Vorige

Twee trends die duurzame mobiliteit zullen stimuleren bij bedrijven

08 september 2021 Werkgevers
Charlotte Thijs

Hoe zal de mobiliteit er in de toekomst uitzien? Volgens 35 % van de werkgevers is duurzame mobiliteit één van de belangrijkste hr-thema’s voor de komende drie jaar. Dat blijkt uit onze tweejaarlijkse werkgeversbevraging. Daarmee strandt het thema ‘duurzame mobiliteit’ op een tweede plaats in het hr-prioriteitenlijstje. Iets meer dan de helft (54 %) van deze werkgevers buigt zich al over het mobiliteitsvraagstuk en geeft aan er mee bezig te zijn. Twee trends zullen helpen om die duurzame mobiliteit vorm te geven de komende jaren: de fiscale maatregelen van de overheid en het hybride werken.

Leestijd: Later lezen?

Trend 1: Vergroening wagenpark door fiscale maatregelen

De regering voorziet fiscale maatregelen om bedrijfswagens tegen 2026 te vergroenen: alleen bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zullen nog volledig fiscaal aftrekbaar zijn. Dat heeft natuurlijk zijn effect op de bedrijfswagenparken van de Belgische ondernemingen. Hoe groter het wagenpark, hoe groter de impact van de nieuwe fiscaliteit is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vooral grote bedrijven nu al stappen nemen naar een groener wagenpark.

Maar ook de ‘Lage Emissie Zones (LEZ)’ en de ban op diesel- en benzinewagens in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 2035 spelen een rol in de vergroening van de mobiliteit van bedrijven. Wanneer werkgevers aan het rekenen gaan, dan wordt de elektrische bedrijfswagen snel een aantrekkelijke optie.

Trend 2: Minder pendelkilometers door hybride werken

Het hybride werken (plaats- en tijdsonafhankelijk werken) heeft ook zijn effect op de mobiliteit van medewerkers. Wanneer de medewerkers regelmatig van thuis uit werken, dan worden er ook minder pendelkilometers gereden. Wie minder rijdt, kiest misschien ook voor een andere vervoersoplossing. Dan valt de keuze eventueel op een andere type bedrijfswagen, of spenderen de medewerkers hun budget liever aan een elektrische fiets of het openbaar vervoer. Een divers palet aan vervoersopties zal door de medewerkers ongetwijfeld geapprecieerd worden.

Werkgevers zijn vandaag al bezig met mobiliteit

Maar hoe is de situatie vandaag? Volgens onze bevraging stimuleert 47 % van de werkgevers duurzame mobiliteit al via de verloning, waarbij 43% onder hen aangeeft dit te doen via elektrische bedrijfswagens. De elektrische fiets (47%) en abonnementen openbaar vervoer (46%) zijn nog niet iets populairder.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Mobiliteit op maat van jouw werknemer

Het mobiliteitsbudget, de bedrijfsfiets, de elektrische bedrijfswagen... Mobiliteit wordt steeds vaker een troef die je als werkgever kan uitspelen, zeker in tijden van arbeidskrapte. Bied jij je werknemers al een mobiliteitsplan op maat? En weet je ook wat hun specifieke behoeften zijn?

Op weg naar duurzame mobiliteit

Deel dit artikel

Geschreven door Charlotte Thijs

Senior Consultant Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Loontransparantie: van richtlijn naar beleid

24 mei 2024
Dries Rutten

Binnen anderhalf jaar treedt de Europese richtlijn in werking. Wat betekent dit concreet voor bedrijven en hoe transparant zijn werkgevers vandaag al?

Lees meer
Werkgevers

Hoe ziet de toekomst van de arbeidsmarkt eruit volgens onze politici?

13 mei 2024
Kathelijne Verboomen

Tijdens het grote verkiezingsdebat van Acerta Consult kregen politieke kopstukken van CD&V, Groen, N-VA, Open VLD en Vooruit het woord om rond vier verschillende thema’s te debatteren: loonkost, arbeidskrapte, mobiliteit en welzijn.

Lees meer
Werkgevers

Fietslease: onmisbaar als aantrekkelijke werkgever?

24 april 2024
Karolien Van Herpe

Sinds 1 mei 2023 werd de fietsvergoeding verplicht in de privésector. Dit zorgde ook voor een heuse boost in het aantal mensen dat koos voor een fietslease. Je kan bijna niet meer achterblijven wil je je op de kaart zetten als aantrekkelijke en duurzame werkgever. Ontdek waarom je hierop moet inzetten.

Lees meer