Vorige

Elektrische bedrijfswagen breekt (voorlopig) nog niet door

10 januari 2020 Olivier Marcq Werkgevers

Op 10 januari opent het autosalon weer zijn deuren. Het ideale moment om onderzoek te doen naar onze bedrijfswagens. Acerta verzamelde de gegevens van zo’n 45.000 bedrijven. In deze blog staan we stil bij de belangrijkste resultaten. Wint de elektrische bedrijfswagen aan populariteit en wat met de vele dieselwagens?

Leestijd: Later lezen?
Diesel verliest zijn monopolie

In 2014 reden 96 % van alle bedrijfswagens op diesel. In 2019 is dit teruggezakt naar net geen 80 %. Vooral de benzinewagen haalt zijn voordeel uit deze daling. Vijf jaar geleden was het aandeel bedrijfswagens dat op benzine rijdt 3,5 % van het totaal. In 2019 steeg het aandeel naar 19 % van alle bedrijfswagens.

Aandeel elektrische wagens blijft klein

Tegenover vijf jaar geleden is er een vervijfvoudiging van het aantal elektrische bedrijfswagens. Let wel, het aandeel blijft klein. Slechts 0,6 % van alle bedrijfswagens rijdt vandaag de dag elektrisch. Opmerkelijk is dat bedrijfsleiders iets vaker elektrisch rijden dan medewerkers. Zo’n 3 % van alle bedrijfsleiders kiest voor een elektrische wagen.

Elektrische wagens zijn nog te duur

De verklaring voor het kleine aandeel elektrische bedrijfswagens is logisch: de prijs. De meeste bedrijfswagens zijn middelgrote auto’s en deze categorie zit nog altijd in het dure segment. Hierdoor past een elektrische wagen vaak niet in het mobiliteitsbudget van medewerkers. Het is dus afwachten tot de komst van het aangekondigde middensegment voor een echte doorbraak van de elektrische wagen.

De omkadering van elektrische wagens

Naast de prijs is de omkadering van elektrische wagens nog een belangrijk pijnpunt. Zo zullen er meer laadpalen beschikbaar moeten zijn en moeten er afspraken gemaakt worden over hoe het thuis opladen van de wagen verrekend wordt.

Nieuwe fiscaliteit rond bedrijfswagens

Sinds dit jaar is er een nieuwe regeling voor de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost. De fiscale aftrekbaarheid is gekoppeld aan CO2-uitstoot. Hierdoor zakt de fiscale aftrekbaarheid van zeer vervuilende auto’s tot 40 %. De fiscale stimulans voor elektrische wagens neemt op deze manier dus verder toe.

Wil jij meer elektrische auto’s in je wagenpark?

Stel samen met Acerta een mobiliteitsplan op.

Stappenplan

Deel dit artikel

Olivier Marcq

Geschreven door Olivier Marcq

Jurist bij Acerta

Gerelateerde artikels

Federale regering lanceert BE CYCLIST
Werkgevers

Federale regering lanceert BE CYCLIST

01 oktober 2021 Ellen Van Grunderbeek

De federale regering lanceerde BE CYCLIST, een actieplan om de fiets te promoten als duurzame en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing. Aangezien het woon-werkverkeer een groot deel van de verplaatsingen vertegenwoordigt, zijn er ook maatregelen die op organisaties een impact hebben.

Lees meer
Twee trends die duurzame mobiliteit zullen stimuleren bij bedrijven
Werkgevers

Twee trends die duurzame mobiliteit zullen stimuleren bij bedrijven

08 september 2021 Charlotte Thijs

Hoe zal de mobiliteit er in de toekomst uitzien? Acerta licht twee trends toe die zullen helpen om duurzame mobiliteit vorm te geven de komende jaren.

Lees meer
Moeten mijn medewerkers een groene bedrijfswagen kiezen?
Werkgevers

Moeten mijn medewerkers een groene bedrijfswagen kiezen?

17 augustus 2021 Hilde Vanbergen

Het antwoord op al jouw vragen over groene bedrijfswagens en andere personeelszaken vind je nu snel een eenvoudig in Trefzeker, het online platform van Acerta.

Lees meer