Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
015 40 42 60
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30

Mobiliteit in beweging: wijziging referentie CO2-uitstoot in de maak

09 december 2020

Mobiliteit is een heel actueel onderwerp. Niet alleen voor wat de impact van corona en het vele thuiswerk op de files betreft, maar ook in het kader van de visie van de nieuwe regering op de mobiliteit in de toekomst.

Een van de eerste nieuwe maatregelen van de regering die op dit vlak genomen werd, is een aanpassing aan de referentie CO2-uitstoot die gebruikt wordt voor de berekening van het voordeel alle aard van de bedrijfswagen.

Voordeel van alle aard bedrijfswagen

Bedrijfswagens zijn een veelvoorkomend loonvoordeel voor werknemers en bedrijfsleiders. Doorgaans mogen deze wagens ook voor privédoeleinden worden gebruikt. In dat geval wordt de werknemer (of de bedrijfsleider) belast op een voordeel van alle aard.

Dat voordeel van alle aard wordt berekend aan de hand van een formule die voornamelijk gebruik maakt van de cataloguswaarde en het “CO2-percentage” van de wagen.

CO2-percentage

Het CO2-percentage van een bepaalde bedrijfswagen is een percentage dat wordt verkregen door de CO2-uitstoot van de concrete wagen te gaan vergelijken met de “referentie CO2-uitstoot” voor een wagen die gebruik maakt van hetzelfde type brandstof. Deze referentie CO2-uitstoot wordt jaarlijks bekendgemaakt bij koninklijk besluit.

De nieuwe referentie CO2-uitstoot wordt telkens berekend in functie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens in de periode van 12 maanden die eindigt op 30 september van het jaar voor het betrokken inkomstenjaar (vergeleken met de gemiddelde CO2-uitstoot in het referentiejaar 2011).

Voor het inkomstenjaar 2020 wordt het CO2-percentage van een bedrijfswagen dan als volgt berekend:

  • Diesel
    • Minimum (max. 76 g/km) = 4%
    • Referentie CO2-uitstoot: 91 g/km = 5,5%
      + 0,1 % per 1 g/km hoger dan 91 g/km of
      - 0,1% per g/km lager dan 91 g/km
    • Maximum (vanaf 216 g/km) = 18%
  • Benzine, LPG, aardgas
    • Minimum (max. 96 g/km) = 4%
    • Referentie CO2-uitstoot: 111 g/km = 5,5%
      + 0,1 % per 1 g/km hoger dan 111 g/km of
      ​- 0,1% per g/km lager dan 111 g/km
    • Maximum (vanaf 236 g/km) = 18%
  • Elektriciteit = 4%

Impact WLTP-testmethode

Sinds enkele jaren wordt een nieuwe testmethode gebruikt om de CO2-uitstoot van wagens te meten. Deze methode leidt tot hogere gemeten CO2-waardes (WLTP-waarde) bij de nieuwe wagens.

Deze nieuwe testmethode zorgde er zo voor dat de referentie CO2-uitstoot in de inkomstenjaren 2019 en 2020 hoger lag dan voor de invoering ervan. Verwijzend naar bovenstaande tabel, betekende de stijging van de referentie CO2-uitstoot een daling van de afgeleide CO2-percentages en dus een daling van het voordeel in natura.

Wetsvoorstel goedgekeurd

Recent werd in de Kamer een wetsvoorstel goedgekeurd dat de referentie CO2-uitstoot begrenst  op (maximaal) het niveau van het voorgaande inkomstenjaar. Hierdoor zal de referentie CO2-uitstoot niet meer kunnen stijgen en zal het belastbaar voordeel van alle aard bijgevolg niet lager kunnen zijn dan in het voorgaande inkomstenjaar(*).

Dit wetsvoorstel werd momenteel slechts goedgekeurd door de plenaire vergadering in de Kamer. Deze wijziging is echter pas definitief na publicatie in het Belgisch Staatsblad. De referentie CO2-uitstoten voor het inkomstenjaar 2021 moeten daarna ook nog bekendgemaakt worden via koninklijk besluit.

(*) We maken hierbij abstractie van een eventuele daling van het belastbaar voordeel die toe te schrijven is aan een wijziging met betrekking tot de ouderdom van de wagen (de periode die verstreken is sinds de 1ste inschrijving van de wagen).

Bron:
Wetsvoorstel van 20 december 2019 tot wijziging van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 ter begrenzing van de referentie-CO2-uitstoot (DOC 55/0904), goedgekeurd in de Kamer van Volksvertegenwoordigers op 3 december 2020.

Deel dit artikel

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates