Vorige

Wat zijn de voordelen van een digitaal personeelsdossier?

06 februari 2023 Werkgevers

Heb je personeel in dienst? Dan ben je verplicht bepaalde gegevens van je werknemers vast te leggen en bij te houden in een personeelsdossier. Alleen wordt zo’n personeelsdossier snel lijvig en onoverzichtelijk. De oplossing? Een digitaal personeelsdossier.

Leestijd: Later lezen?

Vaarwel administratieve last

De kracht van je onderneming, dat zijn je medewerkers. Je hr-afdeling zorgt ervoor dat je het beste uit je medewerkers kan halen, toch als ze niet te veel tijd en energie aan paperassen en procedures moeten besteden. Je hr-medewerkers meer laten focussen op je mensen kan door te opteren voor een digitaal personeelsdossier.

Wat is een digitaal personeelsdossier?

In digitale personeelsdossiers vind je alle gegevens van je medewerkers: van de sollicitatie tot aan de uitdiensttreding. Vaak worden alle administratieve verplichtingen in dat digitaal personeelsdossier vastgelegd, maar ook de groei en ontwikkeling van je medewerkers kan je erin bijhouden.

Ontdek in 60 seconden het ‘Digitaal personeelsdossier’ van Connect HR Office

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Wat zegt de wetgeving over een digitaal personeelsdossier?

Er zijn een aantal documenten die verplicht opgenomen moeten worden in een digitaal personeelsdossier, zoals de persoonlijke gegevens van je medewerker, de arbeidsovereenkomst en -voorwaarden… En wie persoonlijke gegevens zegt, zegt ook ‘GDPR’ ofwel regels voor de verwerking van persoonsgegevens door bedrijven. Je kiest best voor een veilige tool, waar er ook rekening gehouden wordt met de rechtsgeldigheid en bewaartermijnen van de documenten die je digitaliseert. Onze hr-experten kunnen je hierover informeren.

Wat zijn de voordelen van een digitaal personeelsdossier?

  • Er is slechts één digitaal hr-archief met voor elke werknemer een apart personeelsdossier. Je bewaart er alle documenten: de arbeidsovereenkomst en eventuele bijlagen, contract bedrijfswagen, overeenkomst thuiswerk, ...
  • Je werknemers kunnen zelf nieuwe documenten uploaden, zoals RVA-attest, rijbewijs, ziektebriefjes, wijziging burgerlijke staat...
  • Een extra document aanmaken of een contract aanpassen is heel eenvoudig, want je kan kiezen uit verschillende templates en (eventueel vooraf ingevulde) paramaters.
  • Je werknemers kunnen documenten digitaal met Itsme of hun eID ondertekenen.
    Een switch van voltijds naar 4/5de? Bart ondertekent meteen zijn aangepast contract.
  • Je werknemers checken hun (loon)documenten online. Denk maar aan de loonbrieven, fiscale fiches, individuele rekeningen en uitdienstdocumenten.

Welke software kan je gebruiken voor een digitaal personeelsdossier?

Connect HR Office is een handige tool van Acerta waarmee je jouw hr-issues kan oplossen en je administratie kan verlichten. Je digitaal personeelsdossier is met Connect HR Office:

  • Altijd en overal beschikbaar
  • Gestructureerd en overzichtelijk
  • Beveiligd en GDPR-proof
  • Efficiënt dankzij automatische workflows

Herbekijk ons gratis webinar over het digitaal personeelsdossier

Zo ga jij voor minder paperassen en meer tijd!

In dit webinar ontdek je hoe de tool jou het leven makkelijker maakt én dat van jouw werknemers.

Bekijk webinar

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

De digitale verschuiving in hr-processen
Werkgevers

De digitale verschuiving in hr-processen

24 mei 2023 Sofie Michiels

Tijdswinst, efficiëntie, data-analyse … De voordelen van digitalisering zijn talrijk. Nochtans hinken Belgische organisaties achterop als het gaat over de digitalisering van hr-processen. Welke digitale verschuivingen zien we vandaag al? En wat zijn de toekomstplannen van organisaties?

Lees meer
Tijd voor een goede tijdsregistratie
Werkgevers

Tijd voor een goede tijdsregistratie

14 november 2022 Sofie Michiels

We zijn flexibeler dan ooit. En dat is fantastisch, want op die manier kunnen werknemers werk en privé beter op elkaar afstemmen. Maar natuurlijk zijn aan die toenemende flexibiliteit ook valkuilen verbonden.

Lees meer
Maak kennis met Alix, onze nieuwe digitale assistent
Werkgevers

Maak kennis met Alix, onze nieuwe digitale assistent

24 oktober 2022 Sofie Michiels

Maak jij gebruik van Connect Smart? Dan heb je misschien al kennisgemaakt met Alix, onze nieuwe digitale assistent. Alix gidst onze nieuwe klanten doorheen hun eerste loonverwerkingen en ondersteunt ook onze doorgewinterde klanten met proactief advies.

Lees meer