Vorige

Artificiële intelligentie in de praktijk: Acerta laat startende zelfstandigen communiceren met chatbot

11 oktober 2019

Brussel, 11 oktober 2019 – Startende zelfstandigen hebben veel en diverse vragen en hebben nood aan een toegankelijke bron van informatie, liefst 24 op 7. Dat is waarom dienstenbedrijf Acerta chatbot Cas ontwikkelde. De chatbot beantwoordt praktische vragen als ‘Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om te kunnen starten?’ of geeft starters een stappenplan om hun zaak te beginnen. Acerta vereenvoudigt met het nieuwe digitale communicatiemiddel de complexiteit van de opstart van een zaak en laat starters virtueel communiceren met een expert op elk uur van de dag. De chatbot – de volledige naam is Strongbot Cas – is de recentste aanvulling aan de reeds bestaande communicatiekanalen van het sociaal verzekeringsfonds en de eerste in de Belgische markt voor startende ondernemers. In september deden zo’n 1000 starters een beroep op chatbot Cas.

Leestijd: Later lezen?
Een service-kanaal erbij

Goed begonnen, is half gewonnen. Dat geldt zeker voor startende zelfstandigen. Maar is daarom niet evident. Hoe maak je een goede start? Waarop moet je letten? Wat zijn de voorwaarden? Welke zijn de opties? ... Er valt voor een starter heel wat te weten, te overwegen en te beslissen.

Christine Festjens, Managing Director van Acerta Starters & Zelfstandigen: “Onze experten staan ter beschikking om die opstartfase maximaal te ondersteunen. Maar omdat elke starter uniek is – andere generatie, andere voorgeschiedenis, andere prioriteiten ... – en voor elke starter een andere oplossing de beste kan zijn, willen we niet alleen inhoudelijk, maar ook praktisch een zo compleet mogelijke partner zijn. We willen kandidaat-starters daarom zo veel mogelijk verschillende kanalen aanbieden waarlangs onze expertise bereikbaar is. De chatbot is zo een extra kanaal van onze multichannel-strategie.”

De chatbot, een praktische toepassing van artificiële intelligentie

Je ziet chatbots – letterlijk: pratende robots - almaar vaker opduiken als service-kanaal, meestal ergens rechtsonder op websites. Een chatbot is dan ook een heel praktische toepassing van artificiële intelligentie, een altijd toegankelijke bron van informatie. Niet alleen beschikt een chatbot over alle bestaande informatie – in dit geval dus over ‘starten als zelfstandige’ –, en kan hij selecties maken en relaties leggen. Christine Festjens: “Iedereen stelt zijn vraag op een andere manier, met andere verwoordingen; Cas capteert de vraag en gidst je naar het juiste antwoord. Zo een chatbot is een perfect voorbeeld van een echte meerwaarde-innovatie. Niet alleen is hij inhoudelijk compleet, hij is ook een natuurlijk communicatiemiddel voor mensen – denk in de eerste plaats aan jongere starters. Uit eerder onderzoek van Acerta bleek al dat Belgen steeds jonger als zelfstandige aan de slag gaan: bijna 1 op 5 starters is jonger dan 25 en het aantal starters onder 22 jaar is bijna verdubbeld op een jaar tijd. Die jonge starters zijn het gewend zijn om hun informatie langs digitale weg te zoeken, virtueel te communiceren, op elk uur van de dag. Schiet er je midden in de nacht een vraag te binnen, dan kan je terecht bij Cas.”

Blijven investeren in starters, de groeiende pijler van de Belgische economie

De essentie van een goede dienstverlening blijft natuurlijk de inhoud. Een chatbot weet maar zoveel als je erin steekt, de mens blijft dus aan zet. De experten van ACERTA hielpen om Cas te creëren en zij zullen ook een belangrijke rol spelen om Cas verder te verfijnen. Christine Festjens: “Maar het is ongelooflijk wat zo’n chatbot onthoudt en hoe snel hij informatie kan verwerken. Wat Cas eigenlijk doet, is (kandidaat-)starters met zich mee loodsen doorheen de veelheid aan informatie. Hij laat starters profiteren van zijn snelle brein. Hij kan hen een opstart-stappenplan helpen opstellen, hij vindt het antwoord op praktische vragen als ‘Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om te kunnen starten’? En dit op elk moment dat je maar wilt. Als hij iets niet weet, verbindt hij door naar een ‘echte’ collega-expert.” Die ‘echte’ experten binnen ACERTA noemen hun nieuwe, virtuele collega een complementaire aanwinst. De chatbot is een welkome versterking, die de opstart van een nieuwe zaak weer iets efficiënter maakt. Zelfstandigen zijn een groeiende pijler van onze economie. Dat is waarom bedrijven zoals ACERTA in de groep blijven investeren.

Deel dit artikel