Als werkgever moet je dagelijks duizend-en-een beslissingen nemen of formaliteiten vervullen. Die wil je graag stoelen op correcte informatie. Nu je Acerta-klant bent, hak je met vertrouwen knopen door en handel jij je verplichtingen efficiënt af. Via je klantenzone krijg je immers snelle toegang tot de complete knowhow en intelligente applicaties van Acerta.
Haal alles uit je klantenportaal
Een fiscaal attest aanvragen, een juridische waterdicht modeldocument vinden voor je arbeidscontracten, een snelle berekening doen? In deze Wegwijs vind je wat je nodig hebt om met je dagelijkse werkgeversverplichtingen in orde te zijn. En om een gezond en correct hr-beleid op het getouw te zetten.
Werken met MyAcerta
Als klant van Acerta krijg jij een unieke en beveiligde toegang tot je eigen online werkomgeving. Log in met je e-ID of met de code die we je toesturen. Eens op je digitale werkplek vind je - overzichtelijk op één scherm - de modules of applicaties waarmee jij dagelijks werkt. Je MyAcerta-portaal vul je zelf in met wat jij nodig hebt: naast de standaardmodules vind je hier de toegang tot applicaties waarop jij je abonneert, zoals de SalaryBenchmark.
- Acerta Connect: je personeels- en loonadministratie zorgeloos afhandelen doe je via de intuïtieve webapplicatie Acerta Connect. Je werkt op één scherm samen met je Acerta-dossierbeheerder en wisselt gemakkelijk gegevens uit, genereert rapporten of beheert je personeelsgegevens.
- Modeldocumenten en simulaties: correcte en gevalideerde documenten en formulieren voor je arbeidscontracten en -reglementen, aangiftes en sociale en wettelijke communicatie met medewerkers en overheden. Gewoon je gegevens invullen en klaar.
- Sociale documenten: loonbonnen, facturen, journaalposten, sociale balansen, fiscale attesten, de fiche 281.xx, individuele rekening enzovoort. Via de Mijn Documenten module voor sociale documenten, heb je de gegevens voor je sociale administratie meteen bij de hand.
- Trefzeker: Via MyAcerta klik je snel door naar Trefzeker. Trefzeker is dé kennisbank voor de hr-professional. Het biedt je online antwoorden op je sociale en sectorale vragen. Altijd in mensentaal. Hier vind je simulatietools en applicaties waarmee je - tot op de eurocent nauwkeurig - een bruto/netto-loonberekeningen maakt, de jaarloonkost van een werknemer simuleert en ontdekt wat de ontslagvergoeding en opzegtermijn zijn als je een werknemer wil ontslaan. Ook het brugpensioen en SWT-vergoeding simuleer je in no-time.
- Juridisch nieuws: via MyAcerta mis je geen cruciaal sociaal-juridisch nieuws meer: wij volgen de ontwikkelingen in jouw sector op de voet en brengen je op de hoogte. Ook plan je die boeiende Acerta-opleiding of dat event meteen in je agenda.
- Handleidingen: weten hoe je vlotter met je Acerta-tools en applicaties werkt? Met de handleidingen en quicklearns in MyAcerta ben je meteen mee.
- Meldingen: we updaten modeldocumenten, sociaal-juridische informatie én onze applicaties van zodra de regelgeving wijzigt. Dat melden we ook meteen in MyAcerta. Je gebruikt onze hulpmiddelen dus altijd in volle zekerheid.
Vlotte payroll via Acerta Connect
Beheer vlot je payrollprocessen met Acerta Connect. Opvolgen van lonen, verlofdagen goedkeuren, afwezigheden invoeren enzovoort. Acerta Connect neemt het graag van je over. Via je beveiligde login naar MyAcerta klik je meteen door naar Acerta Connect en ga je direct aan de slag.
Acerta Connect verbindt je payroll- en hr-systemen naadloos met je loonmotor. En je hoeft er geen software voor te installeren: Acerta Connect is webgebaseerd.
Beheer persoonsgegevens, aanmaak contracten
Beheer je personeelsgegevens zorgeloos. Via een eenvoudige wizard voeg je snel nieuwe werknemers toe, kopieer je eenvoudig alle gegevens uit een bestaande arbeidsovereenkomst en druk je ze af door gebruik te maken van onze modeldocumenten. De gegevens van je medewerkers worden automatisch ingevuld. Dankzij de tijdslijn met historieken krijg je een duidelijk en gedetailleerd overzicht van je werknemers en hun lonen en ontdek je wanneer er gegevens wijzigden.
Doorgeven prestaties
De handige kalender wordt automatisch opgevuld met de prestaties uit je werkschema. Iets aanpassen? Dat doe je met de meest gebruikte aan-en afwezigheidscodes zoals vakantie, ziekte, ADV en feestdagen. Ook die pas je volledig naar je behoefte aan. Navigeren tussen je medewerkers is eenvoudig. Bovendien krijg je een centraal overzicht over de prestaties van je medewerkers met de invoerkalender, het jaaroverzicht en de verwerkte kalender.
Tijd besparen? Laat je medewerkers zelf hun prestaties invoeren - via de Employee Self Service -module. Ze kunnen - mits je ze toegang geeft - ook zelf hun afwezigheden en onkosten ingeven en hun persoonsgegevens wijzigen. Je kiest zelf wie goedkeurt. Koppel een prioriteitenregeling aan de verschillende vormen van verlof; zo hoeft je werknemer hier geen keuze meer in te maken. Het resultaat is onmiddellijk zichtbaar in de kalender, voor jou én je medewerkers.
Testberekening maken en doorsturen
Wil je zelf simulaties maken? Dat kan: met Acerta Connect maak je zelf op een heel intuïtieve wijze testberekeningen. De resultaten verschijnen in je payrollmanagementtool, als lijst of zelfs als fictieve loonbrief, inclusief de juiste looncodes. Een klik op de knop, en je stuurt ze door voor definitieve loonberekening. Zo simpel is het.
Rapporten
Is rapportering een onmisbare schakel in je hr-beleid, maar voldoen rapporten binnen een standaard template niet? Dan klinkt een rapport op maat je vast als muziek in de oren. Met Report Studio kun je zelf je rapporten samenstellen, volledig in lijn met je voorkeuren en verwachtingen. Zo beschik je steeds over de gewenste informatie om je payrollprocessen nauwkeurig op te volgen en je hr-beleid optimaal te ontplooien.
In Report Studio kies je uit tien datamodellen, elk volgens hun eigen thema en de structuur van connect:
- Persoon- en overeenkomstgegevens
- (Verwerkte) kalender
- Verwerkte lonen
- Loonelementen
- Familieleden en contactpersonen
- Brugpensioen
- Studenten en leerlingen
- Tewerkstellingsmaatregelen
- Je sector
- Vervoer
Binnen deze tien datamodellen drag en drop je heel eenvoudig de velden die je wil opnemen in je rapport.
Staat je rapport op punt? Dan bewaar je de template en genereer je het rapport met nieuwe relevante informatie of deel je de template met andere rapporteringsgebruikers in je organisatie. Daarnaast kun je draaitabellen en groepen creëren, filters toepassen, kolommen samenvoegen tot nieuwe waarden en parameters instellen. Visueel ingesteld? Voeg gerust grafieken toe aan je rapport.
Vlotte Dimona-aangifte
Nieuwe werknemer in dienst? Of afscheid nemen van een collega die andere horizonten op zoekt? Via je klantenportaal vraag je ons snel en eenvoudig om de Dimona-aangifte voor je te regelen.
Antwoord op je vragen
Als werkgever bots je vaak op vragen waarop je niet meteen een antwoord hebt. Wij verzamelen die Veelgestelde vragen én onze antwoorden voor onze klanten, en vullen ze continu aan.
Quickchecks
Een snelle bruto/netto-berekening maak je met de bruto/netto-calculator in dit deel van je klantenportaal. Hier vind je ook een handige tool om je mobiliteitsvergoeding voor arbeiders in te vullen en aan de loonbrief toe te voegen.