Vorige

3 tips om je evaluatiesysteem te upgraden

15 januari 2019 Werkgevers

Iedereen heeft nood aan feedback. Daarom hou je nog steeds functionerings-, beoordelings- of evaluatiegesprekken. Waarschijnlijk staan er op dit moment al enkele van die gesprekken in je agenda. Durf je op die momenten wel eens terugvallen op een traditionele routine? Een 1-op-1 terugblik op het voorbije jaar die resulteert in ontwikkelpunten voor het komende jaar? Dat is best jammer, want een evaluatiegesprek hoeft helemaal geen verplicht nummertje te zijn. Integendeel, als je toch tijd en energie in die jaarlijkse feedbackmomenten steekt, kan je er even goed het beste uit halen. Hoog tijd dus om je traditionele evaluatiegesprekken te upgraden met deze 3 tips.

Leestijd: Later lezen?

1. Continue in plaats van jaarlijkse feedback

28% van de managers geeft pas applaus of kritiek op het jaarlijks functioneringsgesprek. In de snel evoluerende omgeving van vandaag klinkt dit een beetje als vijgen na Pasen. En dat is het ook. Medewerkers verwachten tegenwoordig continu feedback op hun functioneren. En daar kan je hen nauwelijks ongelijk in geven. Want dankzij jouw feedback winnen ze informatie in over hun eigen performance én leren ze bij. Dat maakt niet alleen jouw medewerkers, maar ook jouw organisatie wendbaar. Permanente evaluatie met een focus naar de toekomst, is zonder twijfel veel effectiever dan 1 keer per jaar een groot ‘examen’ te organiseren.

2. Talenten in plaats van verbeterpunten

Waarom zou je kwaliteitsvolle medewerkers demotiveren door te blijven hameren op hun verbeterpunten? 95% van de werkgevers wil dat de werknemer met meer positieve energie het functioneringsgesprek verlaat dan bij het binnenkomen. Maar dat bereik je niet door hun zwakke punten te benadrukken.  Focus liever op de sterktes, talenten en passies van je medewerkers. Wanneer zijn zij op hun best? Dat kom je te weten via constructieve dialogen en open communicatie. Begeef je tussen je medewerkers en praat met hen. Ga op zoek naar de raakvlakken tussen hen en jouw organisatie. De drijfveren en talenten van je medewerkers aanspreken én optimaal inzetten, leidt tot meer motivatie, engagement en betere resultaten.

3. Zachte in plaats van harde kant

Werknemers zijn veeleisender en kritischer dan ooit tevoren. De heersende arbeidskrapte speelt daarin uiteraard een grote rol. De kritische werknemer beschikt vandaag over een verlanglijstje met competenties die een leidinggevende moet bezitten. Bovenaan staan o.a.: leiden en coachen, verantwoordelijkheid nemen, communicatief zijn, teamwerk stimuleren, problemen oplossen, beslissingen durven nemen en organiseren. Kom je medewerkers daarom wat tegemoet en stel hen de vraag wat jíj kan betekenen opdat ze zich maximaal op hun talenten kunnen inzetten. Wat hebben ze nodig om de beste versie van zichzelf te zijn? Wat zijn hun ‘succesvoorwaarden’? Toon je bereidheid om te groeien als werkgever door open te staan voor wat je anders of beter kan doen. Je medewerkers zullen het zeker appreciëren om je ook eens van je zachtere kant te zien.

Me@MyBest© helpt je een talentgerichte performance management cyclus op te zetten die energie geeft en motiverend werkt.

Meer weten?

Contacteer ons op het nummer 016 24 53 24 of per email.

Per email

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Acerta Podcast: laat je inspireren tot een stevig hr-beleid
Werkgevers

Acerta Podcast: laat je inspireren tot een stevig hr-beleid

19 april 2021

Op zoek naar een hr-podcast die je blik verruimt, toekomstgericht is en gebaseerd op feiten? Zoek niet verder, want je hebt het gevonden: met de Acerta Podcast schaaf je al luisterend je kennis bij. Waar en wanneer je maar wil.

Lees meer
Vlaams Parlement breidt antidiscriminatiebepalingen uit
Werkgevers

Vlaams Parlement breidt antidiscriminatiebepalingen uit

09 april 2021 Miet Vanhegen

Op 9 april 2021 trad het decreet dat de Vlaamse antidiscriminatiebepalingen voor een evenredige participatie op de arbeidsmarkt uitbreidt, in werking.

Lees meer
Welzijn van medewerkers verhogen in tijden van thuiswerk
Werkgevers

Welzijn van medewerkers verhogen in tijden van thuiswerk

23 maart 2021 Heleen De Wyngaert

Organisaties beschouwen ‘welzijn’ niet langer als een verplicht nummertje, maar als een belangrijke voorwaarde om hun medewerkers lang en gelukkig aan het werk te houden.

Lees meer