Op weg naar een klimaatvriendelijk mobiliteitsbeleid
Een duurzaam mobiliteitsplan op maat van werknemers is een prioriteit voor elke hr-afdeling. Bekijk onze mobiliteitsoplossingen of download onze whitepaper over een duurzaam hr-beleid.
De vergroening van de bedrijfswagens is volop bezig. Sinds 1 juli 2023 zijn de regels voor de fiscale aftrekbaarheid van leasewagens veranderd en is de CO2-bijdrage voor niet-emissievrije leasewagens gestegen. Welke impact heeft de fiscale vergroening op ons woon-werkverkeer?
Er gebeurde een opvallende kentering op vlak van het woon-werkverkeer in 2022: de Belg gebruikte de wagen iets minder om naar het werk te gaan dan het jaar voordien. Dat blijkt uit onze jaarlijkse mobiliteitsbarometer. Het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer steeg dan weer. Het signaal dat ons woon-werkverkeer de duurzame weg heeft ingeslagen.
Hoewel er in 2022 meer bedienden met een bedrijfswagen rondreden (23%), is het aandeel van de wagen in het woon-werkverkeer gedaald. Een opvallende kentering die aantoont dat mensen steeds bewuster gaan nadenken over hun verplaatsingen. De auto blijft echter koning van de woon-werkverplaatsingen: 77,9% van de werknemers gebruikt de wagen (regelmatig) ofwel voor een deel van het woon-werktraject. Bijna 6 op de 10 (57,6%) gebruikt enkel de wagen om naar het werk te gaan.
Figuur 1: Verdeling verschillende mobiliteitsoplossingen (2022)
De bedrijfswagen zelf is ook aan het vergroenen. De omschakeling naar elektrische wagens zit in een stroomversnelling door de afbouw van de fiscale voordelen voor bedrijfswagens met een brandstofmotor. Het aantal elektrische bedrijfswagens was in 2022 meer dan verdubbeld (+134,6%) in vergelijking met 2021. Vandaag is 3,2% van alle bedrijfswagens volledig elektrisch.
Figuur 2: Percentage bedrijfswagens per type brandstof 2022 vs. 2021
De grote winnaar van het woon-werkverkeer is de fiets, die in 2022 met 7,4% steeg ten opzichte van het jaar voordien. Zo’n 35,8% van de werknemers gebruikt de fiets (regelmatig) ofwel voor een deel van het woon-werktraject.
15% van de werknemers kiest exclusief voor de fiets. Een populaire combinatie is de wagen met de fiets (19,1%). Dat is bijvoorbeeld wanneer iemand de fiets neemt op zonnige dagen, en voor de auto kiest wanneer het regent. Ofwel iemand die met de auto tot aan een randparking rijdt, en zijn verdere verplaatsing in het centrum met de fiets doet.
De populariteit van de fiets is geen verrassing. Steeds meer werkgevers stellen een fietslease voor, en ook meer mensen krijgen een fietsvergoeding. Bovendien wordt de fietsvergoeding verplicht vanaf mei 2023 (althans voor zij die nog geen regeling hebben), wat het gebruik van de fiets waarschijnlijk nog een extra duwtje in de rug zal geven.
Het openbaar vervoer had het door de coronapandemie wat moeilijker. Ondertussen klimt het openbaar vervoer uit het dal, met een stijging van 5,3%. De flexibelere abonnementssystemen beantwoorden ook beter aan de toename van het thuiswerk sinds de coronapandemie.
Dat het woon-werkverkeer duurzamer wordt, gaat hand in hand met het algemeen groeiende milieubewustzijn en de fiscale vergroening van de bedrijfswagens. Bovendien hebben de hoge brandstofprijzen ervoor gezorgd dat werknemers meer stilstaan bij hun autogebruik en brandstofverbruik. De decennialange dominantie van de auto lijkt nu op de terugweg te zijn, alhoewel de bedrijfswagen een belangrijke troef blijft in de war for talent.
Sinds 1 juli 2023 is de afbouw van de aftrekbaarheid en de geleidelijke verhoging van de CO2-bijdragen een feit voor nieuw aangeschafte bedrijfswagens. Je leest in dit artikel alles over de vergroening van de bedrijfswagens en de wijzigingen sinds 1 juli 2023.
Een duurzaam mobiliteitsplan op maat van werknemers is een prioriteit voor elke hr-afdeling. Bekijk onze mobiliteitsoplossingen of download onze whitepaper over een duurzaam hr-beleid.
Het mobiliteitsbudget krijgt een officiële berekeningsformule
Goed nieuws voor bedrijven die gebruik willen maken van het mobiliteitsbudget: de overheid heeft een officiële formule gepubliceerd om het bedrag van het jaarlijkse mobiliteitsbudget te berekenen.
Lees meerEen fiets leasen via het werk was nog nooit zo populair
De bedrijfsfiets is massaal vertegenwoordigd op onze Belgische wegen. Maar liefst 25% meer werknemers opteerden dit jaar voor een fietslease
Lees meerTe laat op het werk door verkeershinder
Te laat op het werk omwille van verkeershinder? Het kan iedereen overkomen. Maar wat met het loon voor die afwezige uren? Krijg je medewerkers die wel of niet betaald? Hoe werkt dat precies?
Lees meer