Vorige

3 tips om je evaluatiesysteem te upgraden

15 januari 2019 Werkgevers

Iedereen heeft nood aan feedback. Daarom hou je nog steeds functionerings-, beoordelings- of evaluatiegesprekken. Waarschijnlijk staan er op dit moment al enkele van die gesprekken in je agenda. Durf je op die momenten wel eens terugvallen op een traditionele routine? Een 1-op-1 terugblik op het voorbije jaar die resulteert in ontwikkelpunten voor het komende jaar? Dat is best jammer, want een evaluatiegesprek hoeft helemaal geen verplicht nummertje te zijn. Integendeel, als je toch tijd en energie in die jaarlijkse feedbackmomenten steekt, kan je er even goed het beste uit halen. Hoog tijd dus om je traditionele evaluatiegesprekken te upgraden met deze 3 tips.

Leestijd: Later lezen?

1. Continue in plaats van jaarlijkse feedback

28% van de managers geeft pas applaus of kritiek op het jaarlijks functioneringsgesprek. In de snel evoluerende omgeving van vandaag klinkt dit een beetje als vijgen na Pasen. En dat is het ook. Medewerkers verwachten tegenwoordig continu feedback op hun functioneren. En daar kan je hen nauwelijks ongelijk in geven. Want dankzij jouw feedback winnen ze informatie in over hun eigen performance én leren ze bij. Dat maakt niet alleen jouw medewerkers, maar ook jouw organisatie wendbaar. Permanente evaluatie met een focus naar de toekomst, is zonder twijfel veel effectiever dan 1 keer per jaar een groot ‘examen’ te organiseren.

2. Talenten in plaats van verbeterpunten

Waarom zou je kwaliteitsvolle medewerkers demotiveren door te blijven hameren op hun verbeterpunten? 95% van de werkgevers wil dat de werknemer met meer positieve energie het functioneringsgesprek verlaat dan bij het binnenkomen. Maar dat bereik je niet door hun zwakke punten te benadrukken.  Focus liever op de sterktes, talenten en passies van je medewerkers. Wanneer zijn zij op hun best? Dat kom je te weten via constructieve dialogen en open communicatie. Begeef je tussen je medewerkers en praat met hen. Ga op zoek naar de raakvlakken tussen hen en jouw organisatie. De drijfveren en talenten van je medewerkers aanspreken én optimaal inzetten, leidt tot meer motivatie, engagement en betere resultaten.

3. Zachte in plaats van harde kant

Werknemers zijn veeleisender en kritischer dan ooit tevoren. De heersende arbeidskrapte speelt daarin uiteraard een grote rol. De kritische werknemer beschikt vandaag over een verlanglijstje met competenties die een leidinggevende moet bezitten. Bovenaan staan o.a.: leiden en coachen, verantwoordelijkheid nemen, communicatief zijn, teamwerk stimuleren, problemen oplossen, beslissingen durven nemen en organiseren. Kom je medewerkers daarom wat tegemoet en stel hen de vraag wat jíj kan betekenen opdat ze zich maximaal op hun talenten kunnen inzetten. Wat hebben ze nodig om de beste versie van zichzelf te zijn? Wat zijn hun ‘succesvoorwaarden’? Toon je bereidheid om te groeien als werkgever door open te staan voor wat je anders of beter kan doen. Je medewerkers zullen het zeker appreciëren om je ook eens van je zachtere kant te zien.

Me@MyBest© helpt je een talentgerichte performance management cyclus op te zetten die energie geeft en motiverend werkt.

Meer weten?

Contacteer ons op het nummer 016 24 53 24 of per email.

Per email

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Waarom een diversiteitsbeleid een must is

25 maart 2024
Sabine Goossens

Onze samenleving wordt steeds meer divers, dus ook onze werkvloer. Inzetten op diversiteit en inclusie is een win-win voor bedrijven, want het zet je op de kaart als maatschappelijk verantwoorde werkgever en je kan breder gaan rekruteren waardoor er meer kans is op het vinden van nieuwe, onontgonnen talenten.

Lees meer
Werkgevers

Individueel opleidingsrecht en opleidingsplannen

01 februari 2024
Annelies Baelus

De Arbeidsdeal, opleidingsplannen en individuele opleidingsdagen voor werknemers. Wat moeten bedrijven nu precies allemaal in orde brengen en hoe pakken ze dit concreet aan?

Lees meer
Werkgevers

Aanwerven van (nieuw) talent: hoe pak je dat aan?

18 januari 2024
Kate Hansen

Kmo’s zijn voorzichtiger om bijkomend personeel aan te werven. Toch zijn er andere manieren om het juiste talent te vinden en in te zetten in tijden van arbeidskrapte.

Lees meer