Alles over telewerk? Volg onze opleiding

Leestijd: Later lezen?

Werkten jouw werknemers al af en toe van thuis uit? De coronacrisis dwingt ons vandaag allemaal tot telewerk. Dat is een hele aanpassing op verschillende vlakken. Hoe stem jij je beleid best af op thuiswerk? Leg de nieuwe afspraken met je werknemers schriftelijk vast.

Voorzie het juiste materiaal

Ook wanneer ze thuis werken moeten je werknemers kunnen rekenen op het materiaal dat ze op de werkvloer dagelijks gebruiken. De eenvoudigste voorbeelden daarvan zijn een laptop en toegang tot de bedrijfssystemen. Maak gebruik van een virtual private network (VPN) als bescherming tussen je (bedrijfs)laptop en bedrijfsnetwerk. Bedenk ook welke extra online tools je werknemers nodig hebben om met elkaar in contact te blijven, zoals Skype voor bedrijven.

Stel je flexibel op, maar maak afspraken

Telewerk is een aanpassing voor iedereen. Om zo productief mogelijk te blijven werken, denk je best na over een flexibel uurrooster voor bepaalde werknemers. Is iedereen volledig vrij om te werken wanneer hij wil, zolang het werk maar gedaan is? Of wil je toch bereikbaarheidsuren afspreken? Werknemers met kleine kinderen zullen misschien efficiënter hun werk kunnen doen wanneer die laatsten in bed liggen. Durf in sommige gevallen dus afwijken van de traditionele werkuren: zo blijft werken haalbaar voor iedereen.

Maak ook afspraken wanneer en waarvoor je elkaar mag storen buiten de werkuren. Overleg dit goed met je werknemers en zorg voor een transparante communicatie. Zo weet jij dat iedereen een correct aantal uren werkt en weten je medewerkers ook van elkaar wanneer ze beschikbaar zijn. Volg de workload van je werknemers nauw op, eventueel via taak- en tijdsregistratie. Plan wekelijks een videovergadering in om to do’s te bespreken. Zo behoud je de controle over (tussentijdse) resultaten.

Wat na corona?

Is dit voor jouw bedrijf de eerste kennismaking met telewerk? Misschien doet deze periode je wel nadenken om vaker thuiswerk te implementeren, ook na de coronacrisis. Beschouw dit als een verplichte testperiode waarin je de efficiëntie van telewerk voor je organisatie kunt nagaan. Vraag ook feedback bij je werknemers: welke voor- en nadelen ondervinden ze bij telewerk? Dat kan je helpen om toekomstgericht na te denken over je telewerkbeleid. Heb je hulp of advies nodig bij het opstellen van een thuiswerkpolicy - van bereikbaarheid tot kostenberekening enzovoort? Acerta is er voor jou. Contacteer ons.

Graag een helder overzicht van de regelgeving rond thuis- en telewerk? Download de pdf hieronder.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp