Vorige

Met de fiets naar het werk? Een fietsvergoeding loont!

19 september 2019 Kaatje Verloes Werkgevers

19 september is de ‘ikfietsnaarhetwerk’-dag. De bedoeling is om op deze dag zoveel mogelijk werknemers op de fiets te krijgen. Uit onderzoek van Acerta blijkt dat al heel wat werknemers regelmatig naar het werk fietsen. Hoog tijd om als werkgever even stil te staan bij de fietsvergoeding.

Leestijd: Later lezen?

Wat is een fietsvergoeding?

De fietsvergoeding is een vergoeding die je je werknemer kan toekennen wanneer hij of zij de fiets neemt om naar het werk te gaan. Het bedrag van de vergoeding hangt af van het aantal kilometers dat je werknemer aflegt. De fietsvergoeding is tot een bepaald plafond vrijgesteld van belastingen en sociale zekerheidsbijdragen. Het bedrag van de maximaal vrijgestelde fietsvergoeding steeg vanaf 1 januari 2019 naar 0,24 euro per kilometer.

Moet je aan elke fietsende werknemer de fietsvergoeding betalen?

In principe is er geen algemene verplichting om een fietsvergoeding te betalen, behalve als er in je sector een cao werd gesloten Het is ook mogelijk om de fietsvergoeding vrijwillig toe te kennen door hierover op ondernemingsvlak een overeenkomst te sluiten. 

Is de fietsvergoeding voor elke werknemer 0,24 euro?

Is er in je sector geen verplichting opgelegd om een fietsvergoeding toe te kennen, dan kan je op ondernemingsvlak een overeenkomst sluiten waarin je het bedrag ervan vastlegt en dit al dan niet koppelt aan het maximaal vrijgestelde bedrag. Wanneer het maximaal vrijgestelde bedrag dan opnieuw stijgt, zal je ook meer moeten betalen. Is er geen verplichting of geen koppeling aan het maximaal vrijgestelde bedrag, dan kan je het bedrag zelf bepalen.

Waarom een fietsvergoeding betalen?

De fietsvergoeding is een financieel extraatje dat je werknemers kan overtuigen om de fiets te nemen. Zo draag je bij tot het milieu (alweer een auto minder) én investeer je in de gezondheid van je medewerkers (bewegen is gezond). Bovendien kan het bedrag dat je werknemers via een fietsvergoeding krijgen best hoog zijn. Dankzij de komst van de e-(bedrijfs)fietsen wordt de gemiddelde woon-werkafstand die met de fiets afgelegd wordt steeds groter. Dus ook het bedrag van de fietsvergoeding wordt groter. Wanneer je medewerker 20 kilometer heen-en-terug fietst aan een fietsvergoeding van 0,24 euro, dan heeft hij 960 euro op jaarbasis. Dat is toch mooi meegenomen!

Fietsvergoeding per afstand

Fietsvergoeding in PC 200

In PC 200 (Aanvullend paritair comité voor de bedienden), bestaat er momenteel geen specifieke fietsvergoeding. De fiets moet wel beschouwd worden als een privévervoermiddel en moet dan ook volgens deze regels betaald worden (zie 20.8. van de sectorale gids in Trefzeker voor meer informatie). Uiteraard kan je op ondernemingsvlak een uniforme fietsvergoeding toekennen van maximaal 0,24 euro per afgelegde kilometer.

Let op! Vanaf 1 juli 2020 wordt de fietsvergoeding verplicht wanneer je tot PC 200 behoort. De fietsvergoeding is vastgesteld op 0,10 euro per effectief met de fiets afgelegde kilometer, met een maximum van 4 euro per arbeidsdag (max. 40 km heen en terug). De fietsvergoeding is vanaf dan niet cumuleerbaar met andere tussenkomsten op het woonwerktraject, met uitzondering van de tussenkomst in het openbaar vervoer.

Deel dit artikel

Kaatje Verloes

Geschreven door Kaatje Verloes

juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Woon-werkverkeer: een stand van zaken
Werkgevers

Woon-werkverkeer: een stand van zaken

05 maart 2020 Glenn van Oevelen

Hoe zit het met het woon-werkverkeer in België? Naar jaarlijkse gewoonte heeft Acerta via de mobiliteitsbarometer gepolst naar de manier waarop Belgische werknemers zich verplaatsen.

Lees meer
Moet het mobiliteitsbudget nog op dreef komen?
Werkgevers

Moet het mobiliteitsbudget nog op dreef komen?

21 januari 2020 Annelies Baelus

Het Belgische fileleed is beroemd en berucht. Om daar iets aan te doen, werkte de federale regering het mobiliteitsbudget uit. Rijden je medewerkers met een bedrijfs- of salariswagen? Dan kunnen ze die sinds maart 2019 inruilen voor een minder vervuilend exemplaar. Al lijkt het systeem voorlopig niet echt van de grond te komen.

Lees meer
Elektrische bedrijfswagen breekt (voorlopig) nog niet door
Werkgevers

Elektrische bedrijfswagen breekt (voorlopig) nog niet door

10 januari 2020 Olivier Marcq

Op 10 januari opent het autosalon weer zijn deuren. Het ideale moment om onderzoek te doen naar onze bedrijfswagens. Acerta verzamelde de gegevens van zo’n 45.000 bedrijven. In deze blog staan we stil bij de belangrijkste resultaten.

Lees meer