Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 40
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
02 474 01 06
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 474 01 06
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 474 01 06
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
02 474 01 06
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
03 740 78 40
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
02 474 01 06
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 57
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
02 474 01 06
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
02 474 01 06
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 40
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 53 24
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
09 264 12 40

Support internationale tewerkstelling

Heb je buitenlanders in dienst in België? Genieten een of meer van je werknemers een salary split? Of zet je projecten op buiten de landsgrenzen waarvoor je elders expertise inhuurt? Zodra je de internationale toer opgaat, dien je zowel rekening te houden met lokale als internationale wetgeving. En dat op het vlak van payroll, administratie, sociale wetgeving en fiscaliteit.

Tewerkstellen over de grenzen heen

Internationale tewerkstelling biedt mogelijkheden om je organisatie te doen groeien – zeker als je de juiste partner hebt die alle administratieve formaliteiten uit handen neemt. Acerta is als geen ander vertrouwd met de internationale wetgeving. Onze consultants adviseren je over de beste aanpak, nemen de administratie op zich, en zorgen ervoor dat je juridisch met alles in orde bent. Kortom, wij geven je gemoedsrust, zodat jij kunt focussen op het verzilveren van je internationale strategie.

Internationale sociale administratie

Stel je als buitenlandse werkgever mensen tewerk in België? Dan is de Belgische sociale wetgeving van toepassing. Die legt je flink wat administratieve en juridische verplichtingen op: van aansluiting bij de sociale zekerheid, belastingen en arbeidsongevallenverzekering, tot een payroll opstarten en een mandataris aanstellen.

Ook als je als Belgische werkgever in het buitenland activiteiten opstart met Belgische of buitenlandse werknemers, is juridisch advies over de lokale sociale wetgeving onmisbaar. Want vaak vallen deze  werknemers onder de buitenlandse sociale wetgeving, en moet je je aansluiten conform de buitenlandse sociaal-juridische verplichtingen.

De consultants van Acerta staan je Belgische en buitenlandse payroll met al hun expertise bij. Ze nemen ook je verplichtingen met betrekking tot de sociale wetgeving – hier en elders – uit handen. Zo geef je je internationale activiteiten een vliegende, juridisch correcte start!

Meer weten? Download onze whitepaper over Single Permit
sociale administratie
payroll, fiscaliteit

Payroll en fiscaliteit

Naast de sociale wetgeving doe je ook een beroep op onze experten over sociale zekerheid, fiscale optimalisatie, administratieve formaliteiten en het correcte verloop van de Belgische en buitenlandse payroll. We delen met jou onze expertise en coördineren de nodige uitwisseling van gegevens tussen jouw bedrijf, de relevante overheden en instanties en je werknemers.

Onze consultants kennen de complexiteit van de materie, en ontzorgen je administratief. Reken gerust op:

  • Een grondige analyse van je situatie
  • Gericht advies van internationale experten
  • Naadloze vervulling van alle formaliteiten (A1-documenten, Limosa, belastingaangifte, arbeidskaarten, buitenlandse kaderleden enzovoort)
  • Optimaal verloop van de Belgische en buitenlandse payroll
  • Bijstand bij sociale en fiscale controles

Salary split

Een werknemer die in twee landen werkt voor twee verschillende werkgevers, wordt automatisch belast in beide landen. Maar ook als er maar één werkgever is, kan een werknemer in aanmerking komen voor een salary split. Bijvoorbeeld als de werknemer in een ander land woont en zowel werkt in zijn thuisland als in het land waarin de werkgever is gevestigd.

Een salary split genereert in de meeste gevallen een fiscaal voordeel voor de werknemer. Maar ook de werkgever kan hier profijt uit halen.

Hoe het ook zij, een salary split brengt altijd bijkomende administratie met zich mee, zoals A1-documenten en aparte belastingaangiftes per land, om er maar enkele te noemen.

Acerta heeft de juiste knowhow en tools in huis over het Belgische en internationale arbeidsrecht, sociale zekerheidsrecht  en fiscaliteit – jouw garantie op een zorgeloze en correcte payroll en geoptimaliseerde salary split.

Detachering

Als je werknemers naar het buitenland stuurt, blijven ze onder bepaalde voorwaarden onderworpen aan de sociale zekerheid en het pensioenstelsel van hun normale werkland: de zogenaamde detachering. Ook hier komen administratieve formaliteiten kijken zoals bijvoorbeeld een A1-document. In het omgekeerde geval – als je buitenlandse werknemers naar België haalt – moet je een Limosa-aangifte doen. De duur en de opzet van de detachering en het dubbelbelastingverdrag hebben daarnaast ook een invloed op het betalen van belastingen en sociale zekerheid in het buitenland

Met onze expertise zoeken we van naaldje tot draadje uit wat jouw situatie vereist, hoe je detachering het beste aanpakt, welke documenten je moet opmaken en hoe je je verplichtingen naleeft.

Expats

Expats zijn buitenlandse werknemers die in België zijn tewerkgesteld en een speciaal fiscaal statuut genieten. Ze worden beschouwd als niet-inwoners, een deel van hun inkomen wordt gezien als onkostenvergoeding, en het percentage aan buitenlandse reisdagen wordt uit het loon gehaald.

Dit statuut levert voordelen op voor de expat en de werkgever. Maar er gelden strikte voorwaarden, en moeten er verschillende administratieve formaliteiten worden vervuld.

Acerta ontzorgt jou. Op de koop toe krijg je gericht advies, berekeningen van de kosten en voordelen, en afwikkeling van de verplichte formaliteiten.

Arbeidskaarten

Sinds 2019 kan je de werk- en verblijfsvergunning van niet-EU-burgers regelen met één aanvraag, de zogenaamde 'single permit'. Onder andere burgers van de EU zijn vrijgesteld van deze procedure.

Single permit

Hoe werkt de single permit? De basisregels zijn voor iedereen gelijk, maar afhankelijk van het Gewest (Vlaams, Waals, Brussels hoofdstedelijk Gewest) kunnen er afwijkingen gelden.

Indien je een niet-EU-werknemer minder dan 90 dagen wenst te werk te stellen, is de single permit procedure niet van toepassing. Buitenlanders die maximaal 90 dagen als loontrekkende in België willen werken, hebben daarvoor een arbeidskaart nodig, en hun werkgever een arbeidsvergunning. De aanvraag hiertoe wordt ingediend door de werkgever. De toelating tot arbeid wordt alleen toegekend aan bepaalde categorieën van werknemers. Voor elke categorie van werknemer gelden andere voorwaarden en procedures.

Je kan enkel aanspraak maken op de single permit als je een niet-EU-burger aanwerft voor een periode van meer dan 90 dagen. De aanvraag dien je in bij de regionale migratiedienst. Op de websites van de bevoegde overheidsdiensten ( vlaanderen.be; emploi.brussels; emploi.Wallonie)  kan je per categorie bekijken welke documenten je bij dergelijke aanvraag moet indienen.

Wil je iemand met een buitenlandse nationaliteit in dienst nemen, maar weet je niet zeker of alles wel goed geregeld is?

Audit internationale tewerkstelling

Internationale tewerkstelling brengt een administratieve en juridische papiermolen op gang. Naast de complexe Belgische sociale wetgeving, krijg je er nog verplichtingen en formaliteiten van de arbeidswetgeving uit andere landen bovenop. De internationale experts van Acerta pluizen jouw situatie grondig uit. Ze brengen risico's in kaart, formuleren adviezen voor verbetering, en brengen eventueel ook alles in de praktijk. Via een internationale audit nemen ze alle aspecten van internationale tewerkstelling onder de loep: juridisch en sociaal, fiscaal en administratief, payroll en operationeel. Kortom, jij geniet totale ontzorging en begint met een gerust gemoed aan je internationale groei!

Opleidingen over internationale tewerkstelling

Wil je zelf meer weten over de verschillende facetten van internationale tewerkstelling? Schrijf in voor onze opleidingen. Je kan inschrijven voor de volledige reeks Internationale tewerkstelling in al zijn facetten of enkel voor de aparte modules:

  • basisprincipes
  • buitenlandse werknemers in België: single permit, arbeidskaarten en -vergunningen en verblijfsrecht
  • salary split
  • expats 
  • detachering 
Meer info