Vorige

Je bedrijf online in de kijker zetten: hoe doe je dat?

14 februari 2021 Starters

Natuurlijk ben jij volledig overtuigd van de kwaliteit van jouw product of service. Maar slaag je er ook in je klanten online te overtuigen via de juiste kanalen? En weten potentiële klanten je überhaupt te vinden?
– in samenwerking met Orange

Leestijd: Later lezen?

Vertel een verhaal

Als je gewoon je sterke punten opsomt, verliezen mensen snel hun interesse. Het komt er dus op aan om je waarden en normen te vertellen aan de hand van een verhaal, en niet zomaar marketingboodschappen te verkondingen. Enkele tips:

  • Stem je verhaal af op je ideale klant: je schrijft natuurlijk voor al je klanten, maar doe alsof je voor één persoon schrijft. Hoe praat deze persoon? Welke woorden gebruikt hij? Waar ligt hij wakker van?
  • Voeg emoties toe: een verhaal dat niet raakt, overtuigt niet.
  • Laat je menselijke kant zien.
  • Beperk je niet tot woorden: beelden zijn krachtige tools voor je verhaal. Of wat dacht je van video- of audiofragmenten?
  • Practice what you preach: een verhaal moet je waarmaken in alle aspecten van je organisatie.

Er rest je nu nog enkel je verhaal de wijde wereld in te sturen. Je website en social mediakanalen zijn alvast handige online tools.

Het juiste social mediakanaal voor de juiste content

Wil je uitblinken in interactie en luchtige content? Dan is Facebook een logische keuze. Vind je een perfecte klantendienst belangrijk? Dan kan je Twitter inzetten.

LinkedIn is dan weer het geknipte platform als je focust op B2B en een ‘corporate verhaal’ wilt neerzetten. Leent je bedrijf zich tot mooie visuals of leuke video's? Dan kies je voor Instagram of TikTok. Of je nu met een van bovenstaande kanalen of nog wat anders aan de slag wilt: het loont de moeite om wat research te doen en te kijken hoe anderen het aanpakken.

Tip: Denk na over welke kanalen jouw doelpubliek gebruikt en zorg dat je daar aanwezig bent.

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Als startende ondernemer heb je een groot voordeel ten opzichte van grote bedrijven: je wéét waarom je doet wat je doet. Dus het zou niet al te moeilijk mogen zijn om voor jezelf een antwoord te formuleren op deze vragen:

  • Wat doe je?
  • Voor wie doe je het? Wie is je ideale klant?
  • Hoe doe je het?
  • Waarom doe je het zo?

Online adverteren met Google Ads

Als je weet dat we vandaag massaal onze vragen, twijfels en interesses aan Google toevertrouwen, dan weet je ook meteen dat dáár kansen liggen. Adverteer dus op Google via Google Ads. Deze advertenties verschijnen boven of onder de Google zoekresultaten, of op websites die deel uitmaken van het brede netwerk van Google Display Netwerk.

  1. Zet in op wat je doelgroep zoekt

    Met de Zoekwoordplanner, een ander handig tooltje van Google, kom je te weten welke zoekwoorden voor jouw domein het meest relevant – lees: het meest gezocht – zijn. Die zoekwoorden verwerk je natuurlijk in je advertenties, want als je bloemen verkoopt, wil je geen mensen bereiken die op zoek zijn naar een nieuwe auto. Daarnaast heb je behoorlijk wat personalisatiemogelijkheden. Zo kun je je advertenties bijvoorbeeld laten verschijnen wanneer potentiële klanten zoeken op “boekhouder Mechelen” en niet als ze “goedkope boekhouder Mechelen” ingeven, maar ook je doelpubliek heel nauw afbakenen op basis van locatie, taal,…
     
  2. Meten is weten

    In tegenstelling tot traditionele reclamekanalen zoals magazine-advertenties of tv-spotjes, zijn je Google-advertenties bovendien perfect meetbaar. Je achterhaalt zonder problemen welke advertenties werken en welke niet, zodat je gericht kan bijsturen en verfijnen.
     
  3. Hou je kosten onder controle

    Met Google Ads bepaal je hoeveel je bereid bent te betalen voor een klik op je advertentie. Bovendien laat het systeem je ook toe om een maximumkost per dag toe te wijzen aan je campagne. Zo kan je met een gerust hart adverteren, wetende dat de financiële kant van je campagne niet kan ontsporen. Je bent bovendien niet gebonden aan een contract: je kan je campagne op eender welk moment stopzetten, zonder annuleringskosten.
     
  4. Drempelverlagende informatie

    Google Ads heeft heel wat trucjes achter de hand om potentiële klanten over de streep te trekken. Extensies bijvoorbeeld, die aanvullende informatie aanbieden zoals links naar specifieke delen van je website, of call-to-action knoppen en locatiegegevens die tot actie aanzetten. Het proberen waard!
     

Graag altijd bereikbaar?

Orange wil samen met Acerta (toekomstige) zelfstandigen ondersteunen door hen te voorzien van een betrouwbare mobiele en vaste internetconnectie zonder beperkingen. Het Orange Ondernemen pack bestel je vanaf €54,55 per maand.

Ontdek Orange

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Starters

Welke drie vragen hebben startende zelfstandigen?

24 april 2024
Els Schellens

Je hebt eindelijk de knoop doorgehakt, je wil de sprong wagen en starten als zelfstandige. En daar komt heel wat bij kijken! Wij bundelden de drie meestgestelde vragen uit onze Starters academie en helpen je zo op weg. Klaar om te starten?

Lees meer
Starters

Intellectuele eigendom

06 maart 2024
Els Schellens

Bij het opzetten van een nieuwe onderneming is er veel te overwegen: ondernemingsplannen, financiële haalbaarheid, marktanalyse, en klantenfeedback. Een aspect dat echter vaak over het hoofd wordt gezien, is het beschermen van intellectuele eigendom (IE).

Lees meer
Starters

Zelfstandige worden: dé starterspagina

02 januari 2024

Als je voor jezelf wil beginnen, zijn er heel wat knopen door te hakken. Op deze ultieme starterspagina vind je alle vragen die je je best stelt – en de weg naar alle antwoorden.

Lees meer