Vorige

Na 1,5 jaar amper 0,14% bedrijfswagen ingeruild

10 september 2019
Leestijd: Later lezen?

Cash for car vragen blijven beperkt, eerste vragen over mobiliteitsbudget

Brussel, 10 september 2019 – Anderhalf jaar na de invoering van cash for car ruilden amper 14 op de 10.000 werknemers hun bedrijfswagen in voor een geldsom. Cash for car beperkt zich tot vragen op maat van enkele werknemers. Dat zegt Acerta op basis van loongegevens van de werknemers bij meer dan 40.000 werkgevers. Het mobiliteitsbudget, dat de regering zes maanden geleden lanceerde, komt stilletjes aan van de grond. Over dat systeem beginnen de vragen pas nu binnen te lopen bij de hr-dienstverlener.

14 op 10.000 ingeruilde bedrijfswagens, dat is niets

Anderhalf jaar na de lancering, heeft cash for car 0,14% van de werknemers met een bedrijfswagen kunnen overtuigen om dat voordeel in te ruilen voor cash, zo leert Acerta uit zijn cijfers. Annelies Baelus, Director Legal & Reward bij Acerta: “Op 10.000 salariswagen zijn er dus 14 in- of omgeruild. Verrassend is dat niet, want een jaar na de lancering op 1 januari 2018, zaten we aan 0,065%. De kans dat het succes daarna nog zou komen was wel heel klein, al zeker omdat er ondertussen een interessanter voorstel op tafel lag, namelijk, het mobiliteitsbudget.

Mobiliteitsbudget is afwachten, geen positieve signalen dusver

Het mobiliteitsbudget is een geavanceerdere maatregel die de ambitie heeft om het woon-werkverkeer, en bij uitbreiding mobiliteit in het algemeen, te verduurzamen. Het mobiliteitsbudget richt zich, anders dan het voorstel cash for car, niet alleen tot die werknemers die een bedrijfswagen hebben. Het richt zich ook tot werkgevers en biedt hen een tool om hun wagenpark milieuvriendelijker te maken met elektrische en/of emissiezuiniger auto’s, voor die werknemers die een bedrijfswagen willen houden. Maar dat laatste hoeft uiteraard niet, het mobiliteitsbudget kan ook een andere mobiliteitsoplossing financieren, zolang die maar duurzaam is: bijvoorbeeld een fiets, het openbaar vervoer of zelfs de inspanning om binnen een straal van 5 km te wonen. Annelies Baelus: “Het is nog wachten tot eind 2019 voor een eerste balans van het mobiliteitsbudget. Wij schatten de kansen op succes hoger dan voor cash for car, de eerste vragen hieromtrent beginnen 6 maanden na lancering binnen te lopen. Dat het even duurt alvorens bedrijven het mobiliteitsbudget onderzoeken, verrast ons niet. Het vraagt fundamentele aanpassingen binnen de hr dienst om diverse mobiliteitsoplossingen per werknemer op te volgen.

De baan is geëffend

De tijd is rijp en de omstandigheden zijn gunstig voor een nieuwe mobiliteitspraktijk: de bedrijfswagen staat politiek onder druk enerzijds, en anderzijds hebben werkgevers verschillende hulpmiddelen ter beschikking om de nieuwe mobiliteitsopties makkelijker te beheren. “Het mobiliteitsbudget zou zich toch stilaan op gang moeten trekken,” besluit Annelies Baelus.

 

 

Over de cijfers

De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren.

Deel dit artikel