Vorige

Tijdregistratie: welke verplichtingen zijn er (niet)?

02 november 2021 Annelies Bries Werkgevers

Is de prikklok terug van weggeweest? Tijdregistratie ligt opnieuw op tafel, maar niet vanuit het idee om te gaan controleren. Wél om te waken over het welzijn van medewerkers. De prikklok helpt immers om werk en privé beter gescheiden te houden, en dat kan nuttig zijn in een hybride werkcontext. Wat zegt de wetgeving over tijdregistratie? Kan je er vandaag of in de toekomst gebruik van maken? We leggen het je uit.

Leestijd: Later lezen?

Wetgeving tijdregistratie

Tijdregistratie kwam de voorbije jaren op Europees niveau én Belgisch niveau aan bod:

  • Europese wetgeving
    Het Europees Hof van Justitie oordeelde op 14 mei 2019 dat elke lidstaat binnen de Europese Unie ervoor moet zorgen dat de duur van de dagelijkse werktijd van elke werknemer gemeten kan worden en ook effectief gemeten wordt via objectieve systemen.
  • Arrest Arbeidshof in Brussel
    In 2020 volgde een opmerkelijk arrest van het Arbeidshof in Brussel, waarin staat dat elke werkgever de verplichting heeft om een objectief, betrouwbaar én toegankelijk systeem op te zetten waarmee de dagelijkse arbeidstijd van iedere werknemer wordt geregistreerd.
  • Rechtspraak Arbeidsrechtbank van Brussel
    Volgens recente vonnissen van de Arbeidsrechtbank van Brussel begaat de werkgever geen fout als hij niet beschikt over een tijdregistratiesysteem, aangezien dit (nog) niet zo voorgeschreven is door de Belgische wetgever.

Kern van de zaak: er is nog geen algemene verplichting voor tijdregistratie, hoewel in het Belgisch arbeidsrecht wel al verschillende controlemaatregelen zijn opgenomen:

  • het verplicht gebruik van een tijdregistratiesysteem bij glijdende uurroosters;
  • de verplichte registratie van alle afwijkingen op het normale uurrooster van deeltijdse werknemers in een afwijkingsregister. Dit afwijkingenregister kan je vervangen door gebruik te maken van een systeem van tijdsopvolging dat aan bepaalde voorwaarden voldoet.
  • overuren, die aan strenge regels onderworpen zijn;
  • het verplicht opnemen van alle mogelijke uurroosters (met vermelding van begin-, einduur en de pauzes) in het arbeidsreglement;

Tijdregistratiesysteem invoeren

Ook al is het niet verplicht, je kan en mag vandaag wel al gebruik maken van een tijdregistratiesysteem. Wil je het gebruik daarvan invoeren? Dan zal je waarschijnlijk een aanpassing moeten doen in je arbeidsreglement. Het voordeel van een tijdregistratiesysteem is dat het jou als werkgever meer zicht geeft op de gepresteerde uren van je medewerkers. Anderzijds krijgen je medewerkers ook meer autonomie en controle, zeker wanneer er glijdende uurroosters zijn.

Let wel op voor de valkuilen van een tijdregistratiesysteem. Gebruik het niet om grenzen op te leggen of om (veel) te gaan controleren, maar om een balans te vinden tussen de verwachtingen van het bedrijf én de medewerkers en om te waken over het welzijn van de medewerkers.

Tijdregistratie bij telewerk?

Je kan trouwens ook bij telewerk tijdregistratie invoeren, toch als het systeem dat je gebruikt dit toelaat. In principe moet je werknemer dan hetzelfde aantal uren presteren als op een werkdag op kantoor, maar hij geeft zelf invulling aan zijn uurrooster. Je medewerker mag dan zelf kiezen wanneer hij/zij die uren presteert. Er is in principe dan nooit sprake van overuren die je moet vergoeden.

Als je gaat opleggen dat je werknemer een specifiek rooster moet volgen tijdens het telewerken, en je gaat gebruik maken van een tijdregistratiesysteem waaruit blijkt dat de werknemer meer uren presteert dan dat hij zou moeten, dan ga je de overuren uiteraard wel moeten vergoeden.

Wat brengt de toekomst?

Het is best mogelijk dat het gebruik van een tijdregistratiesysteem in de toekomst wel verplicht wordt. In het recente begrotingsakkoord wordt er immers aangekondigd dat de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad zich zullen moeten uitspreken over hoe uitvoering zal worden gegeven aan het arrest van het Europees Hof van Justitie. Het valt dus af te wachten wat hierover beslist wordt. Acerta houdt je uiteraard op de hoogte.

Maak van hybride werken een succes

De nieuwe manier van werken is complex en divers. Volledig thuiswerk of een hybride vorm van samenwerken, deels op kantoor, deels thuis, flexibele werkuren (met of zonder tijdregistratie)… De experten van Acerta Consult ondersteunen je.

Ontdek ons aanbod Lees onze whitepaper

Deel dit artikel

acerta-annelies-bries.png

Geschreven door Annelies Bries

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Bijkomende maatregelen in strijd tegen coronavirus
Werkgevers

Bijkomende maatregelen in strijd tegen coronavirus

26 november 2021 Ellen Van Grunderbeek

Omdat de coronasituatie verder verslechtert, heeft het overlegcomité van 26 november 2021 een aantal maatregelen verstrengd. We geven je een overzicht van de bijkomende maatregelen die vanaf zaterdag 27 november of maandag 29 november ingaan.

Lees meer
Telewerkregistratieplicht weer van kracht
Werkgevers

Telewerkregistratieplicht weer van kracht

22 november 2021 Nele Mertens

Na een lange periode van een strenge aanbeveling tot telewerken, werd op het Overlegcomité van 17 november beslist om het telewerk weer te verplichten. Acerta vat de regels voor je samen.

Lees meer
Opnieuw nieuwe maatregelen om vierde coronagolf in te dijken
Werkgevers

Opnieuw nieuwe maatregelen om vierde coronagolf in te dijken

18 november 2021 Ellen Van Grunderbeek

Het overlegcomité heeft op 17 november 2021 nieuwe maatregelen aangekondigd om de vierde coronagolf in te dijken. We geven je een overzicht van de maatregelen die vanaf 20 november ingaan.

Lees meer