Vorige

Elektrische bedrijfswagen breekt (voorlopig) nog niet door

10 januari 2020 Olivier Marcq Werkgevers

Op 10 januari opent het autosalon weer zijn deuren. Het ideale moment om onderzoek te doen naar onze bedrijfswagens. Acerta verzamelde de gegevens van zo’n 45.000 bedrijven. In deze blog staan we stil bij de belangrijkste resultaten. Wint de elektrische bedrijfswagen aan populariteit en wat met de vele dieselwagens?

Leestijd: Later lezen?
Diesel verliest zijn monopolie

In 2014 reden 96 % van alle bedrijfswagens op diesel. In 2019 is dit teruggezakt naar net geen 80 %. Vooral de benzinewagen haalt zijn voordeel uit deze daling. Vijf jaar geleden was het aandeel bedrijfswagens dat op benzine rijdt 3,5 % van het totaal. In 2019 steeg het aandeel naar 19 % van alle bedrijfswagens.

Aandeel elektrische wagens blijft klein

Tegenover vijf jaar geleden is er een vervijfvoudiging van het aantal elektrische bedrijfswagens. Let wel, het aandeel blijft klein. Slechts 0,6 % van alle bedrijfswagens rijdt vandaag de dag elektrisch. Opmerkelijk is dat bedrijfsleiders iets vaker elektrisch rijden dan medewerkers. Zo’n 3 % van alle bedrijfsleiders kiest voor een elektrische wagen.

Elektrische wagens zijn nog te duur

De verklaring voor het kleine aandeel elektrische bedrijfswagens is logisch: de prijs. De meeste bedrijfswagens zijn middelgrote auto’s en deze categorie zit nog altijd in het dure segment. Hierdoor past een elektrische wagen vaak niet in het mobiliteitsbudget van medewerkers. Het is dus afwachten tot de komst van het aangekondigde middensegment voor een echte doorbraak van de elektrische wagen.

De omkadering van elektrische wagens

Naast de prijs is de omkadering van elektrische wagens nog een belangrijk pijnpunt. Zo zullen er meer laadpalen beschikbaar moeten zijn en moeten er afspraken gemaakt worden over hoe het thuis opladen van de wagen verrekend wordt.

Nieuwe fiscaliteit rond bedrijfswagens

Sinds dit jaar is er een nieuwe regeling voor de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost. De fiscale aftrekbaarheid is gekoppeld aan CO2-uitstoot. Hierdoor zakt de fiscale aftrekbaarheid van zeer vervuilende auto’s tot 40 %. De fiscale stimulans voor elektrische wagens neemt op deze manier dus verder toe.

Wil jij meer elektrische auto’s in je wagenpark?

Stel samen met Acerta een mobiliteitsplan op.

Stappenplan

Deel dit artikel

Olivier Marcq

Geschreven door Olivier Marcq

Jurist bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgeverstussenkomst bus, tram en metro vanaf de eerste kilometer
Werkgevers

Werkgeverstussenkomst bus, tram en metro vanaf de eerste kilometer

23 juni 2020 Annelies Bries

Vanaf 1 juli 2020 is de werkgever verplicht tussen te komen in de kosten voor de woon-werkverplaatsingen met de bus, tram, metro of waterbus vanaf de eerste kilometer.

Lees meer
Resultaten Talent Pulse: Van jobmobiliteit naar job-immobiliteit
Werkgevers

Resultaten Talent Pulse: Van jobmobiliteit naar job-immobiliteit

21 april 2020

De tiende verjaardag van Acerta’s Talent Pulse, onze jaarlijkse werknemersbevraging, werd er ééntje om nooit te vergeten. Niet alleen omdat het onderzoek dit jaar in volle coronalockdown viel, maar ook omdat deze crisis een duidelijke impact op de resultaten.

Lees meer
Woon-werkverkeer: een stand van zaken
Werkgevers

Woon-werkverkeer: een stand van zaken

05 maart 2020 Glenn van Oevelen

Hoe zit het met het woon-werkverkeer in België? Naar jaarlijkse gewoonte heeft Acerta via de mobiliteitsbarometer gepolst naar de manier waarop Belgische werknemers zich verplaatsen.

Lees meer