Uit onderzoek van de UAntwerpen blijkt dat 50% van de handelaars zonder webshop in de huidige coronaperiode toch de stap heeft gezet. Een goede beslissing, want de cijfers tonen aan dat de lokale online aankopen van food en non-food in deze periode stegen met respectievelijk 110% en 66%.
- in samenwerking met bpost.
Uit het onderzoek blijken ook andere cijfers. Hoewel de webshop volgens 70% van de respondenten in de toekomst geen belangrijk verkoopkanaal zal blijven, geloven specialisten dat online winkelen ook na de huidige coronacrisis populair zal zijn. Conclusie? Er is nog heel wat werk aan de webwinkel. Want als handelaars willen inspelen op het voorgoed veranderde consumentengedrag én de concurrentie met de traditionele internetgiganten willen aangaan, zullen ze moeten inzetten op twee fronten: een professionele webshop en een efficiënte en rendabele aanpak. Daarom wilt bpost je alvast ondersteunen met een alles-in-één- oplossing voor een efficiënte webshop en 5 gouden tips om er samen een succes van te maken!
Denk na of je je volledige productaanbod of een selectie op je webshop zet en overweeg zorgvuldig welke items je een prominente plek geeft. Want producten die in je ‘fysieke’ winkel populair zijn, zijn dat niet noodzakelijk ook online. Gelukkig is het voordeel van een webshop dat je makkelijk kan testen en bijsturen. Wist je dat abonnementsformules en cadeaubonnen bijzonder goed werken online? Zo zorg je meteen voor regelmatige en directe inkomsten voor je shop!
Neem je foto’s in je eigen minifotostudio met een groot vel wit papier tegen de muur en op de grond. Denk ook aan de belichting: een plek bij het raam met natuurlijk daglicht is perfect, maar vermijd direct zonlicht want dat geeft harde schaduwen. Klaar? Aan de slag dan! Maak grote foto’s, besteed aandacht aan details en toon het product vanuit alle hoeken en in zijn context. Zorg daarbij steeds voor een professionele en uniforme uitstraling.
Denk na over een aantrekkelijke beschrijving van je product en onderstreep de voordelen. Maar geef ook technische informatie mee: kleur, afmetingen, gewicht … Wees transparant over de prijzen van het product, de levering, verschillende betaalmethodes en over je leveringsmodaliteiten. En vergeet zeker wettelijk verplichte informatie zoals je bedrijfsgegevens, je algemene voorwaarden en je cookie- en privacybeleid niet! Een tip? De meeste standaarddocumenten vind je gratis op shopitag.com.
Maak een online bezoek zo aangenaam mogelijk (ook op smartphone) en wees duidelijk over je retour- en ruilbeleid. Denk eraan dat positieve ervaringen van klanten jou positieve reviews opleveren! Nog een paar dingen om rekening mee te houden:
Geef je shop een catchy (domein)naam die nog beschikbaar is én goed scoort in Google. Test zelf alvast eens welke resultaten je naam oplevert als je hem googelt. Of omgekeerd: waar je terechtkomt als je zoekt naar jouw product. En maak reclame voor je shop met een opvallende lanceringsactie online en via sociale media!
Welke drie vragen hebben startende zelfstandigen?
Je hebt eindelijk de knoop doorgehakt, je wil de sprong wagen en starten als zelfstandige. En daar komt heel wat bij kijken! Wij bundelden de drie meestgestelde vragen uit onze Starters academie en helpen je zo op weg. Klaar om te starten?
Lees meerBijverdienen als zelfstandige na je pensioen
Vele gepensioneerden verdienen een aardig centje bij als zelfstandige. Ontdek waar je op moet letten en welke voordelen er zijn aan een zelfstandig statuut, ook op latere leeftijd.
Lees meerStarten als vrije beroeper? Dit zijn de meest populaire keuzes.
Nog nooit startten zoveel zelfstandigen in een vrij beroep als afgelopen jaar. Er zijn natuurlijk een aantal voordelen maar ook zaken waar je zeker op moet letten als je voor een vrij beroep wil gaan. Benieuwd wat de meest gekozen vrije beroepen zijn? We lijsten ze voor je op.
Lees meer