Vorige

Van accountant tot partner in life

15 september 2022 Lieven Delzeyne Accountants

Ook als accountant krijg je voortdurend te maken met innovatie en verandering. Waarom moet je in deze golf meegaan en welke meerwaarde biedt het jou?  Dat was meteen ook de rode draad in de keynotes van Steven Van Belleghem & Thierry Geerts (CEO Google Belux) tijdens de Acerta Summit 2022. Wij vatten het voor je samen.

Leestijd: Later lezen?

Homo digitalis

De dag van vandaag kan je niet meer om digitalisering heen. We zitten in een digitale revolutie, die bovendien door corona nog versneld werd. Klanten beschouwen digitaal gebruiksgemak als een minimumvereiste, een basisbehoefte. Toch is er ook een keerzijde aan deze technologische vooruitgang. Na steenkool, elektriciteit, computers, bestaat deze vierde industriële revolutie vooral uit… mensen.

De ICT-revolutie, die begon in de jaren ’50 met het ontstaan van de eerste pc’s, evolueerde verder naar laptops, internet, cloud based software, … Ondertussen zitten we in de fase van Artificial Intelligence & Machine Learning. En hoewel deze begrippen vaak een negatieve bijklank hebben, en het lijkt alsof machines de wereld zouden overnemen, maken ze ons nét menselijker. Machine learning geeft ons nieuwe inzichten, die wij als mensen kunnen interpreteren en zo onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Dankzij deze nieuwe technologie kunnen mensen zich focussen op minder operationele taken, en wel op taken die een meerwaarde creëren voor de klant.

Mensen staan aan het stuur in deze vierde revolutie, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt. Want de ‘homo digitalis’, is menselijker dan ooit. Dankzij technologie zijn we meer met elkaar verbonden en daar kan je ook als organisatie je voordeel uit halen.

Laat je niet leiden door angst

Als accountant is digitalisering je beste vriend. Via nieuwe toepassingen krijg je meer inzicht in je data, historisch en voorspellend, en kan je zo meerwaarde creëren voor je klant. Klanten van vandaag verwachten immers dat hun accountant mee is met deze digitale tools. Maar hoe maak je als accountant het verschil?

Het is belangrijk om kritisch te staan tegenover welke tools je wil inzetten. Kiezen is verliezen, maar als jij je tools slim inzet om je klanten beter tegemoet te komen, dan is het vooral een win-win. Laat je in dit proces niet leiden door angst, maar omarm de mogelijkheden die deze tools bieden én die tegemoetkomen aan de specifieke noden van jouw klanten. Dit hoeven geen grote investeringen te zijn, maar kunnen kleine interventies zijn die nét dat tikkeltje meer bieden. Zo is een gebruiksvriendelijke website al een stap in de goede richting. En wat dacht je van de bereikbaarheid via Whatsapp?

Het digitale overstijgen

Door slim in te zetten op digitale tools, kom je deels toe aan de huidige customer needs. Toch zijn deze noden ook geëvolueerd.

Zo zijn autoverkopers de dag van vandaag steeds meer een ‘partner in mobility’ en is de klassieke fitness eerder een facilitator in de weg naar een gezonde levensstijl. Diezelfde weg kan je ook als accountant uitstippelen. Enerzijds biedt digitalisering je klanten een verhoogd gebruiksgemak, door het aanbieden van nieuwe tools die processen zo vlotter en gebruiksvriendelijker laten lopen. Anderzijds geeft het jou als acccountant de mogelijkheid om meer tijd vrij te maken voor je klant. Deze vrijgekomen tijd kan je besteden aan het adviseren van je klant, en maakt van jou als accountant een partner in life. Je adviseert de klant doorheen de verschillende fasen van zijn business en bent op de hoogte van zijn professionele wensen, dromen, uitdagingen, …

Kortom, je wordt een rechterhand van je klant en vaardigheden als creativiteit, passie, empathie kunnen niet door technologie ingevuld worden. Het is net door in te zetten op technologie, dat jij als accountant meer ruimte maken voor het empathische en zo de optimale adviseur worden. Want zij die erin slagen om beide aspecten te combineren, creëren de meeste waarde voor hun klanten en komen tegemoet aan alle noden. De empathische business quality is dan ook dé belangrijkste skill als accountant voor de komende jaren.

Acerta helpt je op weg

Net om tot die rol van partner in life te komen, is Acerta jouw copiloot om je te ondersteunen op de digitale snelweg.

Word partner

Deel dit artikel

Acerta_Lieven_Delzeyne

Geschreven door Lieven Delzeyne

Sales Director Acerta

Gerelateerde artikels

Dit was de Acerta Summit 2022
Accountants

Dit was de Acerta Summit 2022

23 juni 2022 Lieven Delzeyne

De wereld rondom verandert razendsnel en accountants staan middenin deze veranderingen. Daarom organiseerde Acerta voor de vierde keer de Acerta Summit, een dag vol topsprekers die zorgden voor de nodige inspiratie voor de toekomst. "We willen deze verandering immers omarmen en kozen als thema van de dag ‘The Challenge of Change’", aldus onze CEO C...

Lees meer
Accountants go digital
Accountants

Accountants go digital

13 januari 2022 Lieven Delzeyne

Uit een recente bevraging van Acerta en Antwerp Management School, blijkt dat accountants het belang van aanpassingsvermogen erkennen en ook stimuleren. Maar hoe uit zich dat in de praktijk? Hoe gaat de rol van accountant zich ontwikkelen? En hoe kunnen accountants zich klaarstomen voor de toekomst?

Lees meer
Acerta Summit 2021: lessen voor Accountants
Accountants

Acerta Summit 2021: lessen voor Accountants

19 november 2021 Lieven Delzeyne

Aanpassingsvermogen (adaptability) past bij een toekomstgerichte strategie voor elk accountantskantoor. Een strategie waarbij flexibiliteit en wendbaarheid de norm zijn, zodat accountants kunnen inspelen op een wereld in verandering. Dat was het onderwerp van onze Acerta Summit, die dit jaar virtueel plaatsvond op 16 november 2021.

Lees meer