Duurzame mobiliteit als troef
Een duurzaam mobiliteitsplan op maat werknemers is een prioriteit voor elke hr-afdeling.
Donderdag 27 april is de ‘ikfietsnaarhetwerk’-dag. De bedoeling is om op deze dag zoveel mogelijk werknemers op de fiets te krijgen. Uit onderzoek van Acerta blijkt dat heel wat werknemers regelmatig naar het werk fietsen. Ruim één op de vijf werknemers krijgt vandaag al een vergoeding om naar het werk te trappen. Vanaf 1 mei zal dat cijfer waarschijnlijk nog stijgen, want een nieuwe cao geeft werknemers in de privésector onder bepaalde voorwaarden recht op een fietsvergoeding. Hoog tijd om als werkgever even stil te staan bij de fietsvergoeding en de wijzigingen die op komst zijn.
De fietsvergoeding is een vergoeding die je je werknemer kan toekennen wanneer hij of zij de fiets neemt om naar het werk te gaan. Het bedrag van de vergoeding hangt af van het aantal kilometers dat je werknemer aflegt. De fietsvergoeding is tot een bepaald plafond vrijgesteld van belastingen en sociale zekerheidsbijdragen.
Voor 2023 is het bedrag van de maximaal vrijgestelde fietsvergoeding 0,27 euro per afgelegde kilometer.
Vanaf 1 mei 2023 heeft elke werknemer in de privésector die de fiets neemt voor (een deel van) het woon-werktraject in principe recht op een fietsvergoeding volgens de voorwaarden zoals bepaald in de nieuwe cao 164. Voordien bestond er nog geen algemeen recht op een fietsvergoeding. Cao 164 is aanvullend, wat betekent dat deze enkel speelt indien er nog geen sectorale of ondernemingscao werd afgesloten over de fietsvergoeding.
Als de werkgever echter reeds een jaarabonnement openbaar vervoer vergoedt, zal er geen verplichte fietsvergoeding gelden, omdat de werkgever reeds voor hetzelfde traject tussenkomt in de vervoerskosten.
Als je nog geen fietsvergoeding toekende, dan zal de fietsvergoeding vanaf 1 mei 2023 voor elke werknemer 0,27 euro per kilometer bedragen.
Als je sector of je onderneming al een fietsvergoeding had vastgesteld in een ondernemings- of sectorale cao, dan blijft die fietsvergoeding van kracht wat betreft de toekenningsvoorwaarden en het bedrag.
Ken je een fietsvergoeding toe zonder dat een sectorale cao of een ondernemingscao je dit oplegt, dan speelt cao 164 eveneens.
De fietsvergoeding is een financieel extraatje dat je werknemers kan overtuigen om de fiets te nemen. Zo draag je bij tot het milieu (alweer een auto minder) én investeer je in de gezondheid van je medewerkers (bewegen is gezond). Bovendien kan het bedrag dat je werknemers via een fietsvergoeding krijgen best hoog zijn.
Dankzij de komst van de e-(bedrijfs)fietsen wordt de gemiddelde woon-werkafstand die met de fiets afgelegd wordt steeds groter. Dus ook het bedrag van de fietsvergoeding wordt groter. Wanneer je medewerker 20 kilometer heen-en-terug fietst, 200 dagen per jaar, aan een fietsvergoeding van 0,27 euro, dan heeft hij 1080 euro op jaarbasis. Dat is toch mooi meegenomen!
Bovendien biedt onze partner Mbrella de nodige ondersteuning aan bedrijven om fietsvergoedingen makkelijk te beheren. Je kan via hun tool woon-werkverkeer met één klik registreren, favoriete ritten makkelijk herhalen en bovendien is dit allemaal vlot te combineren met jouw Acerta payroll. Met een sterke focus op employee self service en automatisatie zijn fietsvergoedingen via Acerta en Mbrella kinderspel.
Een duurzaam mobiliteitsplan op maat werknemers is een prioriteit voor elke hr-afdeling.
Hoe zet je duurzame mobiliteitsoplossingen in om je organisatie te onderscheiden?
De fietslease en het mobiliteitsbudget winnen de laatste jaren stelselmatig aan populariteit. Steeds meer werknemers, zowel huidige medewerkers als potentiële kandidaten, verwachten dat hun werkgever duurzame keuzes maakt.
Lees meerNa een korte pauze in de formatiegesprekken, kunnen de federale onderhandelaars terug aan tafel om een federale regering te vormen. Welke sociaaleconomische plannen kunnen op tafel komen? We geven je een kort overzicht.
Lees meerLoontransparantie: van richtlijn naar beleid
Binnen anderhalf jaar treedt de Europese richtlijn in werking. Wat betekent dit concreet voor bedrijven en hoe transparant zijn werkgevers vandaag al?
Lees meer