Contact
Stuur ons een bericht
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
info.consult@acerta.be
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
info.consult@acerta.be
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1000 Brussel
info.consult@acerta.be
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

info.consult@acerta.be
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
info.consult@acerta.be
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
info.consult@acerta.be
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
info.consult@acerta.be
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
info.consult@acerta.be
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
info.consult@acerta.be
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
info.consult@acerta.be
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
info.consult@acerta.be
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
info.consult@acerta.be
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
info.consult@acerta.be
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 40
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
02 474 01 06
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1000 Brussel
02 474 01 06
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 474 01 06
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
02 474 01 06
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
03 740 78 40
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
02 474 01 06
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 57
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
02 474 01 06
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
02 474 01 06
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 40
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 53 24
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
09 264 12 40

Welke loonopties neem je in je cafetariaplan op?

Leestijd: Later lezen?

Zeventig procent van de Belgische medewerkers wenst inspraak in het samenstellen van zijn loonpakket. Met een flexibel loonbeleid, ook wel cafetariaplan genoemd, beantwoord je deze vraag. Dat werkt motiverend én aantrekkelijk. Je houdt gedreven medewerkers enthousiast aan boord, en je wordt als werkgever extra interessant voor nieuw talent.  

Types loonvoordelen

Er zijn voordelen die het nettoloon laten stijgen, ook wel cashvoordelen genoemd. Daarnaast zijn er voordelen waarbij het nettoloon daalt, in ruil voor bijvoorbeeld een fiets of een extra verlofdag

We onderscheiden vier categorieën voordelen.

  1. Mobiliteit: bijvoorbeeld een (elektrische) bedrijfsfiets, bedrijfswagen, autodeelabonnement, parkeerabonnement
  2. Gezondheid en aanvullende sociale voordelen: bijvoorbeeld medische verzekeringen, reisbijstand
  3. Multimedia: bijvoorbeeld een smartphone, tablet of laptop
  4. Work-life: bijvoorbeeld extralegale vakantiedagen, sportfaciliteiten, kinderopvang of strijkdienst

Extralegale vakantiedagen en individueel pensioensparen zijn momenteel het populairst.

Wat kost het mij als werkgever?

Het loon van je medewerkers krijgt meer waarde, zonder een stijging van jouw loonkost. Bij het ruilen van bestaande voordelen of van loonelementen voor voordelen waarop minder sociale bijdragen betaald worden, komt het verschil ten goede van je medewerker. Zo kan het dat je medewerker meer nettoloon krijgt. Kortom: een slimme en sympathieke investering die voor jou als werkgever budgetneutraal is.

In de meeste gevallen zijn dit de loonelementen die langs budgetzijde in aanmerking komen voor het cafetariaplan:

  • eindejaarspremie
  • bonussen
  • bedrijfswagen
  • vakantiedagen
  • variabel loon

Voor wie en hoeveel?

Je kunt op basis van het loon en de functie een onderscheid maken in het budget en de voordelen. Je hoeft ook niet groot te starten met je cafetariaplan. Beginnen met enkele keuzemogelijkheden voor je medewerkers en gaandeweg uitbreiden is zeker een optie. Het is aan te raden om je medewerkers één keer per jaar hun keuze te laten maken. Maar als een paar keer per jaar beter past bij de visie en werking van jouw bedrijf, kan dat uiteraard ook.

Afspraken en payroll

De invoering van een dankbaar cafetariaplan start met inzicht in de wensen en noden van je medewerkers. Goede afspraken en heldere communicatie, ook met leveranciers van voordelen, zijn belangrijk. Net als de correcte juridische en administratieve uitvoering. Acerta kent de weg.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp