Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
09 264 12 66
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 740 78 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 78
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 31 66
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1000 Brussel
02 333 27 20
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
02 333 27 20
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
010 23 59 22
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
09 264 12 66
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 333 27 28
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 66
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 34
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
050 44 31 66
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 52 28
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
081 25 04 65
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
081 25 04 65
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
03 740 78 78
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
010 23 59 22
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
03 740 78 78
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 65
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
050 44 31 66
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
09 264 12 66
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
050 44 31 66
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
09 264 12 66
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 50

Wat is een correcte prijs?

Hoe ga je om met prijsvragen van klanten? Wat is een correcte prijs? En ben je bereid over je prijs te onderhandelen? Fair en eerlijk duurt het langst.

Leestijd: Later lezen?

Freelance tarieven

Niet alle freelancers zijn peperdure consultants. Hoe uitvoerender de freelance opdracht, hoe lager het uurtarief of de dagprijs zal zijn. Prijsverschillen kunnen gaan van € 25/uur tot € 175/u. Het interimtarief voor een gelijkaardige opdracht kan een handige richtlijn zijn. Of je kan begeleiding vragen, bv. via freelancenetwork.be

Freelance tarieven kunnen zijn ingegeven door:

  • De grootte van de opdrachtgever – bv. multinationals betalen meer.
  • De hoogdringendheid van de job – bv. dringend? -> +20% duurder.
  • De regio waar je actief is – bv. Brussel betaalt meer.
  • Jouw expertise – bv. IT’ers en ingenieurs kunnen meer vragen dan administratieve freelancers, taaltrainers enz.
  • Jouw jaren ervaring – als junior kan je minder aanrekenen.
  • Jouw commerciële vaardigheden = hoe je jezelf kan verkopen – vrouwen verkopen hun expertise doorgaans minder duur.
  • De vraag: hoe groter de vraag, hoe exclusiever je expertise en ervaring, hoe hoger de bereidheid om meer te betalen. Sterke concurrentie kan de prijs dan weer drukken.

Een projectbudget

Naast uurtarieven kan je ook werken met een projectprijs. Dit betekent dat je één prijs afspreekt voor het hele project. Duurt het project langer dan ingeschat, dan krijg je als freelancer geen hogere vergoeding. Is het werk sneller gedaan, dan doe je voordeel.

Vraagt een opdrachtgever een offerte voor de volledige opdracht, dan kan je de vraag ook terugkaatsen en informeren naar het voorziene budget. Dat is een redelijke vraag: wat de klant in gedachten heeft, kan helpen te verduidelijken welke inspanning je klant van je verwacht - zeker voor creatieve opdrachten kan dat nuttig zijn.
Niet alle opdrachtgevers zijn evenwel happig om een budget te noemen, omdat ze zelf geen idee hebben, of omdat ze niet in hun kaarten willen laten kijken. Jij kan het maar vragen. 

Is het voorziene budget hoger dan je had verwacht, dan kan je meer diensten leveren dan je in gedachten had en/of je kan aan een hoger tarief rekenen.


Is het voorziene budget lager dan wat je dacht aan te rekenen, dan moet je voor jezelf uitmaken of je voor dat bedrag de kwaliteit kan leveren die je minstens wil leveren. Je laat best wel weten dat het budget dat de klant voorstelt lager is dan wat jij had ingeschat en dat je dus geen extra diensten zal kunnen leveren.

Tegenover een lagere prijs staat altijd een mindere service. Die service kan hem zitten in de diensten zelf die je levert, maar ook bv. in de termijn waarbinnen je de dienst levert (een lagere prijs voor minder dringend werk), in de betaaltermijn, in het voorschot enz.

Kortingen zijn nooit een verworven recht 
Een korting is een verlaagde prijs voor eenzelfde service en dat wil je vermijden. Geef je toch een korting, maak dan duidelijk dat het dat is: een eenmalige korting. Je doet dat door op je offerte/factuur je normale prijs te zetten en daarbij te noteren hoeveel daarop je eenmalige (!) korting is.  

Bekijk onze start-up video

Michel Piedfort

Geschreven door Michel Piedfort

Michel Piedfort is oprichter van Freelancenetwork.be (www.freelancenetwork.be), de freelance website die vorig jaar meer dan 6.000 freelance jobs binnen kreeg. Hij begeleidt ook freelancers bij de opstart van hun freelance activiteit of de uitbouw er van. Hij is als loopbaanbegeleider aangesloten bij een erkend loopbaancentrum van VDAB.

Stap voor stap naar je lancering?

Gratis stappenplan

Stap voor stap naar je lancering

  • Bereid je start voor met alle info op één plaats
  • Stap voor stap de weg naar een carrière als zelfstandige
  • Gepersonaliseerd en op maat van jouw zaak of praktijk
Download nu je stappenplan
Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen?

Alle starters zitten met vragen. Dat is normaal. Een duidelijk antwoord is wat jij nu wil. Ook dat is normaal.

Bekijk alle startersvragen Bekijk alle startersvragen voor dit topic