Vorige

Er is nog talent op de arbeidsmarkt!

02 augustus 2019 Werkgevers

Tegenwoordig is het aantrekken van nieuw talent soms moeilijker dan het aantrekken van nieuwe klanten. Behoor jij tot de 7 op 10 werkgevers die last ondervindt van de arbeidskrapte? Steeds meer werkgevers krijgen openstaande vacatures minder snel of zelfs helemaal niet ingevuld. De ‘war for talent’ vereist een creatieve rekruteringsstrategie. Op allerlei manieren proberen werkgevers nieuwe werkkrachten binnen te halen en te houden. En toch, er loopt heus nog talent rond op de arbeidsmarkt.

Leestijd: Later lezen?

Vind de ‘onvindbare’ profielen

Ja hoor, er zijn nog onaangeroerde talentvijvers om in te vissen. Naast werklozen, zit er nog potentieel bij deeltijders, niet-werkzoekenden die dicht bij de arbeidsmarkt staan, mensen met een beperking of aandoening, studenten die na het behalen van hun diploma op de arbeidsmarkt zullen terechtkomen en werkzoekenden of werklozen die tijdelijk niet aan de slag kunnen omdat ze, bijvoorbeeld, geen opvang voor hun kinderen vinden.

Klinkt niet meteen als een perfect match? Probeer toch maar eens verder te kijken dan de 100 %-matchende profielen die je toch moeilijk of (haast) niet vindt. Want het beste profiel kan je zelf ‘creëren”, via een uitgebreid opleidingsaanbod. Je ‘kweekt’ daarmee talent dat zich nieuwe vaardigheden eigen maakt. En het aanbieden van opleidingen is bovendien goed voor jouw bedrijfsimago.

Rekruteer complementair

De selectiefase is een eerste matching tussen wederzijdse verwachtingen, maar er zit ook wel wat rek op. Zo zijn de competenties waarover een medewerker moet beschikken, best niet te eng gedefinieerd. Want taken veranderen en kennis veroudert pijlsnel. Wees dus open en creatief en vertrek van het individu dat voor je zit. Over welke talenten beschikt die kandidaat? In welke mate zijn die complementair aan wat je al ‘in huis’ hebt? Zo vul je op de best mogelijke manier de noden van het huidige team en van de organisatie in.

Begin onboarding met preboarding

De kost om een medewerker te rekruteren kan hoog oplopen, afhankelijk van de rol en ervaring van de kandidaat. En 1 op 4 arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur wordt al binnen het jaar beëindigd, in ruim 60 % van de gevallen door de werknemer. Dan schort er iets aan de manier waarop bedrijven omgaan met nieuw talent.

Het volstaat niet om talent binnen te halen. Na de selectieprocedure moet je een nieuwe medewerker ook inwerken. Dat begint al vóór de effectieve opstart, vandaar: preboarding. Onboarding begint zodra het nieuwe talent op de werkvloer aankomt. Het preboarding- en onboardingprogramma - de ideale duurtijd is minstens een jaar - informeert en engageert de nieuwe medewerker op alle vlakken, gaande van administratie tot het leren kennen van de collega’s en de bedrijfscultuur. Jouw winst: hij/zij zal zich vlotter in het nieuwe team integreren en sneller productief zijn.

Wil je graag meer leren over talentontwikkeling?

Wil je graag meer leren over talentontwikkeling?

Lees dan snel onze whitepaper en krijg handvaten om van je talentontwikkelingsbeleid een succes te maken. 

Lees de whitepaper

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Acerta Podcast: laat je inspireren tot een stevig hr-beleid
Werkgevers

Acerta Podcast: laat je inspireren tot een stevig hr-beleid

19 april 2021

Op zoek naar een hr-podcast die je blik verruimt, toekomstgericht is en gebaseerd op feiten? Zoek niet verder, want je hebt het gevonden: met de Acerta Podcast schaaf je al luisterend je kennis bij. Waar en wanneer je maar wil.

Lees meer
Vlaams Parlement breidt antidiscriminatiebepalingen uit
Werkgevers

Vlaams Parlement breidt antidiscriminatiebepalingen uit

09 april 2021 Miet Vanhegen

Op 9 april 2021 trad het decreet dat de Vlaamse antidiscriminatiebepalingen voor een evenredige participatie op de arbeidsmarkt uitbreidt, in werking.

Lees meer
Welzijn van medewerkers verhogen in tijden van thuiswerk
Werkgevers

Welzijn van medewerkers verhogen in tijden van thuiswerk

23 maart 2021 Heleen De Wyngaert

Organisaties beschouwen ‘welzijn’ niet langer als een verplicht nummertje, maar als een belangrijke voorwaarde om hun medewerkers lang en gelukkig aan het werk te houden.

Lees meer