Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Geel Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Albrechtlaan 44 bus 1, 9300 Aalst
09 264 12 66
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 740 78 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 78
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 31 66
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 20
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
02 333 27 20
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
010 23 59 22
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
09 264 12 66
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 333 27 28
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 40 02 50
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 66
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 34
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
050 44 31 66
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 52 28
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
081 25 04 65
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
081 25 04 65
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 740 78 78
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
010 23 59 22
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
03 740 78 78
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 65
Oostende
Alfons Pieterslaan 130, 8400 Oostende
050 44 31 66
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
09 264 12 66
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
050 44 31 66
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
09 264 12 66
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 50
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 333 27 28

Wijzigingen in je bedrijf

Andere activiteiten? Nieuwe ondernemingsvorm? Vestigingen openen of sluiten? Gegevens in de KBO aanpassen? Hier vind je het waarom en hoe.

Is je zaak aan het groeien, vergroten nieuwe commerciële en strategische doelstellingen je risico en wil jij je persoonlijke kapitaal beschermen? Of ga je samenwerken met een businesspartner? Er zijn vele redenen om van je eenmanszaak naar een vennootschap over te stappen. Wat voor jouw zaak de meest geschikte vorm is en wat er concreet bij de overschakeling komt kijken, toets je best af bij je boekhouder. Vanaf 2019 worden de vennootschapsvormen herzien.

Acerta ondernemingsloket regelt de schrapping van je eenmanszaak en zorgt ervoor dat je vennootschap wordt ingeschreven in de KBO. Je betaalt 105,50 euro voor de schrapping en 105,50 euro voor de nieuwe inschrijving. Per bijkomende vestigingseenheid wordt 105,50 euro  extra aangerekend. Als je je eenmanszaak nog wilt behouden, betaal je uiteraard alleen voor de nieuwe inschrijving.

Verander je de hoedanigheid van je onderneming? Of ga je meer of andere activiteiten uitoefenen dan oorspronkelijk opgegeven? Vraag dan Acerta ondernemingsloket om je inschrijving in de KBO wijzigen. Iedere wijziging kost je 105,50 euro, plus 105,50 euro per bijkomende vestigingseenheid. We zorgen ervoor dat alles correct en snel gebeurt, en maken je ook attent op andere zaken die  je best nog aanpast, zoals vergunningen.

Wijzig je alleen de vennootschapsvorm? Dan hoef je in principe niet langs Acerta ondernemingsloket. Wél pas jij je bedrijfsgegevens (handelsnaam, adres, bankrekeningnummer) in de Kruispuntbank voor Ondernemingen aan. Dat doe je via KBO Private Search van de Federale Overheidsdienst Economie - met je elektronische identiteitskaart of met behulp van een token dat je aanvraagt. Je ziet op de site meteen voor welke wijzigingen jij bevoegd bent.

Je onderneming of een nieuwe vestiging  inschrijven, je adres wijzigen, je activiteiten aanpassen of een vestiging schrappen? Wat er officieel beweegt en leeft in je onderneming moet zijn neerslag krijgen in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Een aantal zaken kun je als ondernemer zelf registreren of aanpassen. Zo kun jij je adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadres, bankrekeningnummer wijzigen. Voor het merendeel van de zaken moet je echter bij Acerta ondernemingsloket langs. Of je vertrouwt meteen hele papiermolen aan ons toe. We zorgen voor een snelle opvolging.

Voor alle registraties in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een wettelijk tarief bepaald. Dat tarief is van toepassing per vestigingseenheid. Wie meerdere vestigingseenheden aanpast moet het eenheidstarief met het aantal vestigingen vermenigvuldigen. Daarom is het slim om alle wijzigingen die je per vestiging moet doorvoeren, gelijktijdig aan ons ondernemingsloket door te geven. Je betaalt dan maar één keer het wettelijke tarief.

Een anomalie is een administratieve fout in de Kruispuntbank van Ondernemingen, die is opgetreden bij het inladen van gegevens in de KBO door de FOD Economie. Hierdoor ontbreken er gegevens in de KBO, in sommige gevallen zelfs de volledige onderneming.

De meeste anomalieën van handelsondernemingen zijn veroorzaakt bij de overzetting van de gegevens van de verschillende handelsregisters naar de KBO in 2003, naar aanleiding van de oprichting van de KBO. Vooral inschrijvingen, wijzigingen of stopzettingen die in de loop van 2003 gebeurden, zijn heel gevoelig voor anomalieën.

Een anomalie bij een niet-handelsonderneming vloeit voort uit het automatisch uploaden van de bestaande niet-handelsondernemingen op 30 juni 2009. Vanaf die datum schrijven de ondernemingsloketten namelijk niet-handelsondernemingen in. De FOD Economie heeft zich voor het uploaden gebaseerd op gegevens van ordes, instituten enzovoort. Er bestond echter geen eenvormige lijst van deze ondernemingen vóór de KBO.

Een anomalie rechtzetten kun je op twee manieren doen:

  • gratis rechtzetting  via de website van de FOD Economie (zonder tussenkomst van Acerta), meer bepaald via de KBO Public Search
     
  • of Acerta kan tegen betaling deze fouten rechtzetten als aanvullende dienstverlening (tegen het normale KBO-tarief). Wanneer Acerta de anomalie verwerkt samen met een recente betalende KBO-verrichting, dan valt de dossierkost van de anomalie weg.

De gegevens worden bij verbetering ingegeven zoals ze er eigenlijk in hadden moeten staan, met terugwerkende kracht dus.