Vorige

Jouw webshop: overlevingsstrategie of duurzaam verkoopkanaal?

26 februari 2021 Starters

Uit onderzoek van de UAntwerpen blijkt dat 50% van de handelaars zonder webshop in de huidige coronaperiode toch de stap heeft gezet. Een goede beslissing, want de cijfers tonen aan dat de lokale online aankopen van food en non-food in deze periode stegen met respectievelijk 110% en 66%.
- in samenwerking met bpost

Leestijd: Later lezen?

Uit het onderzoek blijken ook andere cijfers. Hoewel de webshop volgens 70% van de respondenten in de toekomst geen belangrijk verkoopkanaal zal blijven, geloven specialisten dat online winkelen ook na de huidige coronacrisis populair zal zijn. Conclusie? Er is nog heel wat werk aan de webwinkel. Want als handelaars willen inspelen op het voorgoed veranderde consumentengedrag én de concurrentie met de traditionele internetgiganten willen aangaan, zullen ze moeten inzetten op twee fronten: een professionele webshop en een efficiënte en rendabele aanpak. Daarom wilt bpost je alvast ondersteunen met een alles-in-één- oplossing voor een efficiënte webshop en 5 gouden tips om er samen een succes van te maken!

5 tips voor een efficiënte webshop

1. Welke producten zet je in je digitale etalage?

Denk na of je je volledige productaanbod of een selectie op je webshop zet en overweeg zorgvuldig welke items je een prominente plek geeft. Want producten die in je ‘fysieke’ winkel populair zijn, zijn dat niet noodzakelijk ook online. Gelukkig is het voordeel van een webshop dat je makkelijk kan testen en bijsturen. Wist je dat abonnementsformules en cadeaubonnen bijzonder goed werken online? Zo zorg je meteen voor regelmatige en directe inkomsten voor je shop!

    2. Foto's zeggen meer dan woorden

    Neem je foto’s in je eigen minifotostudio met een groot vel wit papier tegen de muur en op de grond. Denk ook aan de belichting: een plek bij het raam met natuurlijk daglicht is perfect, maar vermijd direct zonlicht want dat geeft harde schaduwen. Klaar? Aan de slag dan! Maak grote foto’s, besteed aandacht aan details en toon het product vanuit alle hoeken en in zijn context. Zorg daarbij steeds voor een professionele en uniforme uitstraling.

    3. Maar vergeet de essentie niet

    Denk na over een aantrekkelijke beschrijving van je product en onderstreep de voordelen. Maar geef ook technische informatie mee: kleur, afmetingen, gewicht … Wees transparant over de prijzen van het product, de levering, verschillende betaalmethodes en over je leveringsmodaliteiten. En vergeet zeker wettelijk verplichte informatie zoals je bedrijfsgegevens, je algemene voorwaarden en je cookie- en privacybeleid niet! Een tip? De meeste standaarddocumenten vind je gratis op shopitag.com.

    4. Ik keer tevreden terug?

    Maak een online bezoek zo aangenaam mogelijk (ook op smartphone) en wees duidelijk over je retour- en ruilbeleid. Denk eraan dat positieve ervaringen van klanten jou positieve reviews opleveren! Nog een paar dingen om rekening mee te houden:

    • Je klanten hebben altijd 14 dagen bedenktijd.
    • Ze kunnen hun geld terugvragen, maar betalen wel de retourzending.
    • Om vragen en tijdverlies te vermijden, publiceer je best je retourbeleid op je website.

    5. Get ready for the launch

    Geef je shop een catchy (domein)naam die nog beschikbaar is én goed scoort in Google. Test zelf alvast eens welke resultaten je naam oplevert als je hem googelt. Of omgekeerd: waar je terechtkomt als je zoekt naar jouw product. En maak reclame voor je shop met een opvallende lanceringsactie online en via sociale media!

    Ondanks onze beperkte digitale skills was het een fluitje van een cent om een webshop te maken: dankzij elkezaakonline.be is een webshop runnen heel makkelijk!

    Ondanks onze beperkte digitale skills was het een fluitje van een cent om een webshop te maken: dankzij elkezaakonline.be is een webshop runnen heel makkelijk!

    Evi en Sigrid Dehauwere van 'De wereld van Alice'
    Jouw professionele webshop in slechts 30 minuten? Ontdek de oplossing van bpost!

    Jouw professionele webshop in slechts 30 minuten? Ontdek de oplossing van bpost!

    •  Een 100% Belgische alles-in-één-oplossing inclusief verzending en betaling
    • Menselijk en begrijpbaar advies op jouw maat en in jouw taal
    • 1 uur gratis videogesprek met een expert
    Surf naar elkezaakonline.be

    Deel dit artikel

    Gerelateerde artikels

    Waarom je startplan ook een vakantieplan moet hebben
    Starters

    Waarom je startplan ook een vakantieplan moet hebben

    05 juli 2022 Els Schellens

    Een lange vakantie aan het strand of in de bergen, voor de meeste startende zelfstandigen is dat niet de realiteit. Over het volledige eerste jaar nemen zelfstandigen gemiddeld 15 dagen vrij, minder dus dan het minimum van 20 wettelijke vakantiedagen van voltijdse werknemers. Nochtans is het belangrijk dat startende zelfstandigen ook voldoende ment...

    Lees meer
    Starterskorting: korting op de sociale bijdrage voor starters
    Starters

    Starterskorting: korting op de sociale bijdrage voor starters

    22 april 2022 Mieke Bruyninckx

    Sinds 1 april 2018 kan elke startende zelfstandige in hoofdberoep, voor de eerste 4 kwartalen, een beroep doen op de starterskorting voor de sociale bijdragen. Lees hier wat dat voor jou kan betekenen.

    Lees meer
    10 tips voor startende zelfstandigen
    Starters

    10 tips voor startende zelfstandigen

    30 maart 2022

    Droom jij ervan om ondernemer te worden en je eigen zaak te starten? Met deze 10 tips helpen de experten van Acerta je op weg.

    Lees meer