Sleutelbegrippen: vertrouwen en transparantie

24 juli 2020
Leestijd: Later lezen?

Je medewerkers fysiek niet zien lijkt misschien angstaanjagend, toch is het belangrijk dat je niet meteen alleen maar gaat controleren of je medewerkers wel echt doen wat ze moeten doen. Uit onderzoek blijkt dat ze vaak meer uren werken dan op kantoor én dat ze minder afgeleid zijn. Bovendien is fysieke aanwezigheid op de werkvloer geen garantie voor een goede productiviteit.

Thuiswerk doet voor veel mensen de afbakening tussen rollen vervagen. Ze moeten thuis werken, maar ze zijn ook ouder en ze moeten het huishouden doen. Dat is niet makkelijk. Probeer de veerkracht van je medewerkers dus zoveel mogelijk te vergroten, en zorg dat ze zich goed blijven voelen.

Autonomie

Verantwoordelijkheid en zelfsturing zijn belangrijke begrippen als het op telewerk aankomt. Ondersteun je medewerkers op de juiste manier - en speel in op hun intrinsieke motivatie. Geef hen vertrouwen, maak duidelijke afspraken over wat je van hen verwacht en vraag verantwoordelijkheid. Laat ook zien dat je betrokken en bereikbaar bent. Dat kan je doen door op vaste tijdstippen samen taken en prioriteiten vast te leggen, of door een ‘virtueel spreekuur’ in te plannen waarop je medewerkers met vragen of opmerkingen mogen aankloppen. Stem je stijl daarbij zeker af op je medewerker, want iedereen is anders. Waar de ene nood heeft aan concrete instructies, moet je de andere gewoon een duidelijke richting aangeven en slechts af en toe even bijsturen.

‘Belonging’

Zorg dat je medewerkers geconnecteerd blijven en zich deel van de groep voelen. Voorzie als werkgever regelmatig contact, zowel formeel als informeel. Belangrijk is dat je daarbij een juiste balans vindt tussen asynchrone communicatie zoals mailen of chatten, en synchrone communicatie waarbij je realtime met elkaar communiceert.

Enkele tips:

  • Zorg voor een gemeenschappelijke landingsplaats waar je op een transparante manier afspraken maakt en antwoorden geeft. Laat je medewerkers daarin meewerken.
  • Organiseer op regelmatige basis een zogenaamde ‘check-in’ met je medewerkers. Hoe voelen ze zich? Hoe zit het met hun stressniveau? Wees je bewust van je eigen houding, wees positief en motiverend.
  • Zet gezamenlijke doelen en vier je successen met het hele team.
  • Zorg dat er geen groepjes ontstaan onder de medewerkers. Dat is vooral belangrijk als een deel van je personeel op kantoor werkt en een deel thuis. Moedig je medewerkers aan om hun camera aan te zetten tijdens meetings, zodat iedereen elkaar toch regelmatig ziet - al is het dan virtueel.
  • Overweeg ook om met aangepaste kantoorroosters te werken, zodat iedereen toch regelmatig eens fysiek op kantoor is. Waak er wel voor dat dit niet telkens dezelfde groepjes zijn: zorg voor voldoende afwisseling zodat iedereen met elkaar in contact blijft.

Competentie

Met de opkomst van webinars en online opleidingen is telewerk vaak ook ideaal om nieuwe kennis en skills te vergaren. Geef je medewerkers de kans om (online) opleidingen te volgen en hun talenten verder aan te scherpen. Denk daarbij aan het hele team: het kan interessant om in te zetten op complementaire competenties. Laat je teamleden niet alleen kennis vergaren; organiseer ook momenten waarop ze die ook met de anderen kunnen delen.

Vergeet ook niet om interne kennisdeling aan te moedigen. Heb je seniorprofielen in huis? Laat die medewerkers dan je minder ervaren medewerkers begeleiden. Zo leert je personeel van elkaar en groeit de kennis binnen je onderneming, zonder extra kosten aan externe opleidingen.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp