Vorige

Afscheid van je werknemers is niet altijd definitief

28 mei 2020 Magda Duerinckx Werkgevers

Een goed afscheid verzacht de pijn. Ook op de werkvloer. Uit een bevraging van Acerta bij meer dan 1.000 werknemers blijkt dat mensen het enorm waarderen als er goed afscheid wordt genomen, wanneer de wegen tussen werkgever en werknemer onvermijdelijk scheiden. En wanneer dat gebeurt, overweegt meer dan de helft zelfs een terugkeer naar hun vroegere werkgever.

Leestijd: Later lezen?

Wat als het toch niet anders kan?

De meer dan één miljoen tijdelijke werklozen in ons land maken duidelijk dat in tal van bedrijven de activiteiten op een laag pitje staan. Mogelijks zullen een aantal werkgevers de komende maanden dan ook - ongewild, maar uit noodzaak - tot ontslagen moeten overgaan.

Het is nooit fijn wanneer je mensen moet laten gaan. Je investeert immers zo veel tijd en moeite in het zorgvuldig selecteren en binnenhalen van talentvolle medewerkers. Maar het afscheid hoeft niet definitief te zijn: meer dan een kwart van de ontslagen werknemers (27%) staat open voor een terugkeer naar hun ex-werkgever. Houd je als werkgever een goed contact met je ex-medewerkers? Dan overweegt 54,6% om ooit terug te keren. Wanneer een ex-werknemer terugkeert naar jou, noemen we dit boomerang recruitment.

Bereid het exitgesprek goed voor

Moet je je medewerkers slecht nieuws brengen? Kom dan meteen to-the-point, maar vang hen ook zo goed mogelijk op. En blijf hen ook in de periode nadien nauwgezet opvolgen. Als de arbeidskrapte zich in de toekomst weer laat voelen, is dat geen overbodige luxe.

Wil je als bedrijf een zo goed mogelijke indruk nalaten, zorg er dan voor dat alle praktische zaken voor het vertrek vlot en correct afgehandeld worden. Maak daarnaast ook tijd voor een openhartig exitgesprek. Zo’n exitgesprek is de uitgelezen kans om nogmaals je waardering voor de ontslagen medewerkers te uiten en om feedback over je organisatie te krijgen.

Uit onze resultaten blijkt dat amper 41% van de ontslagen werknemers een exitgesprek krijgt. Daarvan had iets meer dan de helft (51%) het gevoel tijdens dat gesprek feedback te kunnen geven over hoe ze hun werkgever ervaren hadden. Een derde had het gevoel dat er ook daadwerkelijk iets met die feedback zou gebeuren.

Offboarding is even belangrijk als onboarding

Met een goede exitstrategie voorkom je dat je ex-werknemers met een heleboel frustraties blijven zitten. Tegelijk opent degelijke offboarding nieuwe mogelijkheden voor de toekomst. Steek dus evenveel moeite in hun vertrek als in hun aanwerving.

Wellicht is de ontslagmededeling niet de beste timing is om naar feedback over je organisatie te vragen. Doe dat dan zeker op een later tijdstip. Check regelmatig hoe het met je ex-werknemers gaat, en of ze hulp kunnen gebruiken. Schrijf een aanbeveling, bijvoorbeeld op LinkedIn, zodat je hen kan helpen in hun zoektocht naar een nieuwe job. Creëer een positieve vibe die van je ex-werknemers ambassadeurs voor je organisatie maken.

Het ontslag hoeft niet de laatste fase van de employee journey te zijn. Je weet nooit dat jullie elkaar op een bepaald moment weer nodig zullen hebben. Heb je het offboarding-proces goed aangepakt, dan wil meer dan de helft van je ex-werknemers weer aan boord komen.

Advies bij ontslag

Hoe je zo'n offboardingsbeleid opzet, leer je tijdens de online opleiding: Ontslag: van exitgesprek naar offboarding programma. Raadpleeg ook ons relance-aanbod om je personeelskosten onder controle te houden en om te besparen.

Opleiding offboarding Bespaar

Deel dit artikel

Acerta_Magda_Duerinckx.png

Geschreven door Magda Duerinckx

Managing Consultant Talent Center

Gerelateerde artikels

Gelijkstelling tijdelijke werkloosheid corona voor vakantie: compensatie voor werkgevers
Werkgevers

Gelijkstelling tijdelijke werkloosheid corona voor vakantie: compensatie voor werkgevers

25 november 2020 Marijke Beelen

Werkgevers kunnen rekenen op een compensatie voor de gelijkstelling van tijdelijke werkloosheid wegens corona voor jaarlijkse vakantie. Moet je als werkgever een aanvraag doen voor die compensatie? Hoe groot is het bedrag van de compensatie?

Lees meer
Controle op naleving preventieve maatregelen COVID-19 wordt repressief
Werkgevers

Controle op naleving preventieve maatregelen COVID-19 wordt repressief

20 november 2020 Amandine Boseret

Mogen de deuren van jouw onderneming gewoon openblijven? Dan zijn er alsnog enkele maatregelen die je moet naleven. Doe je dat niet, riskeer je fikse boetes en misschien zelfs een gevangenisstraf.

Lees meer
Zorgpersoneel krijgt extra ondersteuning
Werkgevers

Zorgpersoneel krijgt extra ondersteuning

12 november 2020 Ellen Van Grunderbeek

Vorige week heeft de federale regering een reeks nieuwe steunmaatregelen aangekondigd, waaronder verschillende maatregelen voor de zorgsector. Over welke steunmaatregelen gaat het precies? En wie heeft er recht op?

Lees meer