Vorige

Wat zijn de voordelen van een digitaal personeelsdossier?

13 april 2022 Werkgevers

Heb je personeel in dienst? Dan ben je verplicht bepaalde gegevens van je werknemers vast te leggen en bij te houden in een personeelsdossier. Alleen wordt zo’n personeelsdossier snel lijvig en onoverzichtelijk. De oplossing? Een digitaal personeelsdossier.

Leestijd: Later lezen?

Vaarwel administratieve last

De kracht van je onderneming, dat zijn je medewerkers. Je hr-afdeling zorgt ervoor dat je het beste uit je medewerkers kan halen, toch als ze niet te veel tijd en energie aan paperassen en procedures moeten besteden. Je hr-medewerkers meer laten focussen op je mensen kan door te opteren voor een digitaal personeelsdossier.

Wat is een digitaal personeelsdossier?

In digitale personeelsdossiers vind je alle gegevens van je medewerkers: van de sollicitatie tot aan de uitdiensttreding. Vaak worden alle administratieve verplichtingen in dat digitaal personeelsdossier vastgelegd, maar ook de groei en ontwikkeling van je medewerkers kan je erin bijhouden.

Ontdek in 60 seconden het ‘Digitaal personeelsdossier’ van Connect HR Office

Wat zegt de wetgeving over een digitaal personeelsdossier?

Er zijn een aantal documenten die verplicht opgenomen moeten worden in een digitaal personeelsdossier, zoals de persoonlijke gegevens van je medewerker, de arbeidsovereenkomst en -voorwaarden… En wie persoonlijke gegevens zegt, zegt ook ‘GDPR’ ofwel regels voor de verwerking van persoonsgegevens door bedrijven. Je kiest best voor een veilige tool, waar er ook rekening gehouden wordt met de rechtsgeldigheid en bewaartermijnen van de documenten die je digitaliseert. Onze hr-experten kunnen je hierover informeren.

Wat zijn de voordelen van een digitaal personeelsdossier?

  • Er is slechts één digitaal hr-archief met voor elke werknemer een apart personeelsdossier. Je bewaart er alle documenten: de arbeidsovereenkomst en eventuele bijlagen, contract bedrijfswagen, overeenkomst thuiswerk, ...
  • Je werknemers kunnen zelf nieuwe documenten uploaden, zoals RVA-attest, rijbewijs, ziektebriefjes, wijziging burgerlijke staat...
  • Een extra document aanmaken of een contract aanpassen is heel eenvoudig, want je kan kiezen uit verschillende templates en (eventueel vooraf ingevulde) paramaters.
  • Je werknemers kunnen documenten digitaal met Itsme of hun eID ondertekenen.
    Een switch van voltijds naar 4/5de? Bart ondertekent meteen zijn aangepast contract.
  • Je werknemers checken hun (loon)documenten online. Denk maar aan de loonbrieven, fiscale fiches, individuele rekeningen en uitdienstdocumenten.

Welke software kan je gebruiken voor een digitaal personeelsdossier?

Connect HR Office is een handige tool van Acerta waarmee je jouw hr-issues kan oplossen en je administratie kan verlichten. Je digitaal personeelsdossier is met Connect HR Office:

  • Altijd en overal beschikbaar
  • Gestructureerd en overzichtelijk
  • Beveiligd en GDPR-proof
  • Efficiënt dankzij automatische workflows

Volg ons gratis webinar ‘Hoe digitaal is jouw personeelsbeleid?’

Ontdek hoe Acerta jouw hr-issues oplost én je administratie verlicht. We tonen je via praktijkvoorbeelden welke hr-issues onze tool Connect HR Office allemaal oplost en hoe. Je uitnodiging volgt. Wil je je vandaag al inschrijven? Dat kan!

Schrijf je nu in

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Digitalisering hr-processen: België loopt achter
Werkgevers

Digitalisering hr-processen: België loopt achter

28 juni 2022

Waarom is digitalisering belangrijk? Acerta vroeg het aan een duizendtal werkgevers via een bevraging. De hoofdreden? Het zorgt ervoor dat het bedrijf klaar is voor de toekomst. Investeren in digitalisering is dus investeren in de toekomst. Eén derde van de werkgevers is van plan de komende jaren meer te investeren in digitalisering, maar houden ze...

Lees meer
3 tips om je hr-beleid menselijker te maken met technologie
Werkgevers

3 tips om je hr-beleid menselijker te maken met technologie

01 december 2021 Sofie Mertens

Leidt personeelsadministratie ook in jouw organisatie tot frustratie? Niet verwonderlijk, want die administratieve taken zijn vaak tijdrovend en leveren weinig toegevoegde waarde.

Lees meer
Je hr-administratie digitaliseren: hoe begin je eraan?
Werkgevers

Je hr-administratie digitaliseren: hoe begin je eraan?

26 oktober 2021

Hoe begin je aan het digitaliseren van je hr-administratie? Waar moet je rekening mee houden? En wat zijn de struikelblokken? We geven je een overzicht.

Lees meer