Vorige

Welzijn van medewerkers verhogen in tijden van thuiswerk

23 maart 2021 Werkgevers
Heleen De Wyngaert

Het welbevinden van de Belgische werknemers daalt. Door het vele thuiswerken en gebrek aan toekomstperspectief zijn we in een sleur beland, en dat maakt ons moe. Tegelijkertijd zien we dat aandacht voor welzijn op het werk verdubbeld is. Organisaties beschouwen ‘welzijn’ niet langer als een verplicht nummertje, maar als een belangrijke voorwaarde om hun medewerkers lang en gelukkig aan het werk te houden.

Leestijd: Later lezen?

Paradox van thuiswerken

Thuiswerkers ervaren een groter gevoel van autonomie en een betere balans tussen het werk en de privésfeer, waardoor ze meer tevreden zijn met hun job, beter presteren en minder stress ervaren. En dat is positief, want de ‘A’ van Autonomie vormt volgens de zelfdeterminatietheorie een belangrijke voorwaarde om je goed te voelen in je job, en geeft je het gevoel dat je aan het roer van je loopbaan staat.

Maar er is een keerzijde: thuiswerk doet de grens tussen werk en privé vervagen. Wanneer je op kantoor vertrekt en de deur achter je dichttrekt, sluit je de werkdag af. Die ‘mentale deur’ heb je thuis niet. Bovendien kan de fysieke afstand schadelijk zijn voor de band tussen thuiswerkers en hun leidinggevende, en een domper leggen op hun carrièrekansen.

Meer autonomie, minder betrokkenheid

Naast Autonomie zijn er volgens de zelfdeterminatietheorie nog twee andere universele psychologische basisbehoeften die ingevuld moeten worden, wil je mensen op een kwaliteitsvolle manier motiveren: Betrokkenheid en Competentie. Laat het net de ‘B’ van Betrokkenheid zijn die zwaar onder druk staat: door het vele thuiswerken zijn je medewerkers de verbinding met hun collega’s en organisatie kwijt. Het resultaat van die ‘deconnectie’ is demotivatie, minder goesting om te werken en minder productiviteit.

Eerste Hulp Bij Thuiswerken

Door in te zetten op de drie basisbehoeften van de zelfdeterminatietheorie zoals hierboven besproken, houd je je medewerkers gemotiveerd en gelukkig aan het werk. Deze tips helpen je op weg:

1. Check hoe het met je medewerkers gaat

Weet jij hoe het écht met je medewerkers gaat? Een chatberichtje of kort telefoontje volstaan niet langer om poolshoogte te nemen. Lanceer een interne welzijnsbevraging waarin je de effecten van corona en het thuiswerken in kaart brengt, en waarvan je de resultaten grondig analyseert zodat je gepaste oplossingen kan aanreiken.

2. Zorg dat iedereen op de juiste plaats zit

En daarmee verwijs ik niet naar de home offices en thuiskantoren waarin je medewerkers de laatste tijd massaal vertoeven. Met ‘op de juiste plaats’ bedoel ik het vervullen van een rol en/of functie die op hun lijf geschreven is. Je medewerkers en kandidaten verwachten een job die zinvol is, energie geeft, en bijdraagt aan een hoger (werk)geluk. Want mensen functioneren het best, leren het snelst en presteren beter wanneer ze een job beoefenen die aansluit bij hun natuurlijke talenten.

3. Investeer in opleiding

Als je ook aandacht hebt voor de Competentie van je medewerkers, dan heb je het ABC van de zelfdeterminatietheorie succesvol voltooid. Met Competentie bedoel ik dat mensen nood hebben aan het gevoel zich bekwaam te voelen, zodat ze hun gewenste doelen kunnen bereiken. Hierin kan je als werkgever voorzien door opleidingen aan te bieden, die online of fysiek vanop een veilige afstand doorgaan.

Webinar: welzijn en veerkracht op het werk

Herbekijk gratis het webinar van Heleen rond welzijn en talentontwikkeling met behulp van de TMA Methode.

Herbekijk webinar

Deel dit artikel

Geschreven door Heleen De Wyngaert

Senior Consultant Assessment

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Waarom een diversiteitsbeleid een must is

25 maart 2024
Sabine Goossens

Onze samenleving wordt steeds meer divers, dus ook onze werkvloer. Inzetten op diversiteit en inclusie is een win-win voor bedrijven, want het zet je op de kaart als maatschappelijk verantwoorde werkgever en je kan breder gaan rekruteren waardoor er meer kans is op het vinden van nieuwe, onontgonnen talenten.

Lees meer
Werkgevers

Individueel opleidingsrecht en opleidingsplannen

01 februari 2024
Annelies Baelus

De Arbeidsdeal, opleidingsplannen en individuele opleidingsdagen voor werknemers. Wat moeten bedrijven nu precies allemaal in orde brengen en hoe pakken ze dit concreet aan?

Lees meer
Werkgevers

Aanwerven van (nieuw) talent: hoe pak je dat aan?

18 januari 2024
Kate Hansen

Kmo’s zijn voorzichtiger om bijkomend personeel aan te werven. Toch zijn er andere manieren om het juiste talent te vinden en in te zetten in tijden van arbeidskrapte.

Lees meer