrouwbaar is, zijn fouten snel gemaakt en kan je tijd maar ook centen verliezen.  

Andere manieren waarop werkgevers tijd registreren zijn: 

  • in Excel (10%)
  • via een badgesysteem of prikklok (9%) 
  • in een tool (6%) 
  • andere (5%) 

Slechts 6% van de organisaties gebruikt een tool voor het registreren van werktijden. Bijna de helft (47%) van de bevraagde werkgevers zegt geen werkuren te registreren. Er is dus nog veel ruimte voor verbetering. 

Geautomatiseerde tijdsregistratie = tijdwinst

Er zijn zoveel voordelen verbonden aan een digitale, geautomatiseerde tijdsregistratie: 

  • een tijdsregistratiesysteem is neutraal en schept vertrouwen 
  • verlofdagen en andere afwezigheden worden eenvoudig ingepland 
  • in één oogopslag krijg je zicht op je personeelsplanning 
  • je automatiseert en optimaliseert je hr-processen en loonadministratie 
  • je bespaart tijd én centen 

Bovendien ondersteunt een tijdsregistratiesysteem de flexibiliteit in je organisatie. Want het is een geweldig hulpmiddel om de wensen van je individuele medewerkers moeiteloos af te stemmen op de geplande productiviteit. 

Deel dit artikel

acerta-sofie-michiels.png

Geschreven door Sofie Michiels

Product Manager, Acerta

Gerelateerde artikels

Maak kennis met Alix, onze nieuwe digitale assistent
Werkgevers

Maak kennis met Alix, onze nieuwe digitale assistent

24 oktober 2022 Sofie Michiels

Maak jij gebruik van Connect Smart? Dan heb je misschien al kennisgemaakt met Alix, onze nieuwe digitale assistent. Alix gidst onze nieuwe klanten doorheen hun eerste loonverwerkingen en ondersteunt ook onze doorgewinterde klanten met proactief advies.

Lees meer
Digitalisering hr-processen: België loopt achter
Werkgevers

Digitalisering hr-processen: België loopt achter

28 juni 2022

Waarom is digitalisering belangrijk? Acerta vroeg het aan een duizendtal werkgevers via een bevraging. De hoofdreden? Het zorgt ervoor dat het bedrijf klaar is voor de toekomst. Investeren in digitalisering is dus investeren in de toekomst. Eén derde van de werkgevers is van plan de komende jaren meer te investeren in digitalisering, maar houden ze...

Lees meer
Wat zijn de voordelen van een digitaal personeelsdossier?
Werkgevers

Wat zijn de voordelen van een digitaal personeelsdossier?

13 april 2022

Heb je personeel in dienst? Dan ben je verplicht bepaalde gegevens van je werknemers vast te leggen en bij te houden in een personeelsdossier. Alleen wordt zo’n personeelsdossier snel lijvig en onoverzichtelijk. De oplossing? Een digitaal personeelsdossier.

Lees meer