Thuiswerk

07 september 2020
Leestijd: Later lezen?

Thuiswerk is alomtegenwoordig. Zoveel is zeker. Pak je het goed aan, dan biedt het ook heel wat voordelen werknemer én werkgever.

Wat zijn de precieze troeven van thuis- en telewerk? Zijn er ook nadelen aan verbonden? Hoe houd je je medewerkers gemotiveerd vanop afstand? Wat is het verschil tussen occasioneel en structureel thuiswerk? Ben je verplicht een thuiswerkvergoeding te geven?
In onze dossiers over thuiswerken krijg je heldere antwoorden op al je vragen rond dit actuele thema. Daarnaast reiken we je ook verschillende handige tips en tools aan. Zodat je in een mum van tijd een waterdicht beleid rond thuiswerken kan uitwerken.

Behouden je medewerkers hun voordelen alle aard bij thuiswerk?

Thuiswerk wordt meer en meer de norm. Maar wat betekent dat voor de voordelen alle aard die je medewerkers vandaag hebben? Lopen ze gewoon verder of moet je er nieuwe afspraken over maken? Lees hier waarop je moet letten.

Hoe bewaak je een goede work-life balance in je personeelsbeleid?

Je medewerkers houden voortdurend meerdere balletjes in de lucht: sterke prestatie neerzetten op het werk, het huishouden, sporten, een sociaal leven onderhouden, enzovoorts.

Je beleid rond telewerk uitbreiden

Werkten jouw werknemers al af en toe van thuis uit? De coronacrisis dwingt ons vandaag allemaal tot telewerk. Dat is een hele aanpassing op verschillende vlakken. Hoe stem jij je beleid best af op thuiswerk? Leg de nieuwe afspraken met je werknemers schriftelijk vast.

Thuiswerk en telewerk: leiderschap op afstand

Wanneer je medewerkers thuis of op locatie werken, is het belangrijk dat je als werkgever de vinger aan de pols houdt. Blijft het werk vlot verlopen? Zijn je medewerkers nog gemotiveerd?

Personeelsbeleid in tijden van telewerk

Efficiënt met je medewerkers omgaan terwijl ze thuis telewerken: het is allerminst makkelijk. Toch moet je de vinger aan de pols houden en je medewerkers op de juiste manier blijven motiveren. Ze hebben immers nu meer dan ooit nood aan vertrouwen en positief leiderschap. Lees hoe je je personeelsbeleid aanpast aan tijden van noodgedwongen telewerk.

Vergaderen in tijden van telewerk: hoe pak je dat aan?

Door het coronavirus werken we massaal thuis. Dat heeft een grote impact op onze manier van samenwerken. Vlot communiceren en voldoende overleggen met je werknemers: dat is essentieel om taken doordacht aan te pakken. Maar via welke kanalen blijf je het eenvoudigst in contact? En hoe frequent plan je gesprekken in met je werknemers? We geven je enkele richtlijnen.

Steeds meer werkgevers laten thuis- of telewerken toe

Thuiswerk, zowel structureel als occasioneel, als onderdeel van flexibel werken is in opmars.

Thuiswerkende medewerkers motiveren? Dat doe je zo!

Steeds meer bedrijven omarmen thuiswerk. Hoewel dat veel voordelen biedt voor je medewerkers is het voor jou als werkgever best een uitdaging. Je wil immers vermijden dat je personeel minder goed presteert.

Employee engagement en thuiswerk: zo blijft je personeel betrokken

Nu thuiswerk steeds vaker voorkomt, verandert de manier waarop je medewerkers communiceren – met jou én met elkaar. Je personeel motiveren en verbondenheid stimuleren is belangrijker dan ooit.

Thuiswerk: verplichtingen en regels

Het coronavirus heeft een grote impact op het bedrijfsleven, het sociale leven en de economie. Veel bedrijven werden door de overheid verplicht te sluiten, anderen moeten zich aan erg strikte maatregelen houden. Lees hier wat deze maatregelen voor jouw bedrijf betekenen en hoe je het aanpakt.

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers