Vorige

Acerta Summit 2021: lessen voor Accountants

19 november 2021 Lieven Delzeyne Boekhouders & Accountants

 

Aanpassingsvermogen (adaptability) past bij een toekomstgerichte strategie voor elk accountantskantoor. Een strategie waarbij flexibiliteit en wendbaarheid de norm zijn, zodat accountants kunnen inspelen op een wereld in verandering. Dat was het onderwerp van onze Acerta Summit, die dit jaar virtueel plaatsvond op 16 november 2021. 590 deelnemers namen online deel en volgden 4 topsprekers. Heb je het gemist? Geen nood, wij lijsten alvast de belangrijkste conclusies op.

Leestijd: Later lezen?

1. Survival of the fittest

Professor Steven Poelmans, professor Neuroscience & strategic leadership aan AMS onderzoekt aanpasbaarheid vanuit wetenschappelijk perspectief. Zo identificeerde hij personen die goed met verandering om kunnen gaan als ‘personen die niet blijven vasthangen in het verleden, niet zagen of klagen, niet met de vinger wijzen, maar eerder op lange termijn bekijken hoe ze uit een verandering een voordeel kunnen halen. ‘

Het goede nieuws is dat aanpasbaarheid iets van alle tijden is. De alombekende uitspraak Change is the only constant in life dateert niet voor niets van de Oude Grieken. En ook het laatste anderhalf jaar hebben we bewezen dat we ons als mens razendsnel kunnen aanpassen. Toch zijn er volgens Steven makkelijk aanpasbare personen en personen die minder met aanpassing om kunnen. Als toppunt van aanpassing verwijst hij dan ook naar de Elon Musks op deze wereld: zij die verandering, zelfs falen hebben leren omarmen. Zij zien het grotere geheel, en gaan met een blik op de toekomst vooruit, gefaald of niet.

Moeten we dan allemaal Elon Musk zijn? Nee, gelukkig kan iedereen zich aanpassen. Elke persoonlijkheid, zo divers ook, kan op zijn of haar manier zichzelf aanpassen. Van grote denkers tot de kleine dagdagelijkse taken. Zo kan iedereen vooruit gaan

2. Feedback als voeding voor kampioenen

Ex-toptennister Dominique Monami getuigde tijdens de Summit over hoe zij zich als adolescente een weg wist te banen naar de top 10 van het vrouwentennis. De nodige dosis talent gaf haar de juiste tools om het ver te schoppen, maar daar stopt het niet. Belangrijk volgens Dominique, is wat je ermee doet.

Zo getuigde ze over haar droom om ooit kampioen te worden, wat uitgroeide tot een persoonlijke doelstelling. Maar hoe bereik je een doelstelling?

 

Soms win ik, soms leer ik

Het klopt dat je in je comfortzone niet wordt uitgedaagd om the extra mile te gaan. En dus is het belangrijk om die comfortzone te durven verlaten. Toch waarschuwt ze ons ook voor het belang van je eigen limieten en je eigen grenzen te kennen. Je mag uitgedaagd worden en groeien, maar belangrijk is om de nodige recuperatie te voorzien.

Tijdens die recuperatie, is feedback essentieel, zo stelt Monami. Ze ijvert voor een feedbackcultuur, wat je toelaat om via een ander perspectief naar de dingen te kijken en het zo volgende keer beter te doen. Als je kan leren uit een nederlaag, heb je niet echt verloren. Wie feedback omarmt met een open mindset, heeft het succesrecept in handen om zich aan te passen en zal elke aanpassing aangrijpen als opportuniteit.

Ook hier is nog veel ruimte tot verbetering. Waar veel bedrijven zich beperken tot slechts één feedbackmoment per jaar, is ze voorstander van feedback on the spot. Door meteen feedback te geven, geef je je medewerker de kans om zich tijdig te herpakken en verlies je geen kostbare tijd.

3. Digitalisering als motor van de aanpassing

Siham Rahmuni, CEO van vastgoedbedrijf Quares, getuigde over haar pad naar CEO. Als afgestudeerde Accountancy-Fiscaliteit, rolde ze in de rol van junior accountant, financieel manager, CFO en uiteindelijk CEO bij Quares. Ondertussen combineerde ze haar carrière met een avondopleiding en behaalde ze haar master in avondschool. Onnodig om te zeggen dat zij als de beste weet dat aanpassingsvermogen je dus geen windeieren legt.

Maar na enkele maanden als CEO, brak de coronacrisis uit. Voor vastgoedgroep Quares had dit grote gevolgen. De klassieke plaatsbezoeken ruimden plaats voor virtuele rondleidingen. En ook vandaag de dag, plukken zij de vruchten van de digitalisering en zijn de huidige plaatsbezoeken kwalitatiever dan tevoren.

Ook online is Acerta jouw rechterhand

Acerta zet sterk in op digitalisering om je werk als boekhouder en accountant gemakkelijker te maken. Die online partnersupport verrijken we continu. Zo krijg je meer tijd voor het werk dat écht telt.

Word partner

Deel dit artikel

Acerta_Lieven_Delzeyne

Geschreven door Lieven Delzeyne

Sales Director Acerta

Gerelateerde artikels

Maak van digitaal het nieuwe normaal in 2021
Boekhouders & Accountants

Maak van digitaal het nieuwe normaal in 2021

17 december 2020 Lieven Delzeyne

Door corona werd snel duidelijk hoe afhankelijk organisaties en ook boekhoud- en accountancykantoren zijn van technologie.

Lees meer
Digitale transformatie voor klanttevredenheid in de boekhoud- en accountancysector
Boekhouders & Accountants

Digitale transformatie voor klanttevredenheid in de boekhoud- en accountancysector

19 november 2020 Lieven Delzeyne

Coronaproof en helemaal in lijn met de digitale trend, schakelde de jaarlijkse Acerta Summit op 17 november 2020 over naar een online editie. Niet toevallig luidde het thema dit jaar ‘Digitale transformatie voor klanttevredenheid in de boekhoud- en accountancysector’.

Lees meer
Hoe ga je als boekhouder of accountant om met chronisch tijdstekort?
Boekhouders & Accountants

Hoe ga je als boekhouder of accountant om met chronisch tijdstekort?

09 november 2020 Kurt Vertenten

Chronisch tijdstekort is het knelpunt van heel wat boekhouders en accountants. Lees hier hoe je tijd kan terugwinnen.

Lees meer