Na enkele weken onderhandelen is er witte rook in het dossier van de referentie CO2-uitstoten voor bedrijfswagens die rijden op fossiele brandstoffen. Zoals eerder meegedeeld wou minister Van Peteghem het effect van de snelle elektrificatie van het (bedrijfs)wagenpark op de berekening van het voordeel alle aard voor bedrijfswagens milderen. Hij deed hiertoe een voorstel tot aanpassing van de berekeningswijze van de referentie CO2-uitstoot. De andere regeringspartijen wilden hier enkel mee akkoord gaan in ruil voor maatregelen voor werknemers die met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk komen. Uiteindelijk werd afgelopen nacht een akkoord bereikt in de schoot van de regering.
Wat staat er in het akkoord?
- Nieuwe berekeningswijze referentie CO2-uitstoot
De eerste maatregel is - zoals aangekondigd - de wijziging van de berekeningswijze van de referentie CO2-uitstoot. Voor deze berekening zal voortaan de WLTP-uitstootwaarde gebruikt worden, in plaats van de (verouderde) NEDC-waarde. Hierdoor is de daling van de referentie CO2-uitstoot minder streng.
- Optrekking jaarplafond fietsvergoeding
De eindejaarswetgeving van december 2023 trok de (para)fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding in het kader van het woon-werkverkeer op tot 0,35 euro/km en voerde tegelijk ook een plafondbedrag op jaarbasis in. Dat plafond zou (na indexering) 2.500 euro bedragen in 2024. Nu werd echter beslist dit plafond te verhogen naar 3.500 euro per werknemer per jaar.
- Compensatie voor stijging tussenkomst treinabonnement
De prijs van de treinabonnementen wordt jaarlijks geïndexeerd, vanaf 1 februari. Een deel van de werknemers krijgt de kosten van hun abonnement (terug)betaald via de derdebetalersregeling.
Voor de werknemers die wel nog zelf een deel van hun abonnement betalen werd nu overeengekomen dat werkgevers die hun aandeel in de abonnementskosten van hun personeel verhogen van 56 naar 71,8% aanspraak kunnen maken op een compensatie van de overheid. Hierdoor hoopt de regering de prijsstijging van de treinabonnementen voor deze werknemers in het kader van het woon-werkverkeer te verzachten. Meer details over deze maatregel zullen later nog bekendgemaakt worden. Er zijn nog onderhandelingen lopend tussen werkgevers en werknemers.
Nieuwe referentie CO2-uitstoten voor 2024
Intussen verscheen op de website van de FOD Financiën een bericht met de nieuwe referentie CO2-uitstoten voor 2024:
- voor voertuigen met een benzine-, LPG- of aardgasmotor: 78 g/km (in 2023 was dit nog 82 g/km)
- voor voertuigen met dieselmotor: 65 g/km (in 2023 was dit nog 67 g/km).
Gelet op de beperkte daling van deze referentie CO2-uitstoten zal het effect op de berekende voordelen alle aard zeer beperkt zijn.
Het koninklijk besluit dat deze waardes officieel vastlegt zal zo snel mogelijk worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Bron:
- Nieuwsbericht website FOD Financiën: https://financien.belgium.be/nl/Actueel/voordeel-alle-aard-persoonlijk-gebruik-kosteloos-ter-beschikking-gesteld-voertuig
- Diverse berichtgeving in de media