Vorige

Jouw webshop: overlevingsstrategie of duurzaam verkoopkanaal?

26 februari 2021 Starters

Uit onderzoek van de UAntwerpen blijkt dat 50% van de handelaars zonder webshop in de huidige coronaperiode toch de stap heeft gezet. Een goede beslissing, want de cijfers tonen aan dat de lokale online aankopen van food en non-food in deze periode stegen met respectievelijk 110% en 66%.
- in samenwerking met bpost

Leestijd: Later lezen?

Uit het onderzoek blijken ook andere cijfers. Hoewel de webshop volgens 70% van de respondenten in de toekomst geen belangrijk verkoopkanaal zal blijven, geloven specialisten dat online winkelen ook na de huidige coronacrisis populair zal zijn. Conclusie? Er is nog heel wat werk aan de webwinkel. Want als handelaars willen inspelen op het voorgoed veranderde consumentengedrag én de concurrentie met de traditionele internetgiganten willen aangaan, zullen ze moeten inzetten op twee fronten: een professionele webshop en een efficiënte en rendabele aanpak. Daarom wilt bpost je alvast ondersteunen met een alles-in-één- oplossing voor een efficiënte webshop en 5 gouden tips om er samen een succes van te maken!

5 tips voor een efficiënte webshop

1. Welke producten zet je in je digitale etalage?

Denk na of je je volledige productaanbod of een selectie op je webshop zet en overweeg zorgvuldig welke items je een prominente plek geeft. Want producten die in je ‘fysieke’ winkel populair zijn, zijn dat niet noodzakelijk ook online. Gelukkig is het voordeel van een webshop dat je makkelijk kan testen en bijsturen. Wist je dat abonnementsformules en cadeaubonnen bijzonder goed werken online? Zo zorg je meteen voor regelmatige en directe inkomsten voor je shop!

    2. Foto's zeggen meer dan woorden

    Neem je foto’s in je eigen minifotostudio met een groot vel wit papier tegen de muur en op de grond. Denk ook aan de belichting: een plek bij het raam met natuurlijk daglicht is perfect, maar vermijd direct zonlicht want dat geeft harde schaduwen. Klaar? Aan de slag dan! Maak grote foto’s, besteed aandacht aan details en toon het product vanuit alle hoeken en in zijn context. Zorg daarbij steeds voor een professionele en uniforme uitstraling.

    3. Maar vergeet de essentie niet

    Denk na over een aantrekkelijke beschrijving van je product en onderstreep de voordelen. Maar geef ook technische informatie mee: kleur, afmetingen, gewicht … Wees transparant over de prijzen van het product, de levering, verschillende betaalmethodes en over je leveringsmodaliteiten. En vergeet zeker wettelijk verplichte informatie zoals je bedrijfsgegevens, je algemene voorwaarden en je cookie- en privacybeleid niet! Een tip? De meeste standaarddocumenten vind je gratis op shopitag.com.

    4. Ik keer tevreden terug?

    Maak een online bezoek zo aangenaam mogelijk (ook op smartphone) en wees duidelijk over je retour- en ruilbeleid. Denk eraan dat positieve ervaringen van klanten jou positieve reviews opleveren! Nog een paar dingen om rekening mee te houden:

    • Je klanten hebben altijd 14 dagen bedenktijd.
    • Ze kunnen hun geld terugvragen, maar betalen wel de retourzending.
    • Om vragen en tijdverlies te vermijden, publiceer je best je retourbeleid op je website.

    5. Get ready for the launch

    Geef je shop een catchy (domein)naam die nog beschikbaar is én goed scoort in Google. Test zelf alvast eens welke resultaten je naam oplevert als je hem googelt. Of omgekeerd: waar je terechtkomt als je zoekt naar jouw product. En maak reclame voor je shop met een opvallende lanceringsactie online en via sociale media!

    Ondanks onze beperkte digitale skills was het een fluitje van een cent om een webshop te maken: dankzij elkezaakonline.be is een webshop runnen heel makkelijk!

    Ondanks onze beperkte digitale skills was het een fluitje van een cent om een webshop te maken: dankzij elkezaakonline.be is een webshop runnen heel makkelijk!

    Evi en Sigrid Dehauwere van 'De wereld van Alice'
    Jouw professionele webshop in slechts 30 minuten? Ontdek de oplossing van bpost!

    Jouw professionele webshop in slechts 30 minuten? Ontdek de oplossing van bpost!

    •  Een 100% Belgische alles-in-één-oplossing inclusief verzending en betaling
    • Menselijk en begrijpbaar advies op jouw maat en in jouw taal
    • 1 uur gratis videogesprek met een expert
    Surf naar elkezaakonline.be

    Deel dit artikel

    Gerelateerde artikels

    Een eigen zaak starten zonder kapitaal: zo vind je geld
    Starters

    Een eigen zaak starten zonder kapitaal: zo vind je geld

    09 september 2021 Pieter Bleyen

    Geen kapitaal? Geen stress! Je hoeft geen groot startkapitaal te hebben om je ondernemersdromen waar te maken. Er bestaan verschillende bronnen voor financiële steun.

    Lees meer
    Tips & tricks voor beginnende horecaondernemers
    Starters

    Tips & tricks voor beginnende horecaondernemers

    27 augustus 2021

    Een succesvolle horecazaak bereik je enkel wanneer je je goed voorbereid hebt. Stem zeker je locatie, doelgroep, het concept en de markt goed met elkaar af.

    Lees meer
    Een nieuwe locatie voor mijn bedrijf, maar moet ik gaan  kopen of huren?
    Starters

    Een nieuwe locatie voor mijn bedrijf, maar moet ik gaan kopen of huren?

    29 juli 2021

    Als ondernemer heb je al vaker voor grote keuzes gestaan, maar wanneer het aankomt op het gebouw waar je je onderneming zal vestigen, bedenk je best ook al eens of je het gebouw wenst te gaan kopen of huren. Beide opties hebben natuurlijk eigen voor- en nadelen. We bekijken samen welke optie het beste past bij jouw onderneming en jouw situatie.

    Lees meer