Starters onderschatten de impact van administratie. Dat blijkt uit de eerste graadmeter Starters van het Sociaal Verzekeringsfonds Acerta. Bij 45,2% van de starters staat administratie in hun top 5 van grootste verrassing en 29,8% van de starters zet dat ook in hun top 5 van uitdagingen voor de toekomst. Een verklaring is dat slechts 57,6% van de starters in de graadmeter aangeeft voldoende voorbereid te zijn geweest om zijn/haar activiteit te lanceren. Begeleiding blijkt voor 1 op 5 de grootste hinderpaal.
83,9% van de bevraagde starters is tevreden met de keuze voor een loopbaan als zelfstandige. 70% geeft aan dat ze met de informatie die ze vandaag hebben opnieuw de stap zouden zetten naar een zelfstandige loopbaan. Dat is de positieve conclusie uit de Graadmeter van Acerta. Als ze iets anders zouden aanpakken dan is het hun voorbereiding: slechts 57,6% vindt dat hij/zij voldoende voorbereid aan de start kwam.
45,2% van de zelfstandigen beschouwt de administratie als grootste verrassing sinds dat ze als met hun nieuwe statuut starten. Straf, want het is er wel een die makkelijk op te lossen is met begeleiding. Klanten die niet of te laat betalen is eveneens een grote verrassing bij starters. Els Schellens, Director Operations Starters & Zelfstandigen: “De administratieve last voor een zelfstandige mag niet worden onderschat. Al te vaak maken ze hiervan een verkeerde inschatting bij het opstarten van hun zaak. We willen hen zoveel als mogelijk voorbereiden op het feit dat die aspecten er ook nog bijkomen. Goed voorbereid aan de start staan is al half gewonnen.”
Figuur 1: Graadbarometer Starters ACERTA
Dat klanten de eerste zorg zijn voor een jonge onderneming is logisch. Dat administratie een grote zorg blijft, is opvallender. Starters lijken niet de weg te vinden om hen te ondersteunen. Els Schellens: “Toch zou die hulp meteen ook een deel van zorg nummer 2 verlichten, want een goede administratieve begeleiding zorgt voor een betere balans met het privéleven en voor een betere gezondheid. Op alle facetten van het ondernemerschap degelijk voorbereid zijn, is cruciaal om succesvol te zijn.”
Figuur 2: Graadbarometer Starters ACERTA
Het probleem van de administratie en een gezond evenwicht tussen werk en privé is eenvoudig op te lossen met begeleiding. Maar ‘Begeleiding en advies door derden’ staat helaas op nummer 1 van de hinderpalen die starters ervaren bij de voorbereiding en oprichting van hun onderneming. 21,4% van hen had daar problemen mee. Els Schellens: “Net zoals het tijd vraagt om een klantenportefeuille uit te bouwen, neemt het blijkbaar ook tijd om de juiste partijen te vinden om de business uit te bouwen. Starters ontbreekt het dikwijls nog aan een goed netwerk.”
Financiering is de tweede grootste hinderpaal volgens de starters. En die is niet los te koppelen van van hinderpaal nummer 3, het vinden van een boekhouder. 13,1% van de starters ondervond daar blijkbaar problemen. Els Schellens: “Dat had Acerta niet verwacht. De boekhouder is traditioneel de raadgever van de zelfstandige ondernemer voor advies zowel op fiscaal als op vennootschapsrechtelijk vlak, en dat niet enkel bij het starten van de activiteit, ook bij de verdere groei. Toch liet maar 76,8% zich begeleiden door een boekhouder. Nochtans, wie een boekhouder onder de arm neemt, heeft wel gelijk, zo blijkt. Want wie zich door een boekhouder laat begeleiden is tevredener: zonder is 23,3% ontevreden, met slechts 13,9%.”
Nog een andere partner voor begeleiding is de bank: 28,6% van de starters ging daar te rade. En dat starters niet enkel de behoefte voelen om bij zakelijke partijen te rade te gaan, blijkt uit de steun gezocht bij de partner (49,2%), bij familie (41%) en bij vrienden (33,9%).
Wie de zelfstandige activiteit met medeoprichters opstart, is meer tevreden dan wie dat alleen doet, blijkt ook nog uit de Graadmeter Starters. Vooral in het eerste jaar speelt dat verschil: 45,7% zeer/uiterst tevreden tegenover 32,9%. 19,1% van de bevraagden startte zijn/haar zaak met één of meerdere medeoprichters.
Figuur 3: Graadmeter Starters Acerta