Frauduleuze berichten

Acerta heeft vastgesteld dat er spoofing-mails in omloop zijn die ogenschijnlijk van Acerta afkomstig zijn en die gekende acerta.be mailadressen misbruiken.

Bij spoofing versturen oplichters een e-mail waarin ze hun verzendadres veranderen zodat het lijkt alsof de afzender Acerta is. In deze gevallen maken ze hierbij gebruik van een bestaand Acerta mailadres, zoals learning@acerta.be, marketing.consult@acerta.be etc… Deze adressen worden misbruikt en zijn dus niet van Acerta afkomstig.

Wij vragen u nooit om een verificatie van uw gegevens zonder in te loggen op ons portaal MyAcerta, evenmin vragen wij u op deze wijze uw bankrekeningnummer op. Geef deze dan ook nooit via links in een email door.

Bij Acerta is de veiligheid van onze klanten en hun gegevens een continue bekommernis. Jammer genoeg wordt in deze digitale wereld iedereen geconfronteerd met kwade praktijken zoals phishing. We investeren bewust in veilige en performante systemen die deze praktijken monitoren, maar sommige bedreigingen, zoals phishing, gebeuren volledig buiten onze systemen en hier willen we ook voor waarschuwen.  

 

MET DEZE TIPS HEBBEN DE OPLICHTERS JE NIET BEET 

 

Kijk altijd goed naar de afzender  

Herken je het afzendadres niet? Wees dan extra voorzichtig. Dit zijn een aantal voorbeelden van foutieve adressen: 

  • acerta.belgium@magenta.de 

  • acerta.info@magenta.de 

  • acerta.info1@magenta.de 

  • acertaklantportaal@t-online.de 

  • klantcontact-acerta@t-online.de 

  • service-acerta@t-online.de 

  • acerta.postbus@t-online.de 

  • acerta.relaties@t-online.de 

  • acerta.contacteren@t-online.de 

  • acerta.veiligheid@t-online.de 

  • acerta-contact@t-online.de 

  • noreply.acerta@planet.be 

  • acerta-service@t-online 

  • acerta.kantoren@t-online.de 

Pas op voor e-mails met een hoge urgentie 

Vraagt de afzender van de mail een dringend antwoord of een dringende actie langs jouw kant? Ga hier dan niet op in. Vanuit Acerta versturen we nooit berichten met hoge urgentie. We zullen jouw account ook in geen geval afsluiten of inactiveren. 

Deel geen persoonlijke informatie 

Vraagt de inhoud van de mail om persoonlijke informatie zoals pincodes, wachtwoorden of bankgegevens door te geven of uw persoonsgegevens bij te werken? Dan mag je dit als een rode vlag voor phishing zien. Deel deze informatie dan ook niet via een link.  

Klik niet op verdachte links en scan geen QR-codes

Hoe weet je of een url verdacht is? Beweeg met je muispijltje over de link in de e-mail om de url te laten verschijnen. Stemt de naam in de url niet overeen met Acerta? Dan is de mail niet van ons afkomstig. Je rapporteert het bericht best via je mailprogramma als spam of via verdacht@safeonweb.be en verwijdert nadien het bericht. Door deze mails te rapporteren, wordt ervoor gezorgd dat de url als malafide gekwalificeerd wordt en de website geblokkeerd wordt. 

Indien je twijfelt, is het veiliger om naar het klantenportaal MyAcerta te gaan, in te loggen en dan pas informatie te delen dan een link via mail te volgen of een QR-code te scannen.

Wees aandachtig voor spelfouten 

Grammaticale fouten in mails, verraden vaak dat ze afkomstig zijn van cybercriminelen. Deze schrijffouten kunnen zich overal voordoen: in de onderwerpsregel van de mail, in de titel of verdere tekst of zelfs in het logo.  

Surf naar safeonweb.be voor meer tips om valse mails te herkennen. 

Hieronder vind je enkele voorbeelden van valse berichten:

mail recentste contactgegevens van klanten_acerta
phishing picture2_acerta
nieuw bericht mail_acerta
phishing picture2_acerta
frauduleuze melding voorbeeld3_acerta
tweestapsverificatie phishing-acerta