Vorige

Met de fiets naar het werk? Een fietsvergoeding loont!

19 september 2019 Kaatje Verloes Werkgevers

19 september is de ‘ikfietsnaarhetwerk’-dag. De bedoeling is om op deze dag zoveel mogelijk werknemers op de fiets te krijgen. Uit onderzoek van Acerta blijkt dat al heel wat werknemers regelmatig naar het werk fietsen. Hoog tijd om als werkgever even stil te staan bij de fietsvergoeding.

Leestijd: Later lezen?

Wat is een fietsvergoeding?

De fietsvergoeding is een vergoeding die je je werknemer kan toekennen wanneer hij of zij de fiets neemt om naar het werk te gaan. Het bedrag van de vergoeding hangt af van het aantal kilometers dat je werknemer aflegt. De fietsvergoeding is tot een bepaald plafond vrijgesteld van belastingen en sociale zekerheidsbijdragen. Het bedrag van de maximaal vrijgestelde fietsvergoeding steeg vanaf 1 januari 2019 naar 0,24 euro per kilometer.

Moet je aan elke fietsende werknemer de fietsvergoeding betalen?

In principe is er geen algemene verplichting om een fietsvergoeding te betalen, behalve als er in je sector een cao werd gesloten Het is ook mogelijk om de fietsvergoeding vrijwillig toe te kennen door hierover op ondernemingsvlak een overeenkomst te sluiten. 

Is de fietsvergoeding voor elke werknemer 0,24 euro?

Is er in je sector geen verplichting opgelegd om een fietsvergoeding toe te kennen, dan kan je op ondernemingsvlak een overeenkomst sluiten waarin je het bedrag ervan vastlegt en dit al dan niet koppelt aan het maximaal vrijgestelde bedrag. Wanneer het maximaal vrijgestelde bedrag dan opnieuw stijgt, zal je ook meer moeten betalen. Is er geen verplichting of geen koppeling aan het maximaal vrijgestelde bedrag, dan kan je het bedrag zelf bepalen.

Waarom een fietsvergoeding betalen?

De fietsvergoeding is een financieel extraatje dat je werknemers kan overtuigen om de fiets te nemen. Zo draag je bij tot het milieu (alweer een auto minder) én investeer je in de gezondheid van je medewerkers (bewegen is gezond). Bovendien kan het bedrag dat je werknemers via een fietsvergoeding krijgen best hoog zijn. Dankzij de komst van de e-(bedrijfs)fietsen wordt de gemiddelde woon-werkafstand die met de fiets afgelegd wordt steeds groter. Dus ook het bedrag van de fietsvergoeding wordt groter. Wanneer je medewerker 20 kilometer heen-en-terug fietst aan een fietsvergoeding van 0,24 euro, dan heeft hij 960 euro op jaarbasis. Dat is toch mooi meegenomen!

Fietsvergoeding per afstand

Fietsvergoeding in PC 200

In PC 200 (Aanvullend paritair comité voor de bedienden), bestaat er momenteel geen specifieke fietsvergoeding. De fiets moet wel beschouwd worden als een privévervoermiddel en moet dan ook volgens deze regels betaald worden (zie 20.8. van de sectorale gids in Trefzeker voor meer informatie). Uiteraard kan je op ondernemingsvlak een uniforme fietsvergoeding toekennen van maximaal 0,24 euro per afgelegde kilometer.

Let op! Vanaf 1 juli 2020 wordt de fietsvergoeding verplicht wanneer je tot PC 200 behoort. De fietsvergoeding is vastgesteld op 0,10 euro per effectief met de fiets afgelegde kilometer, met een maximum van 4 euro per arbeidsdag (max. 40 km heen en terug). De fietsvergoeding is vanaf dan niet cumuleerbaar met andere tussenkomsten op het woonwerktraject, met uitzondering van de tussenkomst in het openbaar vervoer.

Deel dit artikel

Kaatje Verloes

Geschreven door Kaatje Verloes

juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Lokale besturen kunnen fiets leasen via cafetariaplan
Werkgevers

Lokale besturen kunnen fiets leasen via cafetariaplan

21 april 2021 Dirk Neefs

Lokale besturen kunnen nu ook een fiets leasen via een cafetariaplan. De Vlaamse Regering creëerde die mogelijkheid via een publicatie in het Belgisch Staatsblad. Je leest er hier meer over.

Lees meer
Het nieuwe ‘normaal’ met het mobiliteitsbudget ?
Werkgevers

Het nieuwe ‘normaal’ met het mobiliteitsbudget ?

11 maart 2021 Karolien Van Herpe

Het mobiliteitsbudget bestaat al twee jaar, maar is nog steeds (onbekend en) onbemind. Volgens onderzoek van Acerta, heeft slechts 0,15 % van de medewerkers die aanspraak maken op een bedrijfswagen, gekozen voor een mobiliteitsbudget. Toch kan het mobiliteitsbudget zijn twee kaarsjes uitblazen met een hoopvolle zucht.

Lees meer
Woon-werkverkeer in tijden van thuiswerk
Werkgevers

Woon-werkverkeer in tijden van thuiswerk

25 februari 2021 Charlotte Thijs

Hoe verging het ons woon-werkverkeer in coronajaar 2020? De vijfde editie van Acerta’s jaarlijkse mobiliteitsbarometer toont hoe Belgische werknemers zich naar het werk verplaatsten, als ze zich naar het werk verplaatsten.

Lees meer